ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

معرفی کانسپت Muvone؛ ایده‌ای جالب برای جهان کرونایی

ویروس کرونا با بر هم زدن جریان زندگی روزمره میلیون‌ها نفر، ماه‌هاست که چالش‌ها و بحران‌های جدیدی را پیش روی بشر قرار داده است. با توجه به شرایط موجود، به نظر می‌رسد در ماه‌ها و ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

ویروس کرونا با بر هم زدن جریان زندگی روزمره میلیون‌ها نفر، ماه‌هاست که چالش‌ها و بحران‌های جدیدی را پیش روی بشر قرار داده است. با توجه به شرایط موجود، به نظر می‌رسد در ماه‌ها و حتی شاید سال‌های آینده هم بشر با اثرات منفی این ویروس درگیر شده و بیش از پیش با مشکلات ناشی از آن دست و پنجه نرم خواهد کرد.

یکی از صنایعی که به شدت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته، صنعت حمل و نقل است. با الزامی شدن رعایت فاصله اجتماعی، بسیاری از مردم دیگر رغبتی به استفاده از وسایل نقلیه عمومی نداشته و خواهان تردد با خودروهای شخصی هستند. این امر در کنار افزایش خریدهای آنلاین و به تبع آن تحویل کالا در درب منزل، باعث سنگین‌تر شدن ترافیک در برخی شهرها شده است.

در صورت ادامه این روند، ایده‌ سفرهای اشتراکی که خودروسازان مختلف در سال‌های اخیر مانور زیادی روی آن داده‌اند، رنگ باخته و سیستم حمل و نقل عمومی مفهوم خود را از دست خواهد داد.

اما ماریوس لاکنر (Marius Lochner) دانش‌آموخته رشته حمل و نقل از دانشگاه استافوردشر انگلستان کانسپتی طراحی کرده که می‌تواند به عنوان یک راهکار جالب در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

کانسپت ماریوس لاکنر Muvone نامگذاری شده و توانسته جایزه رقابت New Norm Mobility را از شرکت فورد دریافت کند. این رقابت با هدف به چالش کشیدن فارغ‌التحصیلان رشته طراحی و خلق ایده‌های جدید یا ارائه راهکار برای رفع مشکلات ناشی از کووید-19 برگزار شده بود.

کانسپت Muvone طوری طراحی شده که به شهروندان – به‌ویژه آنهایی که دارای محدودیت‌های حرکتی هستند – اجازه می‌دهد با رعایت فاصله اجتماعی سفر کنند. در حقیقت این کانسپت را می‌توان یک تاکسی خودران تک‌نفره توصیف کرد که همیشه و در هر جایی آماده خدمت‌رسانی است.

به اعتقاد آقای لاکنر، کانسپت Muvone برای جابجایی شهروندان سالمند و افرادی که دارای معلولیت جسمانی هستند، بسیار مناسب است، چرا که دسترسی به کابین آن به آسان‌ترین شکل ممکن صورت می‌پذیرد.

برای سهولت در استفاده کانسپت Muvone چه در داخل و چه در نمای بیرونی ساده طراحی شده؛ ضمن اینکه مواد به کار رفته در کابین به راحتی قابل پاکسازی و ضدعفونی کردن هستند، از این رو بین سفرها می‌توان آن را در زمانی کوتاه ضدعفونی کرد.

ناگفته نماند ماریوس لاکنر در کنار دریافت جایزه 1000 پوندی، مجوز تدریس در یک ترم را از سرطراحان شاخه اروپایی فورد اخذ کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی