ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساعت‌های هوشمند چگونه از گجتی لوکس به ابزاری ضروری تبدیل می‌شوند؟

طی پنج سال گذشته ساعت‌های هوشمند از یک نوآوری آینده‌نگرانه به محصولی پر زرق و برق در سبد بسیاری از موبایل‌سازها و دیگر شرکت‌های فناوری تبدیل شده‌اند. ساعت‌هایی که در روزهای اول بسیاری یک تب ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۶

طی پنج سال گذشته ساعت‌های هوشمند از یک نوآوری آینده‌نگرانه به محصولی پر زرق و برق در سبد بسیاری از موبایل‌سازها و دیگر شرکت‌های فناوری تبدیل شده‌اند. ساعت‌هایی که در روزهای اول بسیاری یک تب زودگذر می‌پنداشتند حالا روی دست میلیون‌ها نفر نشسته اند اما سوال اینجاست که در پنج سال آینده وضعیت اسمارت واچ‌ها چگونه خواهد بود؟

میزان استقبال از ساعت‌های هوشمند بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ حدود ۲۰ درصد بیشتر شده و انتظار می‌رود تا ۲۰۲۴ رشدی ۱۴.۵ درصدی را طی کند. علی رغم قیمت بالای اپل واچ‌ها نسبت به دیگر مدل‌ها نیمی از بازار ساعت‌های هوشمند دست اپل است.

تحقیقات نشان داده ۲۰ درصد آمریکایی ساعت هوشمند می‌بندند که در مقایسه با نفوذ ۸۱ درصدی گوشی‌های هوشمند بسیار پایین به نظر می‌رسد. دلیل این مساله چیزی جز این نیست که از نظر مردم اسمارت واچ ابزاری ضروری نیست. «مایکل فیشر»، مدیر پیج فناوری «Mr.Mobile» در یوتیوب نکته جالبی را در این باره گفته:

«فروش این ابزارها برای شرکت‌ها کار سختی است چون از آن دست محصولاتی هستند که تا از آن استفاده نکنید به کارایی‌اش پی نمی‌برید. شاید این گجت‌ها ضروری نباشند اما ارزشمند هستند. میزان فروش ساعت‌ها هم بستگی به توان سازندگان در توضیح کارایی این دستگاه‌ها برای کاربران دارد.»

در ادامه مطلب به بررسی مسیری پرداخته‌ایم که ساعت‌های هوشمند برای بازکردن جای پای خود میان کاربران پیش روی دارند.

بهبود کارایی سیستم عامل

بررسی دیجیاتو: ساعت هوشمند آنر مجیک واچ 2 [تماشا کنید]

سازندگان ساعت‌های هوشمند به سه دسته تقسیم می‌شوند: شرکت‌هایی که گجت‌های مختلف می‌سازند مثل اپل، گارمین و گوگل، ساعت‌سازهای با سابقه‌ای مثل «فسیل» و دسته سومی که تنها در ساخت اسمارت واچ تخصص دارد مثل «Mobvoi».

در حالی که تحلیلگران و منتقدان برای محصولات کارآمد سامسونگ و هواوی احترام قائلند اما این اپل است که فعلا یکه‌تازی می‌کند. این یکه‌تازی البته چندان به نفع بازار تمام نشده چون اپل واچ‌ها گران هستند (SE به عنوان ارزان‌ترین مدل جدید ۲۷۹ دلار آب می‌خورد) و کاربر برای بهره بردن از مزایای آن باید آیفون داشته باشد. همین موارد با محروم کردن شمار بالایی کاربر بالقوه کل بازار را عقب نگه داشته است.

اپل در این قدرت نمایی تا حدودی مدیون گوگل است چون اگر شما نخواهید یا نتوانید اپل واچ بخرید به احتمال زیاد ساعت دیگری می‌خرید که به سیستم عامل نه چندان کارآمد Wear OS گوگل مجهز شده. سیستم عاملی که از باگ‌ در ارتباط ساده بلوتوثی گرفته تا اپ‌های آپدیت نشده و کسل کننده پر از مشکل است. چالش بزرگتر اینجاست که ساعت‌های مبتنی بر Wear OS هم ارزان نیستند؛ برای مثال قیمت پایه گلکسی واچ ۳ از ۳۹۹ دلار شروع می‌شود و مدل‌های فاقد قابلیت تماس و ارسال پیام «ویدینگز» هم ۲۸۰ دلار برچسب خورده‌اند.

اگر عملکرد Wear OS به اندازه watchOS خوب بود، خریداران از نظر قیمت، طراحی و کارایی گزینه‌های بسیاری بیشتری داشتند اما همانطور که «Anshel Sag»، کارشناس پوشیدنی‌های هوشمند می‌گوید گوگل در توسعه سیستم‌عاملی کارآمد برای متحد کردن شرکت‌های دیگر در برابر اپل ناکام مانده است. در حال حاضر تنها امید اکوسیستم گوگل است و تا زمانی که طرحی نو درنیندازد، آینده روشنی برای ساعت‌های هوشمند متصور نیستیم.

تنوع بیشتر در طراحی

چرا رویای ساعتی شیک و کلاسیک با قابلیت‌های کاربردی و به‌درد بخور به معنای واقعی کلمه به واقعیت نپیوسته است؟ اگر اپل واچ را کنار بگذاریم دوباره مقصر اصلی کسی نیست جز Wear OS. با نگاهی به بازار مشخص است که سازندگان کم نگذاشته‌اند؛ مثلا مون بلان Summit 2 را در نظر بگیرید؛ ساعتی زیبا از برندی معتبر که تنها ایرادش از نظر فیشر کارایی فنی ناامید کننده است.

اگر عملکرد Wear OS هم به اندازه اندروید خوب و پایدار بود و از نظر طراحی و قیمت گذاری تنوع بیشتری داشتیم؛ احتمالا از مدت‌ها قبل فاتحه ساعت‌های معمولی را خوانده بودیم و بسیاری به ارتش اسمارت واچ به دست‌ها پیوسته بودند.

اپل به لطف در استخدام داشتن «جانی آیو»، طراح طراحان در این زمینه سهم خود را ادا کرده اما مردم سال‌هاست که به ساعت‌های گرد خو گرفته‌اند در حالی که محصولات اپل قابی چهارگوش دارند که به باور فیشر حین بستن روی دست شبیه آیفونی کوچک به نظر می‌رسد.

حل مشکلات دسترسی به اینترنت

بررسی دیجیاتو: ساعت هوشمند سامسونگ گلکسی واچ اکتیو 2 - نیوز پارسی

یکی از اصلی‌ترین مزایای ساعت هوشمند این است که در صورت همراه نداشتن گوشی و مثلا حین ورزش قادر به گوش کردن موزیک یا ارسال و دریافت پیام باشید اما اگر اپل واچ بخرید برای همین قابلیت پایه حین خرید باید سالیانه ۱۰۰ دلار اضافه بپردازید.

خریداران در حالی برای اتصال ساعت هوشمند به اینترنت مجبور به پرداخت این هزینه شده‌اند که در ۹۰ درصد موارد کارهای اینترنتی را با گوشی انجام می‌دهند. در صورتی که شرکت یا اپراتوری طرحی را برای اشتراک اینترنت LTE بین گوشی و ساعت هوشمند ارائه کند، قطعا از آن استقبال شده و خریداران بیشتری به سمت اسمارت واچ‌ها سوق می‌یابند.

افزایش کارایی دستیار صوتی

بررسی دیجیاتو: ساعت هوشمند آنر مجیک واچ 2 [تماشا کنید]

در تبلیغاتی که برای ساعت‌های هوشمند ساخته‌اند کافی است کلمه‌ای را فقط زمزمه کنید تا دستیار صوتی و فوق هوشمند ساعت درب‌ها را قفل کند، با مخاطب مورد نظر تماس بگیرد یا یک قرار ملاقات را برایتان تنظیم کند، اما این فقط یک نمایش است که از واقعیت فرسنگ‌ها فاصله دارد.

کافی است یکبار ساعت اندرویدی دست کرده باشید تا بدانید استفاده از گوگل اسیستنت چه مکافاتی دارد. هرچند این دستیار یکی از بهترین‌ها است اما رابط کاربری ساعت‌ها با آن سر ناسازگاری دارند. سیری هم که از نظر برقراری ارتباط شرایط بهتری دارد از نظر کارایی محدودتر است. در واقع محدودیت‌های سیری سخت افزار و قدرت اپل واچ را تا حد زیادی مهار کرده است.

تغییر این شرایط اما می‌تواند ورق را به سود اسمارت‌واچ‌ها برگرداند. دستیار صورتی باید هوشمندتر شده، کارایی بالاتری پیدا کرده و یکپارچه‌سازی بهتری با موبایل پیدا کند. با توجه به محدودیت‌های سیری اگر گوگل فکری برای دستیار خود کند می‌تواند سهم کوپرتینویی‌ها را از بازار کاهش داده و کاربران را به سوی ساعت‌های Wear OS بکشاند.

قابلیت‌های جذاب برای کودکان و والدین

اپل در مراسم اخیر خود قابلیت Family Setup را معرفی کرد که به پدر و مادرها اجازه می‌دهد اپل واچ کودکان یا سالمندان را از طریق آیفون خود مدیریت کرده و موقعیت جغرافیایی آنها را در لحظه بررسی کنند. هرچند Family Setup نیاز به داشتن آیفون را از بین می‌برد اما نگرانی‌هایی را در مورد حریم خصوصی به دنبال دارد. «کمیسیون ارتباطات فدرال» آمریکا پیشتر چند کمپانی سازنده ساعت هوشمند برای کودکان را به خاطر تخطی از قوانین حریم شخصی جریمه کرده و حتی در اروپا یکی از ساعت‌های Enox از بازار جمع آوری شد.

علی رغم این نگرانی‌ها کودکان به خاطر امکانات جذاب ساعت هوشمند به آن علاقه بسیاری دارند؛ مساله‌ای که تولیدکنندگان به خوبی از آن آگاه بوده و به همین خاطر ساعت‌های بسیاری را با تمرکز با کودکان طراحی کرد‌ه‌اند. از طرف دیگر پدر و مادرها هم به خاطر قیمت پایین‌تر نسبت به موبایل و قابلیت‌هایی مثل اطلاع از مکان کودک به این محصولات روی خوش نشان داده‌اند. در صورتی که سازندگان به خوبی شرایط حریم خصوصی را رعایت کرده و محصولی ایمن تولید کنند، مشتریان بسیار بیشتری را به این بازار خواهند کشاند.

تمرکز بیشتر بر پایش سلامتی

پرفروش ترین ساعت‌های هوشمند بازار ایران کدامند؟

هدف اولیه از تولید ساعت هوشمند ایجاد روشی آسانتر برای دسترسی به اعلان‌ها و دیگر قابلیت‌های موبایل بود اما کاربرد ساعت و مچ‌بند هوشمند این روزها به سمت ابزار سلامت محور پیش می‌رود.

همانطور که فیشر می‌گوید این تبلیغ که به جای درآوردن موبایل از جیب اعلان را روی ساعت دریافت کنید، آنقدر جذاب نبود که مردم را به پرداخت پول برای خرید ساعت اغوا کند. به همین خاطر اپل تصمیم گرفت روی نصب اپ تمرکز کند که تا حدودی کارآمد بود اما پس از آن دریافت که هیچ چیز به اندازه سلامتی نمی‌تواند این ساعت‌ها را کارآمد جلوه دهد و از اینجا دگرگونی آغاز شد.

این دگرگونی به حدی است که ارزش قابلیت‌های سلامت محور مثل پایش خواب، رهگیری انواع و اقسام حرکات ورزشی، گام شمار، محاسبه کالری مصرفی و مواردی از این دست به مراتب از دریافت نوتیفیکشن روی صفحه کوچک ساعت اهمیت بیشتری پیدا کرده است. به این موارد الکتروکاردیوگرام، پایش ضربان قلب، تشخیص خودکار سقوط ناگهانی و سطح اشباع اکسیژن را هم اضافه کنید که اپل واچ و برخی دیگر از ساعت‌ها را به کلینیکی سیار تبدیل کرده‌اند.

تاثیر این موارد زمانی مشخص‌تر می‌شود که بدانیم دولت سنگاپور حاضر شده برای ترغیب شهروندان به ورزش با کمک اپل واچ به آنها ۲۸۰ دلار پاداش دهد. اپل همچنین مطالعاتی را کلید زده که کارایی ساعت‌ها در تشخیص نشانه‌های ابتلا به بیماری‌هایی مثل کووید-۱۹ را بررسی می‌کنند.

کاربردهای سلامت محور این اواخر تبدیل به موتور محرکی شده که نوآوری، تمایز و خلاقیت را در دنیای ساعت‌های هوشمند به پیش می‌راند و کارشناسان بر این باورند با متمرکز شدن این دستگاه‌ها روی بخش سلامتی، دیر یا زود ساعت هوشمند به ابزاری ضروری تبدیل شده و رشدی انفجاری را تجربه خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲ مهر ۱۳۹۹

    ساعت‌های مبتنی بر Wear OS هم ارزان نیستند؛ برای مثال قیمت پایه گلکسی واچ ۳ از ۳۹۹ دلار شروع می‌شود
    یا مترجم اشتباه ترجمه کرده یا نویسنده چرت نوشته
    کلکسی واچ تایزن هست نه اندروید ور

  • mchkzdgn
    mchkzdgn | ۲ مهر ۱۳۹۹

    در حال حاضر ساعت هوشمند بیشتر حکم یه جور اسباب بازیو داره و تازه اسباب بازی ای که لازمه هر روز شارژش کنی من شخصا یه ساعت شیک و جذاب استاندارد و ترجیح میدم به تمامی ساعت های موجود هوشمند چون تمام کاری که میکنن و با گوشی هم میشه انجام داد و تازه قابلیت های ضربان قلب و اکسیژن خون و غیره بیشتر جنبه تبلیغاتی دارن هیچ پزشکی دقت این حسگر هارو توی ساعت های هوشمند تایید نکرده

مطالب پیشنهادی