ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اسپیس اکس نمونه اولیه فرودگر ماه را آزمایش می‌کند

اسپیس اکس سخت مشغول آزمایش نمونه اولیه راکت استارشیپ است که در صورت تأیید شدن توسط ناسا از آن برای فرود بر سطح ماه استفاده خواهد شد. رقابت بین شرکت‌های فضایی برای تولید سیستم فرود ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰

اسپیس اکس سخت مشغول آزمایش نمونه اولیه راکت استارشیپ است که در صورت تأیید شدن توسط ناسا از آن برای فرود بر سطح ماه استفاده خواهد شد.

رقابت بین شرکت‌های فضایی برای تولید سیستم فرود بر سطح ماه بالا گرفت. ناسا اوایل سال ۲۰۲۰ سه شرکت اسپیس اکس، بلو اوریجین و Dynetics را مأمور ساخت سیستم فرود بر سطح ماه کرد که از این تعداد دو شرکت جزئیات ماکت چنین سیستمی را ارائه کرده‌اند.

اسپیس اکس مشغول آزمایش نمونه اولیه این سیستم در «بوکا چیکا» ایالت تگزاس است. این نمونه اولیه به مرحله بالایی راکت «استارشیپ» تعلق دارد که قرار است در آینده به طور کامل جای راکت «فالکون» را بگیرد.

اسپیس اکس تاکنون چند مرتبه مرحله بالایی راکت استارشیپ را در ارتفاع پایین آزمایش کرده است. این قسمت از راکت از تانکرهای سوخت و یک موتور «رپتور» تشکیل شده که با نمونه نهایی با شش موتور رپتور، فلاپ‌های مختلف برای کنترل وضعیت و سپر حرارتی تفاوت‌های گسترده‌ای خواهد داشت.

«ایلان ماسک» مدیرعامل اسپیس اکس جزئیاتی در مورد نمونه اولیه راکت استارشیپ به نام SN8 فاش کرد. به گفته ماسک این نمونه دارای سپر حرارتی و فلاپ‌ها بوده و اولین نمونه اولیه راکت استارشیپ خواهد بود که برای آزمایش به سه موتور مجهز می‌شود. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، SN8 برای اولین بار در بالاترین ارتفاع ممکن از زمین پرواز خواهد کرد.

اسپیس اکس قصد دارد SN8 را در آزمایش پیش رو تا ارتفاع ۵۰ هزار پا یا ۱۵.۲۴ کیلومتر به هوا بفرستد. در این تست فلاپ‌های جلو به جای سیستم هیدرولیک بوسیله موتورهای برقی حرکت خواهند کرد که تغییر قابل ملاحظه‌ای در طراحی محسوب می‌شود. به گفته سازنده با این کار برخی از مواد شیمیایی خطرناک که سیستم هیدرولیک به آن‌ها نیاز دارد حذف می‌شوند.

ناسا علاوه بر استارشیپ، چند شرکت فضایی شامل بلو اوریجین، لاکهید مارتین، نورثروپ گرامن، Draper Laboratory و Dynetics Inc را مأمور ساخت سیستم فرود بر سطح ماه کرده است. اواخر مرداد ماه امسال بلو اوریجین در همکاری با چند شرکت دیگر از ماکت فرودگر ماه رونمایی کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mohammad_safa
    mohammad_safa | ۷ مهر ۱۳۹۹

    و صنعت ما به دنبال حل راه حل فنی سوار کردن موتور بزک شده پیکان و 405 روی بدنه بیریخت شده 301

مطالب پیشنهادی