ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استخراج دیتاسنتر زیرآبی مایکروسافت از اعماق دریا پس از ۲ سال [تماشا کنید]

شاید ایجاد یک دیتاسنتر در اعماق اقیانوس کاری عجیب به نظر برسد، اما مایکروسافت دو سال قبل این کار را انجام داد و اکنون بعد از گذشت این بازه زمانی، ردموندی‌ها برای بررسی بیشتر شرایط، ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۰

شاید ایجاد یک دیتاسنتر در اعماق اقیانوس کاری عجیب به نظر برسد، اما مایکروسافت دو سال قبل این کار را انجام داد و اکنون بعد از گذشت این بازه زمانی، ردموندی‌ها برای بررسی بیشتر شرایط، دیتاسنتر را از اعماق اقیانوس بیرون کشیده‌اند. به‌نظر می‌رسد ایده عجیب ردموندی‌ها موفقیت آمیز بوده و همه چیز به خوبی پیش رفته است.

در سال ۲۰۱۸ مایکروسافت نخستین دیتاسنتر زیر آبی خود را به عمق ۳۵ متری دریای اسکاتلند فرو فرستاد. این دیتاسنتر بخشی از پروژه چندین ساله «ناتیک» (Project Natick) مایکروسافت است که حدود ۱۲ متر طول داشته و شامل ۱۲ رک سرور بوده و در مجموع ۸۶۴ سرور را در خود جای داده است. حجم ذخیره‌سازی این سرورها به ۲۷.۶ پتابایت می‌رسد.

ایجاد مرکز داده روی زمین ممکن است با مشکلات مختلفی اعم از خوردگی ناشی از اکسیژن رطوبت و تغییرات دما روبرو شود. اما در یک محیط کاملا قرنطینه شده که دما به صورت کامل و دقیق کنترل می شود، مسائل بسیار کمتری ایجاد خواهد شد.

ایده اصلی مایکروسافت این بود که سرورهای مختلف در اندازه و ابعاد کوچک و بزرگ در نزدیکی مناطق ساحلی مستقر شوند و به این ترتیب امکان دسترسی بیشتر و راحت تری نیز به سرورها میسر خواهد بود. مایکروسافت معتقد است که تقریبا نیمی از جمعیت جهان در فاصله حدودا ۲۰۰ کیلومتری سواحل زندگی می‌کنند. با قراردادن دیتاسنتر در نزدیکی شهرهای ساحلی،‌ این کاربران به خوبی می‌توانند از خدمات استفاده کنند.

بر اساس اعلام مایکروسافت، ایجاد مرکز داده زیر آب فواید بسیاری دارد. ردموندی ها معتقدند که سرورهای زیرآبی تقریباً یک هشتم سرور‌های زمینی دچار خرابی و مشکل می شوند که این ارقام می‌تواند پیشرفت بزرگ و چشمگیری را در طراحی دیتا سنترها نشان دهد.

از سال ۲۰۱۵ تا کنون مایکروسافت در حال بررسی ایده دیتاسنترهای زیر آبی است. تیم تحقیقاتی پروژه، ابتدا در سال ۲۰۱۵ یک مرکز داده را در سواحل کالیفرنیا به مدت چند ماه به صورت آزمایشی به اعماق دریا فرستادند. آنها می‌خواستند متوجه شوند که آیا امکان انتقال سرور در زیر آب وجود دارد یا خیر.

اکنون بعد از گذشت چند سال از اولین آزمایش انجام شده روی دیتاسنترهای زیر آبی، تیم پروژه متوجه شدند که ایده‌ای که دنبال کرده بودند، کارآمد بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Reza Molodi
    Reza Molodi | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹

    دیتاسنتر خیلی گرما تولید میکنه که. خب اینطوری دمای آب اطراف دیتاسنتر گرم میشه و برای محیط زیست گیاهی و جانوری خطرناکه که.

    • M. Chapdast
      M. Chapdast | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹

      عزیزم اشتباه میکنی.
      وقتی که حرارت نیروگاه های اتمی رو با اب رودخونه دفع میکنن دیگه حرارت چندتا دیتاسنتر اونم تو اقیانوس به اون عظمت نمیتونه مشکلی ایجاد کنه.

    • ali_mlk
      ali_mlk | ۲۵ شهریور ۱۳۹۹

      توی این دیتاسنتر ها فقط با آب خنک کاری صورت نمیگیره، بعد هم حجم خیلی زیاد آب باعث میشه که تاثیر زیادی نداشته باشه اونم فقط در طی فصل تابستون. دیگه از نور خورشید که بیشتر گرما تولید نمیکنن
      بعد از اونجا که برق کمتری مصرف میکنن برای خنک کاری سرورها،برای محیط زیست پاک تر هستن

مطالب پیشنهادی