ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تمام قابلیت‌های iOS 14 که باید به آنها مسلط باشید

اپل در کنفرانس WWDC 2020 از سیستم عامل iOS 14 رونمایی کرد و چند روز پیش آن را در اختیار کاربران قرار داد. در این مطلب تمام قابلیت‌های جدید iOS 14 را معرفی می‌کنیم. در ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۵ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰

اپل در کنفرانس WWDC 2020 از سیستم عامل iOS 14 رونمایی کرد و چند روز پیش آن را در اختیار کاربران قرار داد. در این مطلب تمام قابلیت‌های جدید iOS 14 را معرفی می‌کنیم.

در حالی که iOS 14 را نمی‌توان یک سیستم عامل انقلابی دانست، اپل ویژگی‌های زیادی درون آن قرار داده که کاربران باید با آن‌ها آشنا باشند. در ادامه برای آشنایی با تمام قابلیت‌های جدید iOS 14 با دیجیاتو همراه باشید.

ویجت‌ها در هوم اسکرین

برای اولین بار در تاریخ آیفون، هوم اسکرین تغییر کرده و یکی از بزرگترین قابلیت‌های جدید iOS 14 مربوط به افزودن ویجت به هوم اسکرین می‌شود. شما می‌توانید در این سیستم عامل در صفحه اصلی ویجت به همراه آیکون‌ اپ‌ها را قرار دهید. شما می‌توانید آیکون‌ یک اپ را حذف کرده و تنها از ویجت آن استفاده کنید.

فرآیند افزودن ویجت به صفحه اصلی بسیار ساده است. روی یک آیکون ضربه زده و دست خود را روی آن نگه دارید تا اینکه آیکون شروع به تکان خوردن کند. پس از این کار علامت + را در گوشه سمت چپ لمس کنید تا مرورگر ویجت‌ها در اختیارتان قرار بگیرد.

برای مشاهده استایل‌ها و سایزهای مختلف یک ویجت، آن را انتخاب کرده و سپس برای قرار دادن آن در هوم اسکرین، روی گزینه «Add Widget» ضربه بزنید.

قابلیت‌های جدید iOS 14

شما می‌توانید مانند آیکون‌ها، محل قرارگیری ویجت‌ها را نیز تغییر دهید. برخی از ویجت‌ها تعاملی هستند و می‌توانید روی آن‌ها ضربه زده یا اینکه درون آن‌ها سوایپ کنید. برخی از ویجت‌ها تنها اطلاعات را به نمایش می‌گذارند و به صورت خودکار بروز می‌شود.

در مرورگر ویجت، به سمت پایین اسکرول کنید تا بتوانید تمام دسته‌بندی‌‌های در دسترس را ببینید. یکی از این ویجت‌ها «Smart Stack» نام دارد که به صورت خودکار چندین ویجت را در طول روز در اختیار شما قرار می‌دهد.

App Library

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید iOS 14 تمام اپ‌های شما را در یک بخش نشان می‌دهد که اپل نام «App Library» یا کتابخانه اپ را برای آن درنظر گرفته است. App Library در آخرین هوم اسکرین قرار دارد و به صورت خودکار اپ‌ها را بر اساس دسته‌بندی توسعه‌دهندگان، سازماندهی می‌کند، ضمنا در صورت تمایل می‌توانید برای آن‌ها پوشه ایجاد کنید.

با این ویژگی جدید iOS 14 دیگر نیازی به نگهداری تمام اپ‌ها در هوم اسکرین نیست. اگر می‌خواهید به صورت کامل یک برنامه را مخفی کنید، تنها کافیست انگشت خود را روی آن نگه دارید و گزینه «Remove App» را لمس کنید.

علاوه بر یک اپ، می‌توانید کل هوم اسکرین حاوی اپ‌ها را مخفی کنید. برای این کار یک اپ را لمس کرده و دست خود را روی آن نگه دارید تا آیکون‌ها شروع به لرزیدن کنند. پس از این کار، نقاط روی بخش پایینی صفحه را لمس کنید. با حذف برنامه‌ها از هوم اسکرین می‌توانید به راحتی با استفاده از قابلیت جستجو، آن‌ها را پیدا کنید.

تعویض ایمیل و مرورگر پیش فرض

اپل پس از مدت‌ها انتظار بالاخره در iOS 14 به شما اجازه امکان تغییر اپ‌های ایمیل و مرورگر پیش فرض را می‌دهد و می‌توانید به صورت پیش فرض لینک‌ها و ایمیل‌های خود را درون برنامه‌هایی مانند کروم و اوت‌لوک باز کنید.

متاسفانه وجود باگ در iOS 14 باعث می‌شود که با هربار ری استارت آیفون، این تنظیمات به حالت اولیه بازگردد و اپل هم اکنون در حال کار روی رفع این مشکل است. توسعه‌دهندگان برای استفاده از این قابلیت باید اپ‌های خود را بروزرسانی کنند، بنابراین شاید اپ موردنظر شما هنوز از چنین ویژگی پشتیبانی نکند.

برای تغییر مرورگر پیش فرض، به بخش تنظیمات رفته و سپس اپ مورد علاقه خود، برای مثال کروم را انتخاب کنید. روی گزینه «Default Browser» یا «Default Mail App» ضربه بزنید تا این اپ به صورت پیش فرض درنظر گرفته شود.

برای اینکه دوباره اپل میل یا سافاری تبدیل به اپ‌های پیش فرض شوند، می‌توانید به راحتی انتخاب‌های خود را تغییر دهید.

بهبود حریم شخصی

اپل همواره در حال تلاش برای بهبود حریم شخصی کاربران محصولات خود است و iOS 14 چنین روندی را ادامه داده است. شما در این سیستم عامل می‌توانید تنها موقعیت تقریبی خود را در اختیار اپ‌هایی که به GPS نیاز دارند، قرار دهید.

شما می‌توانید در پاپ آپ مربوط به اپ، روی گزینه «Precise» ضربه بزنید تا گزینه «Approximate» را فعال کنید. برای تغییر تنظیمات موجود می‌توانید به مسیر Settings > Privacy > Location Services بروید.

در iOS 14 یک نشانگر نارنجی در بالای صفحه و بالای سیگنال خط قرار می‌گیرد که نشان‌دهنده استفاده از دوربین یا میکروفن دستگاه است. اگر در هنگام استفاده از یک برنامه شاهد نمایش چنین نشانگری هستید و نمی‌خواهید به دوربین یا میکروفن دسترسی داشته باشد، می‌توانید در تنظیمات آن را تغییر دهید.

مرورگر سافاری نیز به قابلیت جدید گزارش حریم شخصی مجهز شده و سایت‌هایی که شما را ردیابی می‌کنند یا قصد چنین کاری را دارند، نشان می‌دهد. برای بررسی این موضوع روی «AA» در نوار URL ضربه بزنید. سال آینده تمام اپ‌ها پیش از ردیابی، باید از شما صریحا اجازه بگیرند.

در این سیستم عامل توسعه‌دهندگان ساده‌تر از گذشته می‌توانند از ویژگی «Sign in with Apple» استفاده کنند که باعث ناشناس ماندن کاربر شده و ردیابی را دشوارتر می‌کند. اپل همچنین یک سطح مجوز جدید برای اپ‌هایی که شبکه شما را برای دستگاه‌های دیگر مانند گجت‌های هوشمند خانگی اسکن می‌کنند، درنظر گرفته است.

پخش ویدیو به صورت تصویر در تصویر

یکی از قابلیت‌های جدید iOS 14 در گذشته در اختیار کاربران آیپد قرار گرفته بود که آن، تصویر در تصویر است. ویدیوهای درون اپ‌ها و سایت‌ها را در iOS 14 می‌توانید درون یک پنجره شناور مشاهده کنید که امکان حرکت دادن آن به بخش‌های مختلف وجود دارد.

برای دسترسی به این ویژگی یک ویدیو را به صورت فول اسکرین اجرا کرده و سپس روی آیکون تصویر در تصویر ضربه بزنید تا یک پنچره شناور باز شود. شما می‌توانید از این قابلیت برای تماس‌های فیس تایم نیز استفاده کنید.

کاربران می‌توانند در این پنجره شناور پخش ویدیو را کنترل کنند و همچنین با انگشتان خود سایز آن را تغییر دهند. متأسفانه در حال حاضر تمام اپ‌ها از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کنند و برای مثال نمی‌توانید از آن در برنامه یوتیوب استفاده کنید، با این حال امکان دسترسی به آن در صورت مشاهده ویدیوهای یوتیوب در سافاری وجود دارد.

مزاحمت کمتر سافاری و تماس‌ها

صحبت کردن با سیری یا دریافت یک تماس در iOS 14 نسبت به نسخه‌های قبلی این سیستم عامل کمتر برای کاربر مزاحمت ایجاد می‌کند که علت آن، عدم پوشش تمام صفحه نمایش است. اگر در حال کار با گوشی خود باشید و فردی با شما تماس بگیرد، همانند یک نوتیفیکشن عادی در بالای نمایشگر به نمایش گذاشته می‌شود. سیری نیز در پایین صفحه نمایش قرار می‌گیرد و اطلاعات را در کادرهایی در بالای صفحه نمایش نشان می‌دهد.

نمی‌توان به صورت کامل این موارد را یک ویژگی درنظر گرفت، با این حال مزاحمت کمتری برای کاربران ایجاد می‌کنند و کار با iOS را ساده‌تر از گذشته می‌کند.

بروزرسانی Messages

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید iOS 14 مربوط به اپ Messages می‌شود. همانند واتساپ، حالا Messages به شما امکان پاسخ به پیام‌ها به صورت درون خطی را می‌دهد. برای این کار روی یک پیام ضربه بزنید، انگشت خود را روی آن نگه دارید و سپس گزینه «Reply» را انتخاب کنید. اگر فرد مقابل شما نیز در حال استفاده از iOS 14 باشد، این ویژگی کارایی درستی خواهد داشت، در شرایط دیگر پاسخ شما به صورت عادی ارسال می‌شود.

شما می‌توانید افراد را نیز در چت‌ها منشن کنید تا به یک پیام توجه کنند. برای این کار تنها کافیست نماد @ و سپس نام مخاطب را تایپ کنید، iOS آن را تبدیل به یک منشن آبی می‌کند.

Messages در iOS 14 امکان پین کردن گفتگوها را نیز برای کاربران فراهم می‌کند تا همیشه در بالای فهرست قرار بگیرند. برای این کار Messages را اجرا کرده و از گفتگویی که داخل آن هستید، خارج شوید. پس از این کار روی همین گفتگو از سمت چپ به راست سوایپ کرده و سپس روی آیکون زرد رنگ پین کردن ضربه بزنید.

گفتگوهای پین شده در بالای نمایشگر درون چندین حباب قرار می‌گیرند. برای حذف آن‌ها از بالای صفحه، روی آن‌ها ضربه زده و انگشت خود را روی حباب نگه دارید و سپس گزینه «Unpin» را انتخاب کنید.

یکی دیگر از تغییرات این بخش مربوط به انتخاب تصویر یا آیکون برای یک چت گروهی می‌شود. برای این کار گفتگوی موردنظر خود را انتخاب کرد و سپس روی نام افراد حاضر در آن در بالای چت ضربه بزنید. زیر بخش «Info» روی گزینه «Change Name and Photo» ضربه بزنید و سپس با استفاده از دوربین یا اپ فوتوز، لیست ایموجی‌ها یا آیکون‌های اپل برای آن یک تصویر انتخاب کنید. برای اضافه کردن یک نام دست نوشته، می‌توانید روی آیکون مداد ضربه بزنید.

تجربه مختصر ویژگی‌های اپلیکیشن‌ها با App Clips

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید iOS 14 با نام «App Clips» به شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به دانلود نسخه کامل یک برنامه، از نسخه کامپکت و تقریبا فوری آن استفاده کنید. App Clips را می‌توان برای اسکن اپ یا کدهای QR، تگ‌های NFC یا اپ‌هایی مانند Messages و سافاری استفاده کرد.

این ویژگی به شما اجازه می‌دهد که کارهایی مانند اجاره سریع دوچرخه یا پرداخت هزینه پارکینگ را بدون نیاز به نصب برنامه یا ورود به حساب خود، انجام دهید. از آنجایی که App Clips یک ویژگی جدید است، نمونه‌های زیادی برای آن وجود ندارد و انتظار می‌رود برای پیشرفت مناسب آن باید چندین سال دیگر منتظر بمانیم.

بازگشت Game Center

اپل اپلیکیشن Game Center را در iOS 10 و macOS Sierra حذف کرد، اما همیشه زنده بود و کارها را پشت صحنه انجام می‌داد. حالا در جدیدترین نسخه سیستم عامل موبایل اپل شاهد قرارگیری یک بخش اختصاصی برای Game Center در بخش تنظیمات هستیم. در اینجا شما می‌توانید لیست دوستان خود را مدیریت کنید، دستاوردهای خود را بررسی کنید و همچنین امکان شخصی‌سازی پروفایل نیز برای شما وجود دارد.

دیگر قابلیت‌های جدید iOS 14

iOS 14 با بهبودهای زیادی همراه است که بسیاری از آن‌ها مانند «Back Tap» تقریبا مخفی هستند. برای دسترسی به این ویژگی می‌توانید به مسیر Settings > Accessibility > Touch بروید و با دو یا سه بار ضربه روی پنل پشتی دستگاه به دو شورتکات جدید دسترسی پیدا کنید.

قابلیت‌های جدید iOS 14 برای دوربین آیفون به شرح زیر است:

  • جبران بهتر نوردهی در دستگاه‌های جدید
  • پردازش سریعتر تصویر
  • بهبودهای حالت شب در آیفون ۱۱ و گوشی‌های جدیدتر

اگر برای انتخاب ایموجی مناسب خود دچار دردسر می‌شوید، در iOS 14 می‌توانید از نوار جستجو استفاده کنید تا سریعتر قادر به دسترسی به آن باشید.

اپل مپس نیز با راهنمای شهرهای سراسر جهان بروزرسانی شده که البته در سال ۲۰۲۰ به علت شیوع ویروس کرونا چندان به کارتان نخواهد آمد.

در این نسخه از سیستم عامل iOS هدفون بی‌سیم ایرپاد می‌تواند به صورت خودکار میان دستگاه‌ها سوییچ کند. اگر شما در حال صحبت با آیفون باشید و سپس تصمیم به استفاده از آیپد بگیرید، ایرپاد به صورت خودکار به آیپد متصل می‌شود.

صاحبان آیپاد پرو نیز در این نسخه به صدای فضایی دسترسی پیدا می‌کنند که یک قابلیت صدای فراگیر مجازی است که با ردیابی حرکت سر، صدای سه بعدی ایجاد می‌کند. علاوه بر این، در صورتی که شارژ ایرپاد کم باشد، نوتیفیکیشن دریافت خواهید کرد.

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید iOS 14 مربوط به اپ ترجمه (Translate) می‌شود که به صورت پیش فرض در آن قرار دارد و حالت‌های مختلفی مانند ترجمه آفلاین را در اختیار شما قرار می‌دهد. اپ هوم نیز در این سیستم عامل بر اساس دستگاه‌های متصل به آیفون شما اتوماسیون را پیشنهاد می‌کند.

چگونه iOS 14 را دانلود کنیم؟

سیستم عامل iOS 14 با آیفون 6s و مدل‌های جدیدتر، هردو نسخه آیفون SE و نسل هفتم آیپاد تاچ سازگار است و برای دانلود آن باید به مسیر Settings > General > Software Update بروید. پیش از ارتقا سیستم عامل دستگاه خود به iOS 14، حتما از آن یک بکاپ بگیرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • سجاد
    سجاد | ۶ مهر ۱۳۹۹

    تغییر زیادی نکرده نسبت به iOS 13 فقط چیزای جزعی اضافه کرده امیدوارم تغییر ایکون ها و شخصی سازی های بیشتری بیاد تو ای او اس بعدی.

  • mohammadkabiri
    mohammadkabiri | ۵ مهر ۱۳۹۹

    این چیزا برای اپل تازگی داره والا تو اندروید که بود

  • Lord of lone
    Lord of lone | ۵ مهر ۱۳۹۹

    همه‌ی اینا رو که اندروید خیلی وقته داره ?

مطالب پیشنهادی