ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انتشار جزئیات دو گوشی صاایران با برند ویرا؛ تشابه با موبایل‌ چینی حاشیه‌ساز شد

تصاویری از دو مدل گوشی صاایران که چندی پیش خبر تحویل آن به ایرانسل توسط وزیر ارتباطات منتشر شده بود، رسانه‌ای شده است. این محصول قرار است با برند «ویرا» وارد بازار شود. اما به ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

تصاویری از دو مدل گوشی صاایران که چندی پیش خبر تحویل آن به ایرانسل توسط وزیر ارتباطات منتشر شده بود، رسانه‌ای شده است. این محصول قرار است با برند «ویرا» وارد بازار شود. اما به نظر می‌رسد طراحی و مشخصات این گوشی، شباهت زیادی به یکی از محصولات کمتر شناخته‌شده‌ی چینی دارد.

دوشنبه گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تحویل اولین پارت گوشی های تولیدی صاایران به ایرانسل برای فروش اقساطی به متقاضیان خبر داده بود. جهرمی گفته بود که مقرر شده از یک خط اعتباری ۵۰۰ میلیاردی به اپراتورها وام داده شود تا این گوشی ها را به صورت اقساطی به مردم برسانند.

صاایران که سال‌ها پیش در زمینه تولید تلفن و گوشی همراه فعالیت می‌کرد و مدت‌ها بود فعالیتش را در حوزه فاوای نیروهای مسلح ادامه می‌داد، بار دیگر به بازار برگشته و شرکت صنایع مخابرات صاایران (صما) با تولید دو گوشی هوشمند جدید در مدل های V6 و V5 با برند ویرا (VIRA) به بازار گوشی تلفن همراه ایران قصد دارد فعالیت خود را به طور جدی شروع کند. ویرا در زبان فارسی به معنی هوشمند، یادگیرنده و آموزنده است.

سایت خبری ایستنا به دو نمونه از گوشی های هوشمند تلفن همراه صاایران و مشخصات فنی آنها دست پیدا کرده و آنها را منتشر ساخته؛ دو گوشی که قرار است به زودی توسط ایرانسل به صورت باندل و احتمالا به صورت قسطی به دست مشتریان برساند.

slide1 v6.jpeg

گوشی تلفن همراه ویرا مدل V6 صاایران با چیپست Helio P35 مدیاتک به زودی راهی بازار می‌شود. از مشخصات اصلی این گوشی دو سیم کارته میتوان به ظرفیت بالای باتری با 6350 میلی آمپر، صفحه نمایش بزرگ 6.3 اینچی، پردازنده  هشت هسته ای 64 بیت با فرکانس 2.3 گیگاهرتز، اندروید 9، دوربین دوگانه (16+2 مگاپیکسل)، دوربین با F 1.8 و قابلیت حرفه ای (Bokeh Effect) اشاره کرد.

components.jpeg

specification-v6.jpeg

آنطور که گفته شده، گوشی ویرا V6 صاایران در سه رنگ سیاه، قرمز و آبی تیره، با صفحه نمایش 6.3 اینچی FHD پلاس با تراکم پیکسلی 1080 در 2340 پیکسل مولتی تاچ در 5 نقطه همزمان، دوربین دوگانه پشت 16 و 2 و مگاپیکسلی و دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی از مشخصات اصلی این موبایل هستند. از طرفی سنسور اثر انگشت هم در پشت این گوشی دیده می‌شود و باتری آن هم ۶۳۵۰ میلی آمپری است. گفتنی است که رم ۴ گیگابایتی و حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی از سایر مشخصات این موبایل هستند. برند VIRA یک سال گارانتی و پنج سال خدمات پس از فروش را برای گوشی های خود ارایه می‌کند.

vira-v5.jpeg

دیگر گوشی صاایران نیز گوشی ویرا مدل V5 صاایران نام دارد که در سه رنگ طلایی، سیاه و بنفش دو رنگ، صفحه نمایش 6.1 اینچی HD با تراکم پیکسلی 600 در 1280 پیکسل و مولتی تاچ اسکرین در 5 نقطه، دوربین پشت سه گانه 8، 2 و 2 مگاپیکسل و دوربین جلوی وی شکل 5 مگاپیکسل، فلش ساده در پشت و فیلمبرداری HD، پردازنده چهار هسته ای 2 گیگاهرتزی مدل MT6761vwb مدیاتک، اندروید 9، قفل گشا با تشخیص صورت یا اثر انگشت در پشت، سه گیگابایت رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقا تا 128 گیگابایت از طریق کارت حافظه، باتری 3500 میلی آمپری لیتیوم پلیمری با 20 ساعت قابلیت مکالمه و 365 ساعت حالت آماده به کار عرضه خواهد شد.

vira-v5.png
vira-v5-components.jpeg

 

اما مسئله‌ای که اکنون با انتشار این تصاویر حاشیه‌ساز شده، شباهت بیش از حد این موبایل به یک موبایل چینی است. این موبایل شباهت زیادی به برندی چینی به نام Ulefone دارد و دقیقا مشابه مدل Phonepower 6 این برند است. عکس‌هایی از این گوشی در وبسایت رسمی این برند قرار دارد که تشابه ظاهری و سخت افزاری آنها این موضوع را کاملا تایید می‌کند. صاایران تا این لحظه مشخصات و قیمت این گوشی ها را به طور رسمی منتشر نکرده است و اعلام نداشته این گوشی ها در چه سطحی، ساخت ایران خواهند بود.

همچنین باید گفت با اینکه در مشخصات هر دو گوشی از اندروید 9 به عنوان سیستم عامل اسم برده شده اما با توجه به صحبت‌های پیشین وزیر ارتباطات به نظر می‌رسد سیستم عامل اندروید اختصاصی شده بومی روی این گوشی‌ها عرضه خواهد شد. هنوز جزییاتی از این نسخه بومی‌شده‌ی اندروید منتشر نشده اما احتمالا این نسخه از اندروید، فاقد سرویس‌های گوگل باشد.

خردادماه امسال هم مدیرعامل ایرانسل در بازدید از شرکت صنایع مخابرات صاایران (صما)، بر حمایت از تولید گوشی همراه ایرانی تأکید کرده بود. «بیژن عباسی آرند» گفته بود: پیرو همکاری‌های قبلی ایرانسل با شرکت صما، پس از این نیز حمایت‌های لازم برای راه‌اندازی خط تولید گوشی‌های تلفن همراه بومی انجام می‌شود. کیفیت و قیمت تمام شده این گوشی‌ها از فاکتورهای مهمی است که تولید کننده داخلی باید به آن توجه کند و در اولویت قرار دهد، به نحوی که گوشی تلفن همراه تولید شده در داخل، توانایی رقابت با نمونه‌های خارجی را داشته باشد. ناگفته نماند عباسی پیش از مدیریت ایرانسل در شرکت صاشیراز (جزو زیرمجموعه‌های صاایران) به عنوان مدیرعامل فعالیت داشته است.

شایان ذکر است ایرانسل همچنین پیش از این، در دی ۹۸ تفاهم‌نامه‌ای را در حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، در راستای «حمایت از تولید و توسعه زیست‌بوم تلفن همراه هوشمند تولید داخل» با پست بانک امضا کرده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • mehrdad6878
    mehrdad6878 | ۳۱ شهریور ۱۳۹۹

    اونایی ک از این محصول دفاع میکنن لایک کنن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی