ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

کیا سورنتو 2021 رونمایی شد؛ رقیبی جدی برای کراس‌اوورهای موفق ژاپنی

روزهای آخر بهمن‌ماه گذشته بود که شرکت کیا نخستین تصاویر رسمی از نسل چهارم سورنتو را منتشر کرد. این کراس‌اوور سایز متوسط قرار بود در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شود، اما شیوع ویروس کرونا و ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

روزهای آخر بهمن‌ماه گذشته بود که شرکت کیا نخستین تصاویر رسمی از نسل چهارم سورنتو را منتشر کرد. این کراس‌اوور سایز متوسط قرار بود در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شود، اما شیوع ویروس کرونا و در پی آن لغو نمایشگاه، برنامه‌های بسیاری از خودروسازان از جمله کیا را به هم ریخت و این شرکت مجبور شد نسل جدید سورنتو را طی مراسمی در کره جنوبی معرفی کند.

با گذشت چند ماه از زمان معرفی سورنتو 2021 در سرزمین مادری، حالا کیا تصمیم گرفته این نسل را در بازار آمریکا نیز عرضه کند. به همین منظور خودروساز کره‌ای با انتشار تصاویر و بیانیه‌ای رسمی، جزئیات بیشتری از محصول جدید خود را در اختیار رسانه‌ها و علاقه‌مندان گذاشته است.

کیا سورنتوی جدید بر مبنای نسل سوم از پلتفرم اختصاصی N3 طراحی و تولید شده است. کره‌ای‌ها ادعا می‌کنند این پلتفرم سبک‌تر و مستحکم‌تر بوده و انعطاف بیشتری در مقایسه با پلتفرم‌های قبلی دارد. به لطف این پلتفرم، فاصله محوری سورنتو 35.5 میلی‌متر افزایش پیدا کرده و وزن کلی آن با 3.1 درصد کاهش همراه بوده که معادل 53.9 کیلوگرم می‌شود.

از نظر طراحی ظاهری و داخلی نسخه مخصوص بازار آمریکا تفاوت عمده‌ای با مدل رونمایی شده در کره جنوبی ندارد. اما از لحاظ پیشرانه مشتریان آمریکایی با انتخاب‌های بیشتری مواجه بوده و امکان انتخاب از بین 4 پیشرانه مختلف را خواهند داشت.

نسخه پایه از کیا سورنتو 2021 با موتور 2.5 لیتری GDI چهار سیلندر به فروش خواهد رسید. این موتور توانایی تولید 191 اسب بخار قدرت و 247 نیوتن متر گشتاور را دارا بوده و با یک گیربکس هشت سرعته خودکار همکاری می‌کند. برای این نسخه سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ به عنوان آپشن قابل انتخاب است که در صورت سفارش آن سیستم تورک وکتورینگ (توزیه بهینه گشتاور) و دیفرانسیل با قفل مرکزی نیز به سورنتو 2021 افزوده می‌شود.

میزان مصرف سوخت نسخه پایه از سورنتو 8.7 لیتر در صد کیلومتر ترکیبی اعلام شده است

دومین پیشرانه در نظر گرفته شده برای سورنتو 2021 در بازار آمریکا یک موتور 2.5 لیتری GDI توربوشارژ با 281 اسب بخار قدرت و 422 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این موتور از طریق گیربکس هشت سرعته دو کلاچه تر به سمت چرخ‌های محور جلو یا هر دو محور منتقل می‌شود. به گفته کیا با این موتور، سورنتو 2021 توانایی کشش باری به وزن حدود 1.6 تن را دارد.

نسل جدید کراس‌اوور محبوب کیا با پیشرانه هیبریدی نیز عرضه خواهد شد. این پیشرانه متشکل از موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر GDI توربوشارژ، موتور برقی 59 اسب بخاری و پک باتری 5 کیلووات ساعتی است. این پیشرانه در مجموع 227 اسب بخار قدرت تولید نموده و با کمک گیربکس شش سرعته خودکار، چرخ‌های محور جلو را به حرکت وادار می‌کند.

کیا مدعی است سورنتوی هیبریدی در شهر، اتوبان و حالت ترکیبی به ترتیب 6.03، 6.72 و 6.35 لیتر بنزین می‌سوزاند

تکمیل‌کننده خانواده سورنتو 2021 نسخه هیبریدی شارژی است. این نسخه نیروی خود را از همان موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر GDI توربوشارژ و موتور الکتریکی قوی‌تر 89.7 اسب بخاری دریافت می‌کند. این پیشرانه هم در مجموع 261 اسب بخار قدرت داشته و موتور برقی آن توسط پک باتری 13.8 کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود. در حالت تمام الکتریکی امکان پیمایش مسافت 30 مایلی (48 کیلومتر) با این نسخه وجود دارد.

کیا سورنتو 2021 در تریم‌های LX، S، EX، SX، SX-Prestige و نسخه پرچمدار X-Line SX-Prestige AWD راهی بازار آمریکا خواهد شد. تریم X-Line SX-Prestige AWD با ویژگی‌هایی چون ارتفاع بیشتر از سطح زمین، سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ با ارسال آنی گشتاور و قفل مرکزی دیفرانسیل، سیستم کنترل پایین آمدن از سراشیبی، سپرها و ضربه‌گیرهای مخصوص، رینگ‌های 20 اینچی و ریل‌های سقفی از دیگر تریم‌ها متمایز است.

بد نیست اشاره کنیم نمایشگر دیجیتال 12.3 اینچی در پشت فرمان، نمایشگر 8 یا 10.25 اینچی برای سیستم اینفوتینمنت، سیستم دید 360 درجه، 8 پورت شارژ USB، رادیوی ماهواره‌ای SiriusXM، شارژر وایرلس و سیستم صوتی با کیفیت Bose با 12 اسپیکر از جمله امکانات و آپشن‌های نسل جدید کیا سورنتو هستند.

این کراس‌اوور خوش‌استیل از 16 سیستم کمکی راننده به صورت استاندارد و آپشن سود می‌برد که برخی از مهم‌ترین‌های آنها عبارتند از دستیار هوشمند محدودیت سرعت، اخطار برخورد از جلو، تشخیص عابر پیاده و دستیار رانندگی در اتوبان.

آنطور که اعلام شده کیا سورنتو 2021 از اواخر امسال راهی نمایندگی‌های فروش ایالات متحده خواهد شد. درباره قیمت این خودرو فعلا حرفی به میان نیامده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • sina
    sina | ۵ مهر ۱۳۹۹

    نجات دهنده‌مون نمیادش.

  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۴ مهر ۱۳۹۹

    هعیییی بابا.....میشد ماهم جزو دنیا حساب بشیم و باهاشون هم تراز باشیم....اما ۴۲ سال پیش یه مشت بزغاله فاتحه اینجا رو خوندن

    • ali_mlk
      ali_mlk | ۴ مهر ۱۳۹۹

      لعنت به هرچی سیاستمدار بیسواد و نادانه

      • آریا
        آریا | ۴ مهر ۱۳۹۹

        سیاستمداران بیسواد رو مردم ابله به قدرت میرسونند

مطالب پیشنهادی