ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دو ماژول روسی احتمالا باعث نشتی در ایستگاه فضایی بین‌المللی شده‌اند

ایستگاه فضایی بین‌المللی بیش از یکسال است که با مشکل نشتی دست و پنجه نرم می‌کند که احتمالا مربوط به دو ماژول روسی می‌شود. در حالی که این ایستگاه به طور مداوم مقداری هوا از ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

ایستگاه فضایی بین‌المللی بیش از یکسال است که با مشکل نشتی دست و پنجه نرم می‌کند که احتمالا مربوط به دو ماژول روسی می‌شود.

در حالی که این ایستگاه به طور مداوم مقداری هوا از دست می‌دهد، مقامات برای اولین بار در سپتامبر سال گذشته میلادی متوجه افزایش نرخ نشتی هوا شدند. در حالی که این نشت در سال گذشته میلادی چندان زیاد نبود، در تابستان سال جاری نرخ آن افزایش پیدا کرد.

در اواخر ماه آگوست سه فضانورد حاضر در ایستگاه با بستن دریچه‌ها، آزمایش نشتی را در بخش‌های مختلف انجام دادند، اما اطلاعات آن‌ها ناشی از نشتی در این بخش‌ها نبود. در این میان احتمال نشتی دو ماژول روسی مطرح شد که یکی از آن‌ها به علت اینکه تیم در آن حضور داشت، مورد آزمایش قرار نگرفت.

یکی از این ماژول‌ها با نام «Zvezda Service» وظیفه تامین مواد مصرفی بخش روسی این ایستگاه را برعهده دارد و دیگری به نام «Poisk Mini-Research» به عنوان بندری برای اتصال فضاپیما و همچنین آمادگی اعضای ایستگاه برای پیاده‌روی فضایی شناخته می‌شود. سخنگوی ناسا به این موضوع اشاره کرده که با توجه به این موضوع که فضانوردان در این ماژول‌ها زندگی و کار می‌کنند، امکان تست آن‌ها وجود نداشته است.

ناسا و سازمان فضایی روسیه به نام «Roscosmos» در حال تلاش برای شناسایی راهی جهت تست این دو ماژول برای نشتی هستند. با وجود چنین نشتی، سخنگوی ناسا اعلام کرده که خطری فضانوردان را تهدید نمی‌کند و ISS دارای مواد مصرفی کافی است.

ناسا نشتی سال گذشته را چندان مهم درنظر نگرفت و سایر اولویت‌ها مانند تغییر اعضا و همچنین پیاده‌روی فضایی مانع از جمع آوری اطلاعات کافی برای این مشکل شد. در صورتی که این نشتی افزایش پیدا کند، مخازن ارسالی توسط ناسا برای فضانوردان کافی نخواهد بود.

ماژول Zvezda سال ۲۰۰۰ به سمت ISS ارسال و تبدیل به اولین بخش قابل زندگی این ایستگاه فضایی شد. این ماژول اکسیژن و آب آشامیدنی بخش روسی ISS را تامین می‌کند. بخش آمریکایی ایستگاه نیز دارای چنین ماژولی است و فضانوردان می‌توانند برای آزمایش ماژول خود به این قسمت بروند، با این حال اتصال مستقیم Zvezda به فضاپیمای «سایوز» مانع از چنین کاری می‌شود.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کرد که این اولین باری نیست که ایستگاه فضایی بین‌المللی با نشتی هوا روبه‌رو نمی‌شود و در سال ۲۰۱۸ نیز چنین مشکلی به علت وجود یک حفره ایجاد شده بود. انتظار می‌رود در آینده نزدیک منبع نشتی جدید مشخص شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی