ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بازگشت ناظران یوتیوب به کار پس از ناکارآمدی هوش مصنوعی در نظارت بر ویدیوها

همزمان با همه‌گیری بیماری کرونا، یوتیوب اعلام کرده بود که با استفاده از سیستم یادگیری ماشینی مبتنی بر هوش مصنوعی، کار نظارت بر محتوای ویدیوها را پیش می‌برد. اما به نظر می‌رسد بازبین‌های هوش مصنوعی ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

همزمان با همه‌گیری بیماری کرونا، یوتیوب اعلام کرده بود که با استفاده از سیستم یادگیری ماشینی مبتنی بر هوش مصنوعی، کار نظارت بر محتوای ویدیوها را پیش می‌برد.

اما به نظر می‌رسد بازبین‌های هوش مصنوعی در نظارت بر محتوای ویدیوها عملکرد خوبی از خود نشان نداده و به اشتباه حجم زیادی از ویدیوها را حذف کرده‌اند. یوتیوب به اشتباه خود در تصمیمی که گرفته اعتراف کرد و اکنون تصمیم گرفته مجددا بازبین‌های انسانی را وارد کار کند.

آمارها نشان می‌دهد که بین ماه‌های آوریل تا ژوئن بیش از 11 میلیون ویدیوی یوتیوبی در بخش نظارت محتوایی توسط بازبین‌های هوش مصنوعی حذف شده‌اند. آمار ویدیوهای حذف شده درحدود دو برابر آمار معمول ویدیوهایی هستند که پیشتر توسط نیروی انسانی به دلایل نقض قوانین حذف می‌شدند.

از بین 11 میلیون ویدیو، تعداد 320 هزار مورد در خواست تجدید نظر داشتند و مشخص شد که نیمی از ویدیوهای تجدید نظر شده، مشکل محتوایی نداشته‌‌ و امکان انتشار دارند. نتایج بررسی‌‌ها نشان می‌دهد بازبین‌های هوش مصنوعی یوتیوب در شناسایی محتوای غیرقانونی، عملکرد اشتباهی از خود نشان داده‌‌اند.

«نیل موهان» مدیر ارشد محصولات یوتیوب معتقد است:

«همزمان با شیوع و همه گیری کرونا، تصمیم گرفتیم از ابزارهای غیرانسانی در پیشبرد کارها کمک بگیریم. ولی ظاهرا نیروی غیر انسانی نمی‌تواند همچون انسان دقیق کار کند. تصمیم گرفته شده، اشتباه بود و تعداد زیادی از ویدیوهای یوتیوب به اشتباه حذف شدند.»

البته اعتراف نیل موهان به چنین موضوعی قابل تقدیر است ولی به هر حال در بازه زمانی تعداد زیادی ویدیو حذف شدند. تمام شبکه‌های اجتماعی آنلاین، از توییتر گرفته تا فیسبوک و یوتیوب، در معرض انتشار محتوای غیرقانونی هستند. استفاده از هوش مصنوعی و فیلترهای الگوریتمی و خودکار می‌تواند تا حدی به نظارت محتوایی کمک کند اما نیازمند توسعه بیشتری است تا بتواند با دقت لازم کار خود را انجام دهد.

بی‌شک سیستم های یادگیری ماشینی مبتنی بر هوش مصنوعی نیز جایگاهی برای خود دارند و نمی‌توان منکر توانمندی‌های آنها شد. نیل موهان در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد:

« بیش از 50 درصد از ویدئوها بدون اینکه حتی یک کاربر واقعی آنها را دیده باشد، حذف شده‌اند. همچنین بیش از 80 درصد ویدیوها هم با بازدیدی کمتر از 10 مشاهده، حذف شده‌اند»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱ مهر ۱۳۹۹

    چرا نظارت و سانسور، لعنت به سانسور چی ها

    • modernamir
      modernamir | ۲ مهر ۱۳۹۹

      داداش همه جا مثل ایران و چین نیست که سانسور دلخواه باشه، مواردی مثل آزار کودکان، مسائل جنسی، .... توی شبکه ای مثل یوتیوب جا ندارن و جز سیاست های مستقیمشون هست.

مطالب پیشنهادی