ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کوالکام در پی انتقال خطوط تولید چیپست از چین به تایوان است

ظاهرا جنگ تجاری چین و آمریکا پایانی ندارد و هر روز یکی از شرکت‌های چینی درگیر تبعات فرمان اجرایی ترامپ می‌شوند. کوالکام یکی از سه مشتری بزرگ SMIC چین، به فکر تامین جایگزین برای این ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۹

ظاهرا جنگ تجاری چین و آمریکا پایانی ندارد و هر روز یکی از شرکت‌های چینی درگیر تبعات فرمان اجرایی ترامپ می‌شوند. کوالکام یکی از سه مشتری بزرگ SMIC چین، به فکر تامین جایگزین برای این شرکت شده است و قصد دارد تولید چیپست‌های خود را به جای SMIC چین به یکی از شرکت‌های تایوانی واگذار کند.

در جریان جنگ تجاری ایالات متحده و چین، هواوی بیش از سایر شرکت‌ها تحت تأثیر این اختلافات قرار گرفته است. اوایل ماه جاری، خبرهایی مبنی بر اینکه شرکت تولید کننده نیمه هادی (SMIC) چین، هدف بعدی آژانس‌های آمریکایی خواهد بود، منتشر شد. کوالکام نیز برای آنکه درگیر مسایل تجاری دو کشور نشود، پیش دستی کرده و قصد دارد تولید چیپست خود را به کارخانه‌های دیگری در تایوان بسپارد.

طی چند هفته گذشته، مدیران کوالکام برای تأمین نیاز خطوط تولید خود، از کارخانه‌هایی در تایوان بازدید کرده‌اند. البته کوالکام سعی دارد جانب احتیاط را رعایت کند که اگر ممنوعیت‌هایی علیه SMIC رخ داد، خط تولید شرکت با مشکل رو به رو نشود.

کوالکام یکی از سه مشتری اصلی SMIC است. غول تولید کننده چیپست آمریکایی، به تنهایی 13 درصد از کل درآمد این شرکت را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر، SMIC  مسئولیت تولید پردازنده‌های (AP)  وهمچنین سیستم روی چیپ  (SoC) را با استفاده از فرایندهای 14 و 28 نانومتری برعهده دارد.

همچنین تراشه‌های پاور را با استفاده از فرآیند 0.18 میکرونی تأمین می‌کند. با این وجود، SMIC فاقد فناوری‌های پیشرفته برای تولید SoC با استفاده از آخرین فناوری‌های 5 و 7 نانومتری است. یکی از دلایلی که هواوی پس از ممنوعیت همکاری TSMC با این شرکت چینی، تصمیم گرفت پرچمداران مجهز به چیپست کرین را دیگر به بازار عرضه نکند، همین مساله است.

کوالکام در حال مذاکره با شرکت تایوانی «UMC»، همچنین شرکت نیمه هادی «VIS» و  «TSMC» برای انتقال خطوط تولید از چین به تایوان است.

با اجرایی شدن محدودیت‌ها، شرکت‌های ایالات متحده مجوز ویژه‌ای برای کار با این شرکت‌ها که در لیست سیاه قرار گرفته‌اند، خواهند داشت. زمانی که این گزارش برای اولین بار مطرح شد، SMIC  از ادعاهای مطرح شده توسط دولت ایالات متحده شوکه شده بود و به صورت رسمی منکر ارتباط خود با ارتش چین شد.

البته وقتی اتهامات مشابهی نیز علیه هواوی مطرح شد، شرکت چینی همین رویکرد را در پیش گرفت و بیانیه داد. در حالیکه TSMC و سامسونگ نمونه سازی اولیه تراشه‌های 3 نانومتری را آغاز کرده‌اند، SMIC به سمت تولید چیپست با فرآیند 7 نانومتری پیش می‌رود.

حال باید دیگر وضعیت SMIC به چه صورت درخواهد آمد و آیا کوالکام خطوط تولید خود را به چین منتقل می‌کند یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱ مهر ۱۳۹۹

    تایوان فایده نداره. کارخونه رو به خود امریکا منتقل کن ? ? ? ?

    • sinagoogle
      sinagoogle | ۱ مهر ۱۳۹۹

      تایوان یکی از دموکراتیک ترین و مرفهترین کشورهای شرق آسیا هست و آمریکا برای مقابله با چین به این کشور شدیدا احتیاج داره.
      مورد مهم دیگه این هست که حذب کمونیست چین آزادی تایوان رو کمتر از خطر آمریکا تصور نمیکنه. تایوانی ها از نژاد اصلی مردمان چین و همزبان با اونها هستن و ارتباط خویشاوندی باهم دارن. مردم چین وقتی دموکراسی و موفقیت تایوان رو میبینن حاکمیت خودشون رو زیر سوال میبرن. یادمون نره که تایوان از نظر فناوری الکترونیک از چین بالاتره.

      • آریا
        آریا | ۱ مهر ۱۳۹۹

        بله درسته ولی خطر این وجود داره که در آینده بلای هنگ کنگ ، سر تایوان هم بیاد .
        این یعنی با خرج امریکا تایوان قدرتمند و پیشرفته میشه و در اخر یک لقمه میشه تو دهن چین

  • ali
    ali | ۱ مهر ۱۳۹۹

    کسی میدونه ایران چرا اینقدتوزمینه نیمه رسانانوبه

    • sinagoogle
      sinagoogle | ۱ مهر ۱۳۹۹

      دلایل خیلی زیادی داره ولی به طور کل این صنعت نیاز به سرمایه گذاری عظیم پولی و نیروی نخبه و با تجربه داره و حتی اگر بشه به این فناوری دست پیدا کرد برای سود ده بودن و موفقیت در بازار باید از سراسر دنیا مشتری داشته باشی که قطعا از نظر سیاسی یک کشور منزوی مثل ایران نمیتونه جایی در این بازار داشته باشه. در عمل فقط چند کشور معدود در این زمینه پیشرو هستن.
      یک واقعیت دیگه این هست که عملا پایه و پیشرفت این صنعت به مراکز علمی و دانشگاههای آمریکایی وصله و همین برای عدم موفقیت ایران در این صنعت کافیه.

  • داش غلام
    داش غلام | ۱ مهر ۱۳۹۹

    حاجی نیمه رسانا نه نیمه هادی

    • sinagoogle
      sinagoogle | ۱ مهر ۱۳۹۹

      دوتاش یکیه حاجی

مطالب پیشنهادی