ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

انقلاب در سئول؛ نگاهی به طراحی رادیکال نسل جدید هیوندای توسان

شرکت هیوندای طبق وعده قبلی خود، از نسل چهارم توسان در روزهای پایانی تابستان رونمایی کرد. همانطور که از قبل نیز مشخص بود، این نسل از توسان کاملا متحول شده و هیچ شباهتی با نسل ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۵

شرکت هیوندای طبق وعده قبلی خود، از نسل چهارم توسان در روزهای پایانی تابستان رونمایی کرد. همانطور که از قبل نیز مشخص بود، این نسل از توسان کاملا متحول شده و هیچ شباهتی با نسل پیشین خود ندارد.

توسان 2022 بر مبنای زبان طراحی اخیر هیوندای که از آن با عبارت «اسپرت بودن لذت‌بخش» (Sensuous Sportiness) یاد می‌شود، خلق شده است. در برخورد اول با این کراس‌اوور کامپکت طراحی شلوغ و رادیکالی آن جلب توجه می‌کند.

نمای روبرویی نسل جدید توسان، تحت تاثیر جلوپنجره بسیار عریض قرار گرفته است. این بخش دارای الگوی هندسی خاصی بوده و چراغ‌های روشنایی در روز LED با آن یکپارچه هستند. ادغام چراغ‌ها با جلوپنجره جلوه خاصی به توسان 2022 بخشیده و در زمان‌هایی که خودرو خاموش است، جلوپنجره بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

در نمای جانبی شاهد بازی زیاد طراحان هیوندای با انواع حجم‌ها، خطوط و زوایای تیز هستیم. این سبک از طراحی اگر چه توسان را در بین رقبا متمایز می‌کند، اما ممکن است به دلیلی شلوغی بیش از حد برای برخی از جمله صافکاران فاقد جذابیت باشد! همانند نسل اخیر تویوتا RAV4، در توسان 2022 نیز دهانه گلگیرها به جای قوس ساده، ساختاری چند ضلعی دارد.

هیوندای توسان 2022 در نمای عقب هم کاراکتری متمایز دارد. طراحی مخفی برف‌پاک‌کن شیشه عقب، چراغ‌های سرتاسری دو تکه با گرافیک ساده، سپر با الگوهای لوزی شکل، خروجی اگزوز دوگانه و دیفیوزر بزرگ از جمله خصوصیات قابل ذکر این نسل از توسان در نمای عقب به شمار می‌روند.

طراحی رادیکالی توسان چهارم در داخل کابین نیز ادامه پیدا کرده است. داشبورد این نسل به شکل دو طبقه طراحی شده و قسمت میانی آن حالتی مثل یک آبشار دارد. این بخش در مدل‌هایی پایین‌رده میزبان نمایشگر 8 اینچی و در مدل‌های بالارده میزبان یک نمایشگر بزرگ 10.25 اینچی لمسی برای سیستم اینفوتینمنت است. به گفته هیوندای، سیستم اینفوتینمنت توسان در تمامی مدل‌ها با اپل کارپلی و اندروید اتو سازگاری داشته و امکان اتصال همزمان دو دستگاه از طریق بلوتوث به آن وجود دارد.

در داشبورد توسان 2020 خبری از دکمه‌های فیزیکی نیست و کنترل سیستم تهویه و گرمکن‌ها از طریق دکمه‌های لمسی موجود در زیر نمایشگر مرکزی انجام می‌پذیرد. همانگونه که از یک خودروی جدید انتظار می‌رود، در پشت فرمان هیوندای توسان 2022 هم از یک نمایشگر دیجیتال برای ارائه اطلاعات مورد نیاز راننده استفاده شده است. این کراس‌اوور از شارژ بی‌سیم تلفن همراه نیز پشتیبانی می‌کند.

هیوندای توسان 2022 به فناوری ارتباط خودرو با خانه مجهز است. با استفاده از این فناوری راننده توسان می‌تواند قبل از رسیدن به منزل لوازم خانگی خانگی هوشمند را کنترل و مدیریت کند. این خودرو به سیستم پایش کیفیت هوا نیز تجهیز شده و در صورت تشخیص ضرورت از طریق سنسورهای اختصاصی، امکان تصفیه هوای داخل کابین را دارد.

صندلی‌های عقب توسان 2020 تاشو هستند و در صورت خوابانیدن آنها فضایی برابر با 1095 لیتر در دسترس قرار می‌گیرد

با نصب اپلیکیشن اختصاصی هیوندای، مالکین توسان 2022 می‌توانند به وسیله NFC درهای شاسی‌بلند خود را قفل یا باز کنند؛ ضمن اینکه این اپلیکیشن استارت موتور و روشن کردن سیستم تهویه از فاصله 90 فوتی (معادل 27 متر) را فراهم می‌کند. کره‌ای‌ها برای جذاب‌تر کردن فضای داخلی توسان به نورپردازی با رنگ‌های متنوع رو آورده‌اند. سیستم نورپردازی به کار برده شده در این خودرو، دارای 64 رنگ متفاوت بوده و می‌توان شدت نور را در 10 مرحله تنظیم کرد.

به گفته هیوندای نسخه بنزینی توسان جدید با هفت رنگ متفاوت در ایالات متحده به فروش خواهد رسید که عبارتند از سفید، مشکی، نقره‌ای، دو طیف از رنگ خاکستری، قرمز و آبی.

توسان حالا نه فقط در بین رقبا، بلکه حتی در بین شاسی‌بلندهای هیوندای هم چهره شاخصی دارد

در بازار ایالات متحده، هیوندای توسان 2022 با موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی و موتور 1.6 لیتری توربوشارژ با سامانه هیبریدی عرضه خواهد شد. نمونه 2.5 لیتری 187 اسب بخار قدرت و 247 نیوتن متر گشتاور داشته و با همکاری گیربکس هشت سرعته خودکار چرخ‌ها را به حرکت وادار می‌کند.

نسل جدید هیوندای توسان

موتور 1.6 لیتری توربوشارژ که در نسخه‌های هیبریدی و هیبریدی شارژی به کار گرفته می‌شود، با همکاری موتور الکتریکی حدود 230 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. در این نسخه‌ها گیربکس شش سرعته خودکار وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد. افرادی که خواهان قدرت بیشتر هستند، باید منتظر نسخه N توسان بمانند.

نسل جدید هیوندای توسان

هیوندای توسان 2022 با سیستم انتقال قدرت به هر دو محور قابل سفارش خواهد بود. برای رانندگی با این خودرو حالت‌های متنوعی تعریف شده که عبارتند از اقتصادی، راحت، هوشمند، اسپرت، مسیر گل‌آلود، شنی و برف. شرکت هیوندای آخرین نسخه از پکیج ایمنی SmartSense را برای این محصول جدید در نظر گرفته است. این پکیج شامل سیستم‌های زیر می‌شود:

  • سیستم اخطار برخورد از جلو با قابلیت تشخیص دوچرخه‌سواران و عابرین پیاده
  • سیستم اعلان حرکت خودروی جلویی
  • دستیار رانندگی در اتوبان
  • کروز کنترل مبتنی بر مسیریاب
  • دستیار هوشمند محدودیت سرعت
  • سیستم اخطار احتمال برخورد از نقاط کور
  • سیستم جلوگیری برخورد از نقاط کور
  • اخطار خروج امن
  • دستیار پارک هوشمند از راه دور
  • سیستم دید 360 درجه
  • سیستم دید نقاط کور
  • اخطار وجود سرنشین در صندلی عقب
  • دستیار دنبال کردن خطوط
  • دستیار حفظ خودرو در بین خطوط
  • اخطار وجود ترافیک در پشت خودرو
  • دستیار جلوگیری از برخورد با خودروهای حاضر در پشت
  • دستیار نوربالا

خودروساز کره‌ای اعلام کرده فروش توسان جدید از همین ماه سپتامبر به عنوان مدل 2021 در کره جنوبی آغاز می‌شود. ایالات متحده و سایر بازارهای بین‌المللی از سال آینده میزبان توسان چهارم خواهند بود. در این بازارها توسان به عنوان مدل 2022 به فروش خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود قیمت نسخه‌های بنزینی بین 24 الی 33 هزار دلار متغیر باشد؛ نسخه‌های هیبریدی هم احتمالا در بازه قیمتی 27 الی 35 هزار دلار قرار خواهند گرفت.

بد نیست اشاره کنیم توسان پرفروش‌ترین کراس‌اوور و دومین محصول پرفروش هیوندای در بازار بزرگی مثل آمریکا محسوب می‌شود. اینکه این کمپانی تصمیم گرفته در طراحی نسل جدید توسان دست به تغییرات گسترده بزند، خیلی غیرمنتظره بوده و باید دید نتیجه چنین ریسکی چگونه رقم خواهد خورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۲۶ شهریور ۱۳۹۹

    اتفاقا برخلاف نظر نویسنده صافکاری نقاشی طرحهای یکدست و ساده و صاف خیلی سخت تر از طرحهای شلوغ و مواج و شکسته است.

  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۲۶ شهریور ۱۳۹۹

    شاید من بد سلیقه ام. اما حالم ازین ادا اطوار ها بهم میخوره. طرحهای زلم زیمبویی! هیوندا از نسل پنجم سوناتا YF کلا چشم و چراغ طراحی را کور کرد! من هنوزم طراحی آزرا نسل چهار تا ۲۰۱۰ را ترجیح میدم ب همه این احق وجقها

    • linkin park
      linkin park | ۲۷ شهریور ۱۳۹۹

      زیبایی رو به سادگی ترجیح ندهید که با این سلیقه و طرز فکر کشورمان پیشرفت نمیکند.

    • linkin park
      linkin park | ۲۷ شهریور ۱۳۹۹

      همینه که ایران خودرو و سایپا به زیبایی و کیفیت محصولاتشون اهمیت نمیدن.

مطالب پیشنهادی