ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایلان ماسک
تکنولوژی

انتقاد ماسک از قرارداد انحصاری مایکروسافت جهت استفاده از خدمات OpenAI

ایلان ماسک از بنیان‌گذاران OpenAI از قرارداد انحصاری مایکروسافت با این شرکت برای استفاده از فناوری‌های مدل پردازش زبان GPT-3 انتقاد کرد. مایکروسافت چند روز قبل در قرارداد انحصاری با شرکت OpenAI مجوز استفاده از ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

ایلان ماسک از بنیان‌گذاران OpenAI از قرارداد انحصاری مایکروسافت با این شرکت برای استفاده از فناوری‌های مدل پردازش زبان GPT-3 انتقاد کرد.

مایکروسافت چند روز قبل در قرارداد انحصاری با شرکت OpenAI مجوز استفاده از کدهای مدل پردازش زبان پیشرفته GPT-3 را کسب کرد. این قرارداد با واکنش منفی برخی از کابران روبرو شد چرا که به گفته آن‌ها مأموریت OpenAI این است تا فناوری‌هایی مثل GPT-3 را در دسترس عموم قرار دهد.

ایلان ماسک که سال ۲۰۱۵ شرکت OpenAI را به عنوان یک کمپانی هوش مصنوعی غیرانتفاعی تأسیس کرد، جزو منتقدین این قرارداد است. او در توییتر نوشت: «به نظر می‌رسد این قرارداد خلاف اوپن سورس است. مایکروسافت در حقیقت OpenAI را تصاحب کرد.»

«کوین اسکات» (Kevin Scott) مدیر ارشد فناوری مایکروسافت اعلام کرد که این شرکت در قرارداد انحصاری با OpenAI «به دنبال استفاده از فناوری‌های نوآورانه GPT-3 برای توسعه راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی پیشرفته برای مشتریان و همچنین ایجاد راهکارهای جدید برای بهره‌برداری از قدرت شگفت انگیز تولید زبان طبیعی (NLG) این نرم افزار است.»

اسکات نگفت که مایکروسافت دقیقاً از GPT-3 برای ساخت چه محصولاتی استفاده می‌کند، اما اشاره کرد که ممکن است از آن برای ساخت ابزارهای ترجمه و ابزارهای کمکی برای نوشتن متن استفاده شود.

OpenAI پس از این قرارداد در بیانیه‌ای اعلام کرد که دسترسی به مدل پردازش زبان GPT-3 از طریق API این شرکت همچنان برای عموم امکان پذیر خواهد بود و کاربران کنونی و آینده می‌توانند مثل روال گذشته به ساخت اپلیکیشن‌ها بوسیله API ادامه دهند.

مدل پردازش زبان GPT-3 به خاطر قابلیت فوق العاده تولید متن‌های پیچیده و بلند از روی توضیحات کوتاه به تیتر خبرگزاری‌ها تبدیل شد. OpenAI پس از رونمایی از این نرم افزار در سال ۲۰۱۹ از ترس سواستفاده اعلام کرد که آن را منبع باز نخواهد کرد. برای مثال از این نرم افزار می‌توان برای ایجاد نظرات جعلی در آمازون استفاده کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Hosi
    Hosi | ۶ مهر ۱۳۹۹

    خیلی جالبه واقعا قدرت ماشینی فراتر از چیزی که تصور میشد. اینکه از ترس سواستفاده محدودش کردن هم دروغی بیش نیس. دولت های فاسد یا هکر ها راحت میتونن بهش دسترسی داشته باشن پس یه بهانه س فقط وگرنه مهندس های عادی اهل سواستفاده نیستن. مایکروسافت مشکلش اینجاس که نافشو با انحصار بریدن مدل کسب و کارش با انحصاره.

مطالب پیشنهادی