ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

مقایسه ردمی ۸ و آنر 9A؛ قهرمانان چینی در بخش استقامت

احتمالاً شما هم مثل من باورتان نمی‌شود که برای خریدن گوشی اندرویدی با حداقل امکانات باید دست‌کم ۵ میلیون تومان هزینه کنیم. در این رده قیمتی با نماینده‌هایی از سامسونگ، هواوی، آنر و شیائومی روبرو ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

احتمالاً شما هم مثل من باورتان نمی‌شود که برای خریدن گوشی اندرویدی با حداقل امکانات باید دست‌کم ۵ میلیون تومان هزینه کنیم. در این رده قیمتی با نماینده‌هایی از سامسونگ، هواوی، آنر و شیائومی روبرو هستیم که همگی برای تجربه پایه اندروید ساخته شده‌اند. در این مطلب می‌خواهیم دو گوشی منتخب از بخش اقتصادی‌های بازار را مقایسه کنیم: ردمی ۸ و آنر 9A.

آنر و ردمی دو برند جوان هستند که هردو در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان برندهای اقتصادی شرکت‌های مادر یعنی شیائومی و هواوی متولد شدند و طی این هفت سال، محصولات خوب و ارزشمندی را روانه بازار کردند. ردمی ۸ و آنر 9A از هر نظر به هم شبیه‌اند. جدول زیر این شباهت‌ها را به‌خوبی نشان می‌دهد.

آنر 9A در زمان عرضه اولیه حدود ۳.۵ میلیون تومان قیمت داشت اما در حال حاضر به قیمت حدود ۵ میلیون تومان فروخته می‌شود. مدل ۴/۶۴ گیگابایتی ردمی ۸ هم حدود ۵ میلیون تومان قیمت دارد. در ادامه این دو گوشی اقتصادی را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

طراحی و کیفیت ساخت

از یک گوشی اقتصادی نباید انتظار طراحی خاص و کیفیت ساخت فوق‌العاده داشت، اما سازندگان مطرح طی سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا حس یک گوشی باکیفیت را حتی در رده‌های پایین هم به شما القا کنند. این موضوع برای هر دو گوشی آنر 9A و ردمی ۸ صدق می‌کند.

آنر 9A و ردمی ۸ فریم پلاستیکی بسیار محکم و باکیفیت و پنل پشتی پلاستیکی براق دارند که خیال شما را بابت مقاومت بدنه راحت می‌کند. البته پلاستیک پشت بدنه به‌راحتی خش می‌افتد و اگر می‌خواهید زیبایی گوشی را در درازمدت حفظ کنید، باید از قاب محافظ استفاده نمایید. خوشبختانه داخل جعبه این دو گوشی قاب محافظ سیلیکونی وجود دارد. آنر 9A از همان ابتدا یک برچسب محافظ شیشه هم دارد ولی ردمی ۸ خیر. در مقابل ردمی ۸ از پوشش محافظ گوریلا گلس ۵ بهره می‌برد که در این رده قیمتی به‌ندرت دیده می‌شود.

از نمای روبرو وضعیت مشابهی داریم. هر دو گوشی از نمایشگر بزرگ با حاشیه نسبتاً کم و ناچ قطره‌ای بهره‌مند هستند و نسبت نمایشگر به بدنه در هر دو به حدود ۸۱.۵ درصد می‌رسد. وضعیت قرارگیری اجزای مختلف روی لبه‌ها هم یکیست: پاور و ولوم روی لبه سمت راست، درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه روی لبه سمت چپ، خروجی اسپیکر و جک هدفون هم روی لبه پایینی. ردمی ۸ یک فرستنده مادون قرمز هم دارد که روی لبه بالایی قرار گرفته است. این گوشی همچنین برخلاف آنر 9A به پورت جدیدتر USB-C مجهز شده است.

پشت بدنه اوضاع کمی متفاوت است. ماژول دوربین سه‌گانه آنر 9A بالا و سمت چپ قرار گرفته که بی‌دلیل بزرگ است تا مدرن به‌نظر برسد. شیائومی تمام اجزای پنل پشتی را عمودی زیر هم چیده تا ساختار کاملاً متقارنی را به‌وجود بیاورد. حسگر اثر انگشت فیزیکی هر دو گوشی موقعیت مناسبی دارد و انگشت به‌راحتی به آن می‌رسد.

آنر 9A اندکی سبک‌تر و اندکی باریک‌تر از ردمی ۸ است و اگرچه اختلاف روی کاغذ چندان محسوس نیست، اما در دست به‌خوبی حس می‌شود. اگر این دو گوشی را همزمان در دست بگیرید متوجه می‌شوید کار کردن با آنر 9A کمی ساده‌تر است. از نظر رنگ‌بندی هم تنوع خوبی را در هر دو گوشی شاهد هستیم. آنر 9A در رنگ‌های مشکی و سبز و آبی عرضه شده و ردمی ۸ هم سه رنگ مشکی، آبی و قرمز دارد.

نمایشگر

آنر و شیائومی در این دو گوشی از پنل IPS با رزولوشن اچ‌دی استفاده کرده‌اند. آنر 9A صفحه ۶.۳ اینچی با رزولوشن ۱۶۰۰×۷۲۰ پیکسل دارد و ردمی ۸ هم از صفحه ۶.۲۲ اینچی با رزولوشن ۱۵۲۰×۷۲۰ پیکسل بهره می‌برد. تراکم پیکسلی دو گوشی هم به‌ترتیب ۲۷۸ و ۲۷۰ پیکسل در هر اینچ است.

مشخصات نمایشگر دو گوشی بسیار نزدیک است اما تجربه بصری کاملاً متفاوتی را برای شما به ارمغان می‌آورند. آنر 9A نمایشگر بسیار خوبی دارد که در تمام زمینه‌ها از جمله غنای رنگ، کنتراست، زاویه دید و حداکثر روشنایی، به شکل محسوسی بهتر از نمایشگر ردمی ۸ است. البته ردمی ۸ در منوی تنظیمات، گزینه‌ای برای افزایش اشباع رنگ صفحه دارد که اوضاع را کمی بهتر می‌کند ولی باز هم به آنر 9A نمی‌رسد.

از امکانات نرم‌افزاری این دو گوشی در بخش نمایشگر می‌توان به حالت ویژه برای کاهش نور آبی اشاره کرد که شیائومی نامش را Reading Mode گذاشته و آنر از عبارت Eye Comfort استفاده کرده است. آنر 9A حالت دیگری به اسم eBook Mode هم دارد که صفحه را کاملاً خاکستری می‌کند تا به‌راحتی بتوانید از گوشی برای مطالعه کتاب‌های الکترونیکی یا دیگر محتوای متنی استفاده کنید.

هر دو گوشی نایت‌مود دارند ولی آنر 9A به‌خاطر کنتراست بیشتر نمایشگر، تجربه بهتری از محیط تاریک اندروید در اختیار شما می‌گذارد. همان‌طور که گفتم حداکثر روشنایی آنر 9A هم بیشتر از رقیب است ولی هیچ‌کدام از این دو گوشی انتخاب خوبی برای محیط‌های پرنور -به‌ویژه زیر نور آفتاب- محسوب نمی‌شوند. حداقل روشنایی ردمی ۸ کمتر از آنر 9A است و گزینه مناسب‌تری برای استفاده در محیط‌ها تاریک خواهد بود.

نرم‌افزار و رابط کاربری

آنر 9A با اندروید ۱۰ و رابط کاربری Magic UI 3.1 به دست شما می‌رسد و ردمی ۸ هم با اندروید ۹ و رابط کاربری MIUI 11 عرضه می‌شود. پچ امنیتی هر دو گوشی هم به یکی دو ماه قبل برمی‌گردد. بنابراین آنر 9A در زمینه سیستم‌عامل یک قدم جلوتر است، اما تفاوت مهم دیگری هم وجود دارد: ردمی ۸ از سرویس‌های گوگل بهره می‌برد ولی آنر 9A سرویس‌های موبایل هواوی را جایگزین کرده است. بنابراین همین ابتدا باید گفت که اگر به سرویس‌های گوگل وابسته هستید، آنر 9A گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود.

هر دو رابط کاربری امکانات مناسبی را برای شخصی‌سازی در اختیار شما قرار می‌دهند؛ از تم‌ها و تصاویر پس‌زمینه گرفته تا گزینه‌هایی برای تغییر بخش‌های مختلف رابط کاربری. ظاهر کلی رابط کاربری هر دو گوشی نسبتاً زیباست و آیکن‌ها طراحی خوبی دارند. با این حال می‌توانید همه‌چیز را به دلخواه تغییر دهید.

اپلیکیشن‌های پیش‌فرض آنر 9A تقریبا تمام نیازهای عمومی شما را جواب می‌دهند. البته اپلیکیشن‌های گوگل را نداریم و باید از اپ‌های اختصاصی هواوی مانند تقویم، مرورگر، مخاطبین و ایمیل استفاده کنید. ترکیب اپ‌گالری، بازار و APKPure می‌توانند اکثر برنامه‌ها را در اختیار شما قرار دهند. در آپدیتی که چند روز قبل برای این گوشی منتشر شد موتور جستجوی اختصاصی Petal Search هم به صفحه اصلی اضافه شده تا اپ‌های مورد نیاز را راحت‌تر پیدا کنید.

ردمی ۸ هم در کنار اپلیکیشن‌های گوگل، برنامه‌های اختصاصی خودش از جمله گالری، مرورگر، پخش‌کننده موزیک و ویدیو و غیره را در اختیار شما می‌گذارد. از آنجایی که این گوشی به فرستنده مادون قرمز مجهز شده، اپ Mi Remote را هم داریم که برای کنترل تجهیزات مختلف استفاده می‌شود. هر دو گوشی بدون نیاز به هدفون می‌توانند رادیو اف‌ام را برایتان پخش کنند.

آنر 9A و ردمی ۸ برای مدیریت گوشی به‌ترتیب اپ‌های اپتیمایزر و سکیوریتی را روی صفحه هوم دارند که با استفاده از آنها می‌توانید وضعیت رم، حافظه داخلی و امنیت دستگاه را کنترل کنید.

سخت‌افزار

آنر 9A و ردمی ۸ به‌عنوان گوشی‌های اقتصادی در بخش سخت‌افزاری حرف چندانی برای گفتن ندارند. این دو گوشی به‌ترتیب به چیپست‌های مدیاتک هلیو P22 و اسنپدراگون ۴۳۹ مجهز شده‌اند. آنر 9A از ۳ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد. ردمی ۸ دو مدل ۳/۳۲ و ۴/۶۴ گیگابایتی دارد که دومین مدل به دست ما رسیده است.

توان سخت‌افزاری این دو گوشی بسیار نزدیک به هم است. برای مقایسه ما تست‌های آنتوتو، پی‌سی‌مارک و تری‌دی‌مارک را روی این دو گوشی انجام دادیم که نتایج به‌دست آمده را در جدول زیر می‌بینید.

همان‌طور که می‌بینید توان سخت‌افزاری آنر 9A در حالت عادی حدود ۵ درصد کمتر از ردمی ۸ است اما در حالت پرفرمنس اختلاف تا حد زیادی کم می‌شود. در بخش قدرت گرافیکی ردمی ۸ اختلاف کمی بیشتر است. با این حال هر امتیازهای به‌دست آمده نشان می‌دهند هیچ‌کدام از این دو گوشی برای پردازش سنگین و اجرای بازی‌های گرافیک بالا مناسب نیستند.

البته برای اجرای اپلیکیشن‌های روزمره می‌توانید روی این دو گوشی حساب کنید. اجرای اپ‌ها به اندازه کافی سریع نیست و گاهی اوقات احساس می‌کنید که گوشی به فکر فرو می‌رود. با این حال از گوشی اقتصادی انتظاری بیش از این نباید داشت. اگر اپ‌های زیادی را درون حافظه نگه ندارید، اوضاع بهتر خواهد شد. ردمی ۸ با یک گیگابایت رم بیشتر، مالتی‌تسکینگ بهتری هم دارد ولی نه در حدی که تفاوت فاحشی در تجربه کاربری ایجاد کند. آنر 9A و ردمی ۸ توانایی اجرای بازی‌های ساده را هم دارند. همچنین به‌خاطر باتری قدرتمند و توان سخت‌افزاری نسبتاً پایین، حتی اجرای طولانی بازی‌ها هم باعث کاهش قابل توجه شارژ باتری یا داغ شدن بدنه نخواهد شد.

حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی در این رده قیمتی کاملاً قابل قبول است و نیاز اکثر کاربران را برطرف خواهد کرد. با این حال در صورت نیاز می‌توانید ظرفیت حافظه را از طریق درگاه اختصاصی کارت حافظه microSD افزایش دهید. امکانات ارتباطی هر دو گوشی هم کافیست. آنر 9A از نسخه ۵ بلوتوث بهره می‌برد ولی ردمی ۸ بلوتوث ۴.۲ دارد. آنر 9A برخلاف رقیب به NFC مجهز شده و ردمی ۸ هم از طریق فرستنده مادون قرمز، امکان کنترل تجهیزات مختلف را در اختیارتان می‌گذارد. تفاوت مهم دیگر این است که آنر 9A از درگاه قدیمی و منسوخ میکرو USB استفاده می‌کند اما ردمی ۸ پورت USB-C دارد.

دوربین

آنر 9A دوربین اصلی سه‌گانه دارد و ردمی ۸ از دوربین اصلی دوگانه بهره می‌برد. البته شما دوربین عمق‌سنج را در هر دو گوشی کنار بگذارید چون کاربرد خاصی ندارد. مشخصات دوربین‌های این دو گوشی را در ادامه می‌بینید.

می‌بینید که دوربین‌های اصلی و سلفی این دو گوشی بسیار به هم نزدیک‌اند اما آنر 9A یک دوربین ۵ فوق عریض اضافه دارد که برای ثبت منظره‌های وسیع به‌کار می‌رود اما طبق تجربه ما با این گوشی فقط در شرایط نوری ایده‌آل می‌توانید روی این دوربین حساب کنید. با این حساب در ادامه فقط تصاویر دوربین اصلی و سلفی آنر 9A و ردمی ۸ را مقایسه می‌کنیم.

راستش را بخواهید عکاسی با ردمی ۸ و آنر 8A -مثل اکثر گوشی‌های ارزان‌قیمت بازار- کار ساده‌ای نیست. ثبت و ذخیره‌سازی عکس‌ها حداقل یک ثانیه طول می‌کشد و گاهی اوقات حتی پیش‌نمایش قاب تصویر هم با تأخیر به نمایش درمی‌آید. همچنین کیفیت عکس‌ها از نظر نور و رنگ و جزئیات، ثابت نیست و ممکن است با تکرار عکاسی نتیجه بهتر یا بدتری بگیرید. قبل از تماشای تصاویر، توجه کنید که تمام عکس‌ها در حالت اصلی عکاسی یعنی Photo گرفته شده‌اند و فقط در ردمی ۸ گزینه AI فعال شده و HDR روی حالت خودکار قرار گرفته است. آنر 9A گزینه‌ای برای فعال یا غیرفعال کردن AI ندارد.

image
image
image
image
image
image
image
image
image

همان‌طور که در تصاویر فوق می‌بینید در شرایط مناسب، دوربین آنر 9A قابل اطمینان‌تر است و به‌طور کلی عکس‌های یکدست‌تری تحویل شما می‌دهد. ردمی ۸ گاهی اوقات عکسی با روشنایی و کنتراست بسیار بالا ثبت می‌کند (عکس اول و سوم). رنگ عکس‌های ردمی ۸ تقریباً در تمام شرایط به سردی گرایش بیشتری دارد ولی گاهی اوقات هم نتیجه کاملاً خوبی را می‌بینیم (عکس ششم). همچنین در نیمی از تصاویر فوق، جزئیات عکس آنر 9A بهتر است و در نیمی دیگر، جزئیات تصاویر ردمی ۸.

image
image
image
image
image
image
image
image

در محیط تاریک دوربین هر دو گوشی ضعیف عمل می‌کند. البته از گوشی‌های ارزان‌قیمت انتظار زیادی نباید داشته باشیم. اینجا خبری از اشتباهات فاحش ردمی ۸ نیست اما باز هم آنر 9A کمی بهتر از رقیب است. عکس‌های آنر 9A به‌طور کلی غنای رنگ و کنتراست و گاهی اوقات هم جزئیات بیشتری دارند. ردپای نویز در عکس‌های ردمی ۸ محسوس‌تر است، به‌خصوص در مواردی که هوش مصنوعی تصمیم می‌گیرد صحنه را روشن‌تر از چیزی که باید ثبت کند.

image
image
image
image

تصاویر سلفی هر دو گوشی فقط در نور کافی کیفیت مناسبی دارند. ردمی ۸ باز هم رنگ‌ها را گرم‌تر درمی‌آورد و از نظر جزئیات هم تفاوت زیادی بین دو گوشی دیده نمی‌شود. در محیط تاریک با نتایج ضعیفی از هر دو گوشی روبرو هستیم ولی اگر منبع نور در محیط وجود داشته باشد، سلفی‌های ردمی ۸ باز هم رنگ‌بندی بهتری دارند. اگر نور محیطی در کار نباشد به‌سختی می‌توانید چهره خود را در عکس پیدا کنید (عکس چهارم).

باتری و شارژ

آنر 9A و ردمی ۸ به‌عنوان دو گوشی ارزان‌قیمت، باتری‌های بسیار قدرتمندی دارند. این دو گوشی به باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده‌اند که به‌راحتی یک و نیم الی ۲ روز را با شما همراه خواهند بود. تست باتری با اپلیکیشن پی‌سی‌مارک هم به‌خوبی این موضوع را تأیید می‌کند. این دو گوشی با وای‌فای روشن و روشنایی ۵۰ درصدی نمایشگر به ترتیب ۱۷:۲۹ و ۱۸:۲۹ ساعت زیر این تست سنگین دوام آوردند که در تست‌های ما بی‌سابقه است.

باتری قدرتمند به شارژر قدرتمند هم نیاز دارد ولی این دو گوشی با شارژر نسبتاً ۱۰ واتی به دست شما می‌رسند. بنابراین برای شارژ آنها باید بالای ۲ ساعت منتظر بمانید. البته ردمی ۸ از شارژ سریع ۱۸ واتی هم پشتیبانی می‌کند ولی باید شارژر مخصوص‌اش را جداگانه تهیه کنید.

جمع‌بندی

زمانی که نوشتن این مطلب را شروع کردم آنر 9A حدود ۳.۸ میلیون تومان و ردمی ۸ حدود ۴.۲ میلیون تومان قیمت داشت اما حالا قیمت هر دو گوشی به حدود ۵ میلیون تومان رسیده است. شاید زمانی که شما این مطلب را می‌خوانید قیمت‌ها باز هم تغییر کرده باشند. به‌هر حال در وضعیت اسف‌بار کنونی برای تجربه پایه دنیای اندروید باید مبلغ قابل توجهی بپردازید.

آنر 9A در مقایسه با ردمی ۸ برتری‌هایی دارد که بین آنها می‌توان به طراحی جوان‌پسندتر، ارگونومی بهتر و نمایشگر باکیفیت‌تر اشاره کرد. از نظر توان سخت‌افزاری، کفه ترازو اندکی به سمت ردمی ۸ برمی‌گردد. کیفیت تصاویر دوربین‌های اصلی و سلفی هر دو گوشی بسیار به هم نزدیک هستند ولی آنر 9A دوربین فوق‌عریض هم دارد که در بعضی شرایط به کارتان خواهد آمد. در بخش شارژدهی هر دو گوشی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند و جزو بهترین گزینه‌های بازار محسوب می‌شوند.

قبل از این‌که یکی از این دو گوشی را انتخاب کنید، این موضوع را هم در نظر بگیرید که آنر 9A از سرویس‌های گوگل پشتیبانی نمی‌کند و باید از سرویس‌های جایگزین استفاده کنید. از طرفی گوشی ردمی ۹ اختلاف قیمت کمی با این دو گوشی دارد و گزینه ارزشمندتری محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • Moslem Saeidi
    Moslem Saeidi | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹

    سلام ممنون ا ز مقایسه ولی گوشی های چینی رو حالا هر برندی با یک برند برتر بازار مثل سامسونگ در همون رده (قیمت یا قشر مورد هدف اون کمپانی) مقایسه کنید تا بهتر نقاط ضعف یا قوتشون مشخص بشه...
    ممنون

  • milad
    milad | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹

    چرا با ردمی ۹ مقایسه نشد؟ چون انر ۹a جدیدتر و تازه تر معرفی شد تا ردمی ۸

    • فراز
      فراز | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹

      چون باید توی بررسی هواوی بدلیل رسالت این سایت برنده باشه، وگرنه از لحاظ قیمت ردمی ۹ همون ۵ میلیونه اما بهیچ عنوان آنر ۹a توان رقابت باهاش رو نداره ، نه صفحه نمایش نه پردازشگر و نه دوربین

      • حمید مقدسی
        حمید مقدسی | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹

        حالا هواوی نیست و آنره. بعدش هم درست میگی. ردمی ۹ از این دوتا گوشی از هر نظر بهتره. انتهای مطلب نوشتم.

    • حمید مقدسی
      حمید مقدسی | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹

      ردمی ۹ گزینه ارزشمندتریه نسبت به این دوتا گوشی. انتهای مطلب نوشتم.

  • Sina Elahi
    Sina Elahi | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹

    اقا رو عکسا بنویسین چی ب چیه از کجا بدونیم کدوم عکس مال کدوم گوشیه

    • حمید مقدسی
      حمید مقدسی | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹

      به این بزرگی مدل گوشی رو نوشتم رو عکس‌‌ها، دیده نمیشه؟

  • Reza-M3
    Reza-M3 | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹

    اگه برای پولی که با زحمت در میارید ارزش قائلید از گارانتی کاوش تیم و همچنین شرکت کالاتیک محصولی خریداری نکنید .گوشی شیائومی پوکو اف ۲ پرو آکبند با گارانتی کاوش تیم خریداری شده درب شیشه ای پشت گوشی فاصله داره با فریم آشغال میره زیرش این‌ موضوع در روز سوم بعد از مشاهده ی گرد و خاک در زیر لبه های گوشی و متوجه شدن گپ در فریم گوشی به هر دو شرکت اطلاع داده شد و حضورن هم مراجعه شد. اما واکنش ۲ شرکت به این صورت بود:
    شرکت کاوش تیم نه تنها میگه مشکل ظاهری هست و به ما ربطی نداره بلکه میگه آثار باز شدگی در پشت گوشی هست (راجع به گوشی که آکبند با گارانتی خودشون بوده اینو میگه)و اگر به مشکل داخلی و سخت افزاری هم بخورید در آینده کارشناس ما ممکن تشخیص بده که پشت گوشی باز شده و در اون صورت هم شامل گارانتی نمیشه(یعنی گارانتی باطله)!!! یعنی در واقع عملا و رسما گوشی مشکل دار حالا یا باز شده و ریفربیشد یا مشکل از کنترل کیفیت خود کارخونه تحویل مشتری میدن تعویض که نمیکنند هیچ تعمییر هم که نمیکنند هیچ خود کاربر هم درستش کنه گارانتی قطعا باطل و در غیر اون صورت هم احتمال زیاد باطل
    شرکت کالاتیک هم بر خلاف قانون ۷ روز بازگشت کالا در اینماد میگه مشکل ظاهری هست و به شرکت مربوط نمیشه و تنها ۲۴ ساعت اول باید اطلاع داده میشد که مشخصا نقض قوانین اینماد هست.توجه داشته باشید با چه شرکت هایی معامله می کنید. شرکت هایی که تنها به لطف رانت ها و ارتباطات و انحصار و رجیستری مشتری جذب میکنن در صورت بروز مشکل ذره ای مسئولیت پذیری ندارند.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی