ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ایرباس از طرح ساخت اولین هواپیماهای تجاری با آلایندگی صفر رونمایی کرد

ایرباس اخیرا از طرح‌های مفهومی خود برای اولین هواپیماهای تجاری آلایندگی صفر جهان پرده برداشته که از هیدروژن استفاده می‌کنند و تا سال ۲۰۳۵ به پرواز درمی‌آیند. این کمپانی مطرح اروپایی از سه طرح مفهومی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

ایرباس اخیرا از طرح‌های مفهومی خود برای اولین هواپیماهای تجاری آلایندگی صفر جهان پرده برداشته که از هیدروژن استفاده می‌کنند و تا سال ۲۰۳۵ به پرواز درمی‌آیند.

این کمپانی مطرح اروپایی از سه طرح مفهومی مختلف رونمایی کرده که تلاشی برای یافتن کارآمدترین راه برای طی مسافت‌های طولانی با هواپیما و بدون تولید گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود. رئیس اجرایی این شرکت به نام «گیوم فاوری» معرفی این طرح‌های مفهومی را یک لحظه تاریخی برای بخش هوانوردی تجاری اعلام کرده و آن را مهمترین تحول در این صنعت دانسته است.

فاوری در این زمینه گفته:

«طرح‌های مفهومی که امروز معرفی کردیم، یک دید اجمالی از جاه‌طلبی ما برای چشم انداز جسورانه آینده پروازهای آلایندگی صفر ارائه می‌دهد. من باور دارم که استفاده از هیدروژن در سوخت‌های مصنوعی و به عنوان منبع اصلی تامین قدرت هواپیماهای تجاری، این پتانسیل را دارد که تاثیرات اقلیمی صنعت هوانوردی را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.»

این سه هواپیمای مفهومی از هیدروژن به عنوان سوخت خود استفاده می‌کنند چرا که در هنگام سوختن به عنوان آلودگی بخار آب تولید می‌کنند که آن را تبدیل به یک سوخت پاک برای وسایل حمل و نقل سنگین مانند هواپیماها، قطارها و کامیون‌ها می‌کند.

ایرباس
مدل توربوفن

اولین طرح مفهومی ایرباس با استفاده از طراحی «توربوفن» می‌تواند ۱۲۰ تا ۲۰۰ مسافر را تا مسافت ۲۰۰۰ مایل دریایی حمل کند. طراحی توربوفن شامل یک موتور توربین گازی اصلاح شده است که به جای سوخت جت، با هیدروژن کار می‌کند.

ایرباس
مدل توربوپراپ

مدل مفهومی دوم از طراحی «توربوپراپ» استفاده می‌کند که شامل موتور توربین گازی اصلاح شده است و می‌تواند حداکثر ۱۰۰ مسافر را تا مسافت ۱۰۰۰ مایل دریایی حمل کند.

ایرباس
مدل Blended wing body

سومین هواپیما دارای طراحی بدنه ادغام شده با بال است که می‌تواند حداکثر ۲۰۰ مسافر را حمل کند. در این مدل یک بدنه شبیه به مدل توربوفن با بال‌ها ادغام می‌شود، با این حال فضاهای زیادی برای قرارگیری مخازن هیدروژن در اختیار سازنده قرار می‌دهد.

ایرباس در نهایت اعلام کرده برای استفاده از هواپیماهای هیدروژنی نیاز به تغییراتی در فرودگاه‌ها خواهد بود که شامل زیرساخت سوخت‌رسانی می‌شود و همچنین دولت‌ها باید از ارتقا ناوگان هوایی حمایت کرده و امکان بازنشستگی مدل‌های قدیمی را فراهم کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی