ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شورای اجرای فناوری اطلاعات خواستار توقف فعالیت «امتا» برای احراز هویت کاربران شد

دبیرخانه شورای اجرای فناوری اطلاعات خواستار توقف فعالیت سامانه امتا تا زمان برگزاری جلسه مشترک با بازیگران و ذی‌نفعان اصلی این حوزه و نمایندگان این سایت شد. قرار بود بعضی سایت‌های آنلاین از ابتدای مهر ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۵

دبیرخانه شورای اجرای فناوری اطلاعات خواستار توقف فعالیت سامانه امتا تا زمان برگزاری جلسه مشترک با بازیگران و ذی‌نفعان اصلی این حوزه و نمایندگان این سایت شد. قرار بود بعضی سایت‌های آنلاین از ابتدای مهر ماه با استفاده از این سامانه، کاربران خود را احراز هویت کنند. این مسئله واکنش‌های بسیاری را در روزهای اخیر به دنبال داشته و عقیده فعالین کسب‌وکارها این است استفاده از این سامانه باعث ریزش تعداد کاربران برای کسب‌وکارها می‌شود.

چندی پیش بود که معاونت دادستان فضای مجازی در کشور خواستار همکاری سایت‌های خرید و فروش اینترنتی نظیر پلتفرم‌های آگهی آنلاین با سامانه امتا برای حل مساله احراز هویت کاربران شد. این موضوع با مخالفت برخی از کارشناسان و فعالان و نهادهای مرتبط به این حوزه مواجه شده و به عنوان مثال سازمان نصر طی جلسه‌ای که با مسئولان این سامانه داشت، خواستار توقف آن تا زمان شفافسازی‌های لازم شد.

این دبیرخانه در آستانه اجرایی شدن الزام استفاده کسب‌وکارهای فروش بر خط از سامانه امتا (که زمان آن اول مهر اعلام شده) با ارسال نامه‌ای به «ابوالحسن فیروزآبادی» (رییس مرکز ملی فضای مجازی) و «جواد بابایی» (معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور) خواستار توقف این دستور تا زمان برگزاری یک جلسه مشترک شده است.

در این نامه که به امضای «رضا باقری اصل» دبیر این شورا، ذکر شده که این الزام بر خلاف روش پیشنهادی قبلی یعنی استفاده از «سامانه شاهکار» سازمان فناوری اطلاعات است. باقری اصل همچنین تاکید کرده که مطابق مصوبه ۵۹ شورای عالی فضای مجازی در خصوص نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور و با توجه به این مهم که پنجره واحد هویت معتبر در فضای مجازی در حال در سازمان فناوری اطلاعات ایران در حال نهایی سازی است، اعلام کرده که شیوه تعامل و احراز هویت سامانه امتا نیز بی‌اشکال نیست.

باقری اصل با استناد به نظر خبرگان کشور گفته که شیوع تعامل و احراز هویت در سامانه امتا با روشهای معمول و استاندارد دنیا فاصله دارد و برای این موضوع مثالی نیز آورده است: «نداشتن قابلیت در اختیارگذاری API توسط سامانه و همچنین خروج کاربران پلتفرم‌ها برای تایید هویت از جمله این موارد است.» از آن سو دبیر شورای اجرای فناوری اطلاعات ذکر کرده که این سامانه هنوز در کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی نیز طرح و بررسی نشده است.

در پایان این نامه با اشاره به دغدغه سازمان نصر کشور و اعضای آن تایید شده که این موضوع نیاز دارد تا با هماهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نهایی شود. به همین خاطر باقری اصل در پایان نامه خود خواستار جلوگیری از اجرایی شدن این طرح از مهرماه سال جاری شده است: «جهت جلوگیری از دوگانگی دستور در اجرایی این مهم الزام انجام این شیوه تا زمان جلسه مشترک با بازیگران و ذی‌نفعان اصلی این حوزه از جمله نماینده آن مجموعه محترم، متوقف گردد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی