ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اولین هوابند خصوصی اواخر ۲۰۲۰ راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شود

راکت فالکن ۹ اسپیس‌اکس به زودی زمین را به مقصد ایستگاه فضایی بین المللی ترک می‌کند تا اولین هوابند (Airlock) ساخته شده توسط یک شرکت خصوصی را تحویل این ایستگاه دهد. این هوابند که Bishop ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

راکت فالکن ۹ اسپیس‌اکس به زودی زمین را به مقصد ایستگاه فضایی بین المللی ترک می‌کند تا اولین هوابند (Airlock) ساخته شده توسط یک شرکت خصوصی را تحویل این ایستگاه دهد.

این هوابند که Bishop نام دارد، توسط شرکت هوافضا Nanoracks ساخته شده و قرار است محموله‌ها از طریق آن از درون ایستگاه به فضای بیرون انتقال داده شوند.این هوابند بوسیله چندین گیره و قلاب به بیرون از ایستگاه فضایی بین المللی متصل می‌شود.

«Mike Lewis»، یکی از مدیران ارشد شرکت Nanoracks می‌گوید: «وقتی [هوابند] متصل شد، آماده بهره برداری است. می‌توانیم از آن برای کارهای مختلف از جمله بیرون بردن محموله به بیرون از ایستگاه استفاده کنیم.»

ابتدا محموله (عمدتاً ماهواره) درون هوابند Bishop قرار می‌گیرد، سپس فضانوردان درب آن را بسته و هوای درون را تخلیه می‌کنند. بعد یک بازوی رباتیک هوابند و ماهواره را از ایستگاه جدا می‌کند. «Lewis» می‌گوید: «خیلی شبیه سفر کردن با زیردریایی است، با این تفاوت که به جای دریا در محیط خلاء قرار گرفته‌اید.»

ایستگاه فضایی بین المللی در حال حاضر سه هوابند دارد که فضانوردان بوسیله دو تای آنها می‌توانند از ایستگاه خارج شوند. یکی از این هوابندها در آزمایشگاه فضایی «کیبو» قرار دارد که بوسیله آن می‌توان محموله‌ها را به بیرون انتقال داد. استارتاپ ژاپنی GITAI در حال برنامه ریزی برای آزمایش بازوی رباتیک خود درون هوابند Bishop است.

Bishop اواسط ماه نوامبر (اواخر آبان) زمین را به مقصد ایستگاه فضایی بین المللی ترک می‌کند.

شرکت آمریکایی Nanoracks در گذشته جعبه‌های مخصوصی ساخته که می‌توان به کمک آنها آزمایش‌های علمی را در محیط ریزگرانش انجام داد. این شرکت همچنین پرتاب کننده‌هایی توسعه داده که ماهواره‌های کوچک را از ایستگاه فضایی بین المللی یا فضاپیماها به سمت مدار پرتاب می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • sinagoogle
    sinagoogle | ۲۷ شهریور ۱۳۹۹

    اگر از دهه 50 میلادیامریکا و شوروی صنعت هوا فضا رو میسپردن دست بخش خصوصی الان تو مریخ کولونی انسانی داشتیم.
    با این وجود آمریکا و ژاپن خیلی خوب از بخش خصوصی در این صنعت دارن استفاده میکنن و نتایج خیلی درخشانی رو کسب کردن.

    • آریا
      آریا | ۲۷ شهریور ۱۳۹۹

      میلتون فریدمن یه جمله خیلی معروف در این زمینه داره. میگه:
      اگر مدیریت بیابان ها رو به بخش دولتی بسپاریم بعد از تنها چند سال با کمبود شن مواجه خواهیم شد

مطالب پیشنهادی