ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آخرین آمارهای زیست بوم فناوری تهران از زبان مدیر پارک فناوری پردیس

اولین مجمع فناوری و نوآوری استان تهران صبح امروز در کارخانه نوآوری با حضور مدیران پارک‌های فناوری و ریاست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران برگزار شد. «مهدی صفاری نیا»، مدیر پارک علم و ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

اولین مجمع فناوری و نوآوری استان تهران صبح امروز در کارخانه نوآوری با حضور مدیران پارک‌های فناوری و ریاست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران برگزار شد. «مهدی صفاری نیا»، مدیر پارک علم و فناوری پردیس با اشاره به جمعیت ۱.۵ میلیون نفری دانشجویان ایران و وجود بیش از ۵۰۰ مرکز دانشگاهی در کشور اعلام کرد که این زنجیره می‌تواند باعث رشد تجاری کشور توسط این نیروهای جوان شود.

او همچنین اعلام کرد که بیش از ۵۸ شتابدهنده در تهران فعالیت دارند و ۴۲ فضای کار اشتراکی در شهر تهران دایر هستند. او با اشاره به ۶۰ شرکت سرمایه‌گذار خطرپذیری که تنها در تهران کار می‌کنند تاکید کرد که سرمایه‌گذاران نقش به سزایی در رشد اکوسیستم فناورانه دارند.

به گفته او بیش از ۵۴ مرکز رشد در تهران وجود دارد و ۱۲۲۷ تیم در نوپا و نوآفرین در تهران فعالیت دارند: «در استان تهران بیش از ۱۰ پارک علم و فناوری وجود دارد و ۲۰ شهرک صنعتی نیز مشغول به کار هستند: «به طور کلی گفته می‌شود که ۲۰ درصد از صنایع کشور در تهران حاضر هستند.» به گفته او بیش از ۲۸۲۶ شرکت دانش بنیان در پایتخت فعالیت دارند.»

او می‌گوید لزوم تعامل بیشتر اجزای زیست بوم فناوری و نوآوری حس می‌شود و اگر این موضوع اتفاق بیفتد اکوسیستم بهتری خواهیم داشت:

«ایجاد راهکارهای توسعه اشتغال در حوزه‌های فناوری و نوآوری از طریق مدل‌های توسعه کارآفرینی، ایجاد راهکارهای رفع موانع تولید فناورانه و کسب و کارهای دانش بنیان و اصلاح قوانین مرتبط در استان، ایجاد راهکارهای جذب سرمایه بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی در حوزه‌های فناورانه و دانش بناین در استان، ایجاد راهکارهای رفع نیازهای صنایع و نهادهای حاکمیتی استان به فناوری‌ها و ارائه اجرای طرح‌های ایجاد و توسعه نواحی نوآوری در استان از جمله مواردیست که باید شکل بگیرد تا تعامل بیشتری بشود.»

دانشگاهی که نتواندن کوچه پشتی خودش را درست کند، چطور می‌تواند روی کشور تاثیر مثبت داشته باشد؟

«مجید دهبیدی پور» رئیس پارک علمی و فناوری شریف نیز در ادامه این رویداد تاکید کرد که نواحی نوآوری به کار و زندگی مردم به طور مستقیم سر و کار دارند. او می‌گوید آنها در ۲۱ پارک فناوری دنیا در شهرهایی چون بارسلونا مسکو، سئول و کانادا تحقیقاتی انجام داده‌اند و متوجه شدند مناطقی که پارک‌های فناوری در آن وجود دارد، المان‌ها و منظر شهری کاملا متمایزی نسبت به دیگر مناطق شهری دارند.

به گفته دهبیدی پور حضور رهبران نوآوری شرکت‌های بزرگ در این مناطق که مانند معدن برایشان هستند باعث رشد این پارک‌ها می‌شود و تمامی پارک‌ها در دنیا مشوق‌های خاص دولت ملی و محلی را دارند.

او می‌گوید آنها می‌خواهند افزایش مشارکت بخش خصوصی برای توسعه ناحیه را ایجاد کنند و همچنین توجه کاملی به ابهاد زیست محیطی دارند. با توجه به موقعیت جغرافیایی پارک علم و فناوری شریف، باغات طرشت مورد توجه این گروه است و برای بهتر شدن این باغ‌ها برنامه‌هایی در این پارک برنامه ریزی شده است تا املا محفوظ بمانند. دهبیدی پور می‌گوید آنها با مردم محلات طرشت و شریف کاملا در ارتباط هستند و وبینارهای آموزشی و کارگاه‌های متعددی با آنها برگزار کردند: «تا امروز ۱۱۰۰ ساعت برنامه با مردم این محلات داشتیم و با شورایاران محله نیز جلسات متعددی برقرار کردیم.»

دهبیدی پور این سوال را مطرح کرد که دانشگاهی که نتواندن کوچه پشتی خودش را درست کند، چطور می‌تواند روی کشور تاثیر مثبت داشته باشد؟ از همین رو آنها می خواهند با نشست‌های تعاملی با مردم و مسئولان، اقدامات مثبتی انجام دهند.

رییس پارک فناوری شریف در ادامه مشکلات و چالش‌های پیش رو این مرکز را چنین برشمرد و از شهرداری و معاونت علمی ریاست جمهوری خواست در راستای حل و فصل آنها کمکشان کنند: «عدم مطابقت منظر شهری و جلوه های بصری ناحیه با فضای خلاقانه و نوآورانه، عدم پاسخگویی ظرفیت برق منطقه، پایین بودن سطح امنیت محله از چالش‌های ماست. همچنین فقدان مرکز اقامتی در ناحیه و فقدان پارکینگ از دیگر مشکلات ماست.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی