ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ARM‌ با پردازنده ۱۹۲ هسته‌ای اینتل و AMD را به چالش می‌کشد

ARM اخیرا نقشه راه خود برای پلتفرم «Neoverse» چیپ‌های سرور که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ معرفی شد را بروز کرده که می‌توان با استفاده از آن پردازنده ۱۹۲ هسته‌ای طراحی کرد. در حال ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۰

ARM اخیرا نقشه راه خود برای پلتفرم «Neoverse» چیپ‌های سرور که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ معرفی شد را بروز کرده که می‌توان با استفاده از آن پردازنده ۱۹۲ هسته‌ای طراحی کرد.

در حال حاضر طراحی‌های «Neoverse N1» به ۱۲۸ هسته و ۱۲۸ رشته دست پیدا کرده‌اند و N2 بهبودهای زیادی در این طراحی‌ها ایجاد خواهد کرد. در حال حاضر چیپ سرور «Graviton2» آمازون مبتنی بر N1 از ۶۴ هسته بهره می‌برد.

در طراحی‌های «Neoverse N2» روی عملکرد بدون توجه به هزینه توجه شده و ARM می‌خواهد کمپانی‌های اینتل و AMD را با چیپ‌های سرور قدرتمند به چالش بکشد.

Neoverse N2 با لیتوگرافی ۵ نانومتری توسعه پیدا می‌کند و حداکثر از ۱۹۲ هسته با توان حرارتی ۳۵۰ وات بهره می‌برد که نه تنها با پردازنده‌های «EPYC» شرکت AMD و «Xeon» اینتل رقابت می‌کند، بلکه احتمالا موفق به شکست آن‌ها نیز خواهد شد. این پلتفرم در مقایسه با نسل قبلی خود ۴۰ درصد دستورالعمل در هر چرخه (IPC) بیشتری دارد.

پردازنده ۱۹۲ هسته‌ای

در کنار N2، ریزمعماری Neoverse V1 وجود دارد که در مقایسه با برادر خود به هسته‌های کمتری مجهز می‌شود، با این حال اندازه هسته‌های آن بزرگتر بوده و انرژی بیشتری مصرف می‌کند. این دو CPU از «افزونه‌های برداری مقیاس‌پذیر» (SVE) پشتیبانی می‌کنند که در چیپ «فوجیستو A64FX» موجود در سریعترین ابررایانه جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد Neoverse V1 از طراحی v8.4+SVE1 و Neoverse N2 از طراحی v9+SVE2 شرکت ARM بهره می‌برند. پردازنده‌های مبتنی بر این دو پلتفرم از نسل پنجم PCIe و همچنین رم DDR5 و حافظه HBM2e پشتیبانی می‌کنند.

اولین چیپ که از هسته‌هایNeoverse V1 استفاده خواهد کرد، «Rhea» خواهد بود که از ۷۲ هسته بهره می‌برد و با لیتوگرافی ۷ نانومتری TSMC تولید می‌شود. چیپ «Siryn» نیز به دنبال استفاده از ریزمعماری V1 است و احتمالا سال ۲۰۲۲ با لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC به تولید می‌رسد.

در معرفی اخیر این کمپانی تمام اطلاعات مربوط به این پلتفرم‌ها منتشر نشده و این کمپانی ماه آینده میلادی در رویداد «DevSummit» جزئیات کامل آن‌ها را منتشر خواهد کرد. باید به این موضوع اشاره کنیم که ریزمعماری‌های جدید برای پردازنده‌های سرور هستند و نباید منتظر استفاده از آن‌ها در کامپیوترهای خانگی باشیم.

اخیرا انویدیا اعلام کرده که با پرداخت ۴۰ میلیارد دلار این کمپانی بریتانیایی را خریداری می‌کند. این احتمال وجود دارد که این غول کارت‌های گرافیکی از چنین موضوعی اطلاع داشته و پیشرفت‌های ARM در چنین تصمیمی نقش داشته‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • ali_mlk
    ali_mlk | ۷ مهر ۱۳۹۹

    آره خداکنه سمت سرور بره تا با قیمت کمتر قدرت بیشتری بشه خرید

  • Hosi
    Hosi | ۶ مهر ۱۳۹۹

    اگر ارم نبود الان گوشی هامون با دوساعت کار خاموش میشدن و همشون یه فَن پر صدا هم داشتن? اگه با همین فرمون سمت سرور ها هم بره خدمات ابری ارزان تر میشن

  • Hosi
    Hosi | ۶ مهر ۱۳۹۹

    اوه دیگه میخواد سرورهارم داشته باشه بیچاره میشه اینتل?

مطالب پیشنهادی