ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معاونت علمی و فناوری: نخستین تاکسی‌های پرنده مهرماه به آسمان ایران می‌آیند

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد که به زودی شکلی از تاکسی‌های پرنده با کمک هواپیماهای فوق سبک در مسافت‌های بین شهری در کشور ایجاد ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد که به زودی شکلی از تاکسی‌های پرنده با کمک هواپیماهای فوق سبک در مسافت‌های بین شهری در کشور ایجاد می‌شود که با این کار «تحولی تاریخی و مهیج در صنعت جابه‌جایی ایجاد» خواهد شد.

«منوچهر منطقی» گفته که توسعه حمل‌ونقل هوشمند یکی از اولویت‌های ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و این کار ذیل برنامه‌های مختلفی در ستاد پیگیری می‌شود. یکی از آنها اجرای طرح تاکسی هوایی است. پرنده‌های بین شهری که قرار است نقش تاکسی‌های زردی را بازی کنند که روزانه تعداد بالایی از شهروندان را برای رسیدن به مقصد جابه‌جا می‌کنند.

با اینکه مساله تاکسی‌های پرنده در دنیا نیز هنوز به طور کامل پیاده سازی نشده است و شرکت‌هایی مانند آئودی و ایرباس در تکاپوی راه‌اندازی کامل این طرح هستند، ولی به نظر می‌رسد ایرانیان نیز در این راه اقداماتی انجام داده‌اند تا فاز اولیه این موضوع در کشور راه‌اندازی شود.

در دنیا اوبر برای توسعه تاکسی‌های پرنده تلاش‌های متعددی انجام داده و چندی پیش مجموعه اسنپ نیز در پست اینستاگرامی خود اعلام کرد که به دنبال راه‌اندازی تاکسی هوایی در کشور است؛ موضوعی که البته مشخص نیست به کجا رسیده است.

حال منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره این تاکسی‌ها گفته به خبرگزاری مهر گفته است: «فعلا قرار است از این نوع وسایل نقلیه در مناطق کم تردد استفاده شود. این کار اگر در استان‌ها و شهرهای کمتر برخوردار هم قابلیت اجرایی داشته باشد، قطعا رونق اقتصادی را برای آنها به همراه خواهد داشت.»

به گفته او، طرح تاکسی هوایی با هواپیماهای ۴ تا ۱۹ نفره آغاز می‌شود. در این طرح همه فرودگاه‌های کم تردد کشور فعال می‌شوند و هواپیماهای موجود در این کلاس می‌توانند خدمات‌رسانی بیشتری داشته باشند. منطقی تاکید کرده این طرح پیش از انقلاب کلید خورده بود، اما به دلایل متعددی اجرای آن به تعویق می‌افتاد: «ما در ستاد این طرح را به صورت جدی پیگیری کردیم و با توان دانش‌بنیانهایمان توانستیم آن را به مرحله اجرا برسانیم.»

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرده فاز ابتدایی آن مهرماه آغاز می‌شود و فاز بعدی آن هم در بهمن‌ماه قابل اجرا است: «اجرای این طرح با کمبودهایی روبرو است، مثلا در حال حاضر سوخت این هواپیماها از دیگر کشورها تامین می‌شود. در صورتی که توان تولید داخلی آن وجود دارد و با توسعه این طرح، تولید داخلی آن اقتصادی خواهد شد.» بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، ایران اگر بتواند برای تامین داخلی سوخت این هواپیماها کاری کند، میزان پیشرفت طرح بیشتر می‌شود و اقدامات سرعت می‌گیرد.

با توجه به این موضوع که جزییات بیشتری در رابطه با این طرح ارائه نشده، مشخص نیست چقدر می‌توان این اجرایی شدن چنین طرحی را جدی گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • Mahdian888
    Mahdian888 | ۶ مهر ۱۳۹۹

    تمام مشکلات کشور حل شده فقط تاکسی پرنده مونده

  • ازکجا به کجا
    ازکجا به کجا | ۶ مهر ۱۳۹۹

    کسی نیست به اینا بگه تاکسی پرنده ای که اوبر آئودی بوئینگ و... دنبالشن بر اساس کوادکوپتر که از یه نقطه شهر بره نقطه دیگه، نکه هواپیمای 9 نفره از یه شهر به شهر دیگه ? این خدمات خیلی وقته تو اکثر کشور های دنیا بر اساس تعداد مسافر و مبدأ و مقصد فعال که چه بسا تو فیلم هاشون دیدین

    • ازکجا به کجا
      ازکجا به کجا | ۶ مهر ۱۳۹۹

      توان دانش بنیان هایمان ??? یه کپی برداری این همه فشار نمیخواد دیگه

  • alimo
    alimo | ۶ مهر ۱۳۹۹

    آخه لامصب تو قیمت دلار ثابت نگه دار یه پراید نشه بالای صد بعد بیا برا ما دم از تاکسی پرنده بزن عملا مارو اسکل فرض کردن

  • hosseinbu1000
    hosseinbu1000 | ۵ مهر ۱۳۹۹

    ???

  • molavy
    molavy | ۵ مهر ۱۳۹۹

    ببین خارجی ها فکر چی هستن اینها دنبال چی هستن، الان دنیا دنیای اتوبوس و حمل و نقل عمومیه، نه تاکسی پرنده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی