ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

«بارکد واحد» برای پرداخت اینترنتی کرایه تاکسی اجرایی شد

مدیرعامل فاوای شهرداری تهران خبر از اجرای ارائه بارکد واحد برای پرداخت آنلاین کرایه تاکسی داد. این طرح بعد از بازبینی و پس از دو سال، بار دیگر توسط فاوای شهرداری ارائه شده و به ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۵

مدیرعامل فاوای شهرداری تهران خبر از اجرای ارائه بارکد واحد برای پرداخت آنلاین کرایه تاکسی داد. این طرح بعد از بازبینی و پس از دو سال، بار دیگر توسط فاوای شهرداری ارائه شده و به نظر می‌رسد خرده‌هایی که به آن گرفته می‌شد با اعطای یک API به تمامی بازیگران حوزه برطرف شده است.

کرایه آنلاین تاکسی که از دو سه سال پیش توسط برخی استارتاپ‌ها اجرایی شده بود و در مرحله‌ای وارد فاز «هم‌پذیرندگی» شده بود، بعد از مدت‌ها به سرانجام رسیده است. پرداخت کرایه تاکسی به‌صورت آنلاین، سال‌هاست که اجرا می‌شود، اما چندان مورد استقبال قرار نگرفته است. شهروندان در زمان سوار شدن به تاکسی‌ها، با بارکدهایی روبه‌رو می‌شوند که روی داشبورد یا پشت صندلی خودنمایی می‌کند؛ بارکدی که فرد با نصب اپلیکیشن مخصوص به آن می‌تواند کرایه تاکسی خود را به‌صورت آنلاین پرداخت کند.

اما گاهی راننده از اپلیکیشنی استفاده می‌کرد که در گوشی مسافر نصب نبود. مسافر هم حوصله آن را نداشت که اپلیکیشن دیگری نصب کند. همین چند پاره بودن و عدم سهولت و دسترسی باعث شد پرداخت خرد تاکسی که در ابتدا خیلی جذاب به نظر می‌رسید، با اقبال روبه‌رو نشود. اکنون با اجرای طرحی تحت عنوان «هم‌پذیرندگی پرداخت آنلاین» بارکد مشترکی در تاکسی‌ها نصب‌شده که شهروندان می‌توانند با هرکدام از اپلیکیشن‌هایی که در گوشی خود نصب دارند، آن را پرداخت کنند.

«محمد فرجود» به خبرگزاری ایرنا گفته: «تفاهم‌نامه هم‌پذیرندگی پرداخت آنلاین تاکسی‌ها به امضا رسید و از هفته گذشته روی ایستگاه‌های تاکسی میدان صنعت اجرایی شده است. این امکان به تدریج در ایستگاه‌های تاکسی بزرگ کشور نیز به مرحله اجرا خواهد رسید.»

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری اذعان داشته که طرح «هم پذیرندگی پرداخت آنلاین تاکسی‌ها» که پیش‌تر مطرح شده بوده دارای ایراداتی بوده که حالا بررسی شده و مشکل آن برطرف شده است: «آن‌ها را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید مدلی طراحی شود که بر اساس آن پذیرنده‌ها یک کد واحد داشته باشند. در گذشته هر کدام از تاکسی‌ها اکوسیستم پرداخت خود را داشتند و با تمام سعی و تلاشی که در این زمینه صورت گرفت سهم آن‌ها از تراکنش خیلی پایین بود و حتی به یک درصد هم نمی‌رسید.»

به نظر می‌رسد دیگر قرار نیست مسافران با دیدن این بارکدها گیج شوند.

به گفته فرجود برای رفع ایراداتی که در بالا به آنها اشاره شد، شهرداری با کمک بانک شهر و تاکسیرانی، بارکدهای واحدی را طراحی کرد تا با در اختیار قرار دادن API (رابطی برای برنامه‌نویسی اپلیکیشن) آن شرایط پرداخت را مهیا کند: «با اجرایی شدن این طرح، اکنون هر مجموعه‌ای که خواهان ورود به این حوزه باشد می‌تواند درخواست API دهد.»

فرجود در ادامه درباره واگذاری API و تاثیری که توانسته در کسب‌وکارها ایجاد کند، گفت: «از نظر خودمان ارائه برخی از API ها به‌صورت رایگان خیلی جذاب به نظر می‌رسید اما با استقبال آن‌چنانی روبه‌رو نشد. با اینکه این API ها به‌صورت رایگان در اختیار افراد و مجموعه‌ها قرار می‌گرفت اما توجه خاصی را متوجه خودش نکرد.»

فرجود گفته در حال حاضر ۲۰ اپلیکیشن و درگاه پرداخت از این امکان رایگان استفاده می‌کنند و رشد مالی خوبی نیز عاید کسب‌وکارشان شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی