ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

معرفی نسل جدید کشنده های هیدروژن سوز مرسدس بنز GenH2

دایملر تراک به عنوان تولید کننده کشنده‌ برند مرسدس بنز به طور رسمی از نسل جدید کشنده این شرکت با نام GenH2 پرده برداری کرد. این کشنده بر پایه کشنده فعلی شرکت مرسدس بنز با ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۵

دایملر تراک به عنوان تولید کننده کشنده‌ برند مرسدس بنز به طور رسمی از نسل جدید کشنده این شرکت با نام GenH2 پرده برداری کرد.

این کشنده بر پایه کشنده فعلی شرکت مرسدس بنز با نام آکتروس توسعه پیدا کرده است و به مدد یک مخزن ذخیره هیدروژن برد حرکتی برابر با 1000 کیلومتر دارد. این مخزن به طور کلی 80 کیلوگرم مایع هیدروژن را در خود ذخیره می‌کند و از جنس استیل ساخته شده است. مخزن مذکور به صورت دو تیوب مجزا تولید شده که توسط یک محفظه به یکدیگر اتصال پیدا می‌کنند.

مرسدس با استفاده از هیدروژن مایع به جای هیدروژن گازی شکل، میزان چگالی انرژی را بالاتر برده است و همچنین امکان کاهش وزن مخزن‌ها را نیز فراهم کرده است.

چالش دیگر مرسدس بنز در استفاده از هیدروژن مایع و نحوه ذخیره سازی آن است زیرا هیدروژن مایع در دمای بسیار پایین -253 سانتی گراد ذخیره می‌شود.

در همین رابطه دایملر تراک اعلام کرده است:

«دایملر تراک در حال کار بر روی فن‌آوری‌های لازم برای نحوه ذخیره سازی هیدروژن مایع در وسایل نقلیه است. به گونه‌ای که امکان استفاده از آن در کشنده‌های مجهز به سلول سوختی نیز وجود داشته باشد. در حال حاضر امکان ذخیره سازی هیدروژن مایع در دمای -253 درجه سانتی گراد در صنعت و ایستگاه‌های شارژ هیدروژن وجود دارد.»

پیش بینی می‌شود که مشتریان مرسدس بنز بتوانند به صورت آزمایشی در سال 2023 نمونه‌های اولیه GenH2 را آزمایش کنند اما تولید رسمی این کشنده‌ها در نیمه دوم این دهه یعنی سال 2025 تا 2028 وعده داده شده است.

سیستم پیل سوختی هیدروژنی این وسیله نقلیه در حال حاضر امکان نیرو رسانی به قوای محرکه خودرو با قدرت 300 کیلووات ساعت (2 موتور 150 کیلوواتی) را دارد. با این وجود برای نیرو رسانی دو موتور با قدرت 330 کیلووات (در کل 660 کیلووات) این نیرو کافی نیست و یک بسته باتری با ظرفیت 70 کیلووات ساعت نیز در نظر گرفته شده تا در زمان نیاز وارد مدار شود.

در واقع نحوه کار این کشنده به این صورت است که از هیدروژن برای تولید برق مورد نیاز سلول‌های سوختی استفاده می‌شود و در نهایت این نیرو توسط سلول‌های سوختی به موتور برقی انتقال پیدا می‌کند.

در حال حاضر علاوه بر شرکت مرسدس بنز شرکت‌های تویوتا، نیکولا و هیوندای هم پیش نمایشی از آینده کامیون‌ها و کشنده‌های هیدروژنی را به ما نشان داده‌‌اند.

GenH2

کشنده مرسدس بنز برد حرکتی بیشتری به نسبت کشنده تمام برقی شرکت تسلا یعنی «سمی تراک» دارد و همچنین در عرض چند دقیقه امکان پر کردن مخزن هیدروژن آن نیز میسر است.

دایملر تراک در این راه قرار است همکاری گسترده ای با شرکت ولوو تراک انجام دهد. راه دیگر برای تولید هیدروژن مورد نیاز استفاده از گاز طبیعی است تا به کمک آن و با فن آوری جذب کربن امکان تولید هیدروژن نیز فراهم شود.

در حال حاضر دایملر کشنده‌های سبک وزن هیبریدی همچون Fuso eCanter را برای طی کردن مسافت های کوتاه‌ به فروش می‌رساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی