ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا به کمک اسپیس ایکس تشعشعات خورشیدی را مطالعه می‌کند

اسپیس ایکس و ناسا با یک قرارداد چندین میلیون دلاری مناطقی که توسط بادهای خورشیدی خلق شده‌اند، مورد بررسی قرار می‌دهند. این قرارداد امکان پرتاب ماهواره‌ «IMAP» ناسا در سال ۲۰۲۴ را فراهم می‌کند. طبق ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰

اسپیس ایکس و ناسا با یک قرارداد چندین میلیون دلاری مناطقی که توسط بادهای خورشیدی خلق شده‌اند، مورد بررسی قرار می‌دهند. این قرارداد امکان پرتاب ماهواره‌ «IMAP» ناسا در سال ۲۰۲۴ را فراهم می‌کند.

طبق این قرارداد، علاوه بر فضاپیمای IMAP، چهار محموله دیگر نیز راهی فضا می‌شوند. دو مورد از آن‌ها برای ماموریت‌های هلیوفیزیک مورد استفاده قرار می‌گیرند و محموله سوم و چهارم روی تاثیر بادهای خورشیدی روی شبکه‌های ارتباطی زمین نظارت می‌کنند و همچنین وجود آب روی سطح ماه را مورد بررسی قرار می‌دهند.

برای ارسال این محموله‌ها از راکت فالکون ۹ استفاده خواهد شد و بر اساس تخمین ناسا، هزینه این قرارداد به ۱۰۹.۴ میلیون دلار می‌رسد. این مبلغ علاوه بر پوشش هزینه‌های پرتاب برای این ماموریت، هزینه‌های دیگر برای مدیریت و اتصال محموله‌ها و سرویس‌ها را نیز پوشش خواهد داد.

راکت فالکون ۹ تا به امروز باعث شده اسپیس ایکس قراردادهای زیادی را برنده شود و اخیرا نیز برای اولین بار و پس از نزدیک به یک دهه فضانوردان ناسا از خاک ایالات متحده آمریکا راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) شدند و به زمین بازگشتند.

اسپیس ایکس

ماموریت IMAP یک ماهواره ردیابی خورشید با چرخش ثابت است که اطراف ستاره‌ای در نقطه لاگرانژی L1 می‌چرخد. چنین ماهواره‌هایی به سمت خورشید جهت‌گیری کرده و از چرخش به عنوان یک مکانیزم تثبیت‌کننده برای کنترل ارتفاع استفاده می‌کنند. نقاط لاگرانژی به ۵ نقطه میان دو جسم در حال چرخش اشاره دارد که جاذبه یکدیگر را خنثی می‌کنند.

انتخاب نقطه L1 توسط ناسا به این فضاپیما اجازه می‌دهد که به صورت مداوم خورشید را زیرنظر داشته باشد و تشعشعات خورشیدی را چندین ساعت پیش از رسیدن به زمین، تشخیص دهد. انتظار می‌رود این ماهواره بجای قرارگیری در مختصات دقیق نقطه، روی نقطه L1 بچرخد.

پس از پرتاب در اکتبر ۲۰۲۴، فضاپیمای IMAP نزدیک به ۱.۶ میلیون کیلومتر در منظومه شمسی سفر خواهد کرد تا به مقصد خود در L1 برسد. طبق پیش‌بینی‌ها این سفر دو ماه طول می‌کشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی