ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چهار سوال سرنوشت‌ساز برای شکار مستعدترین نیروها در مصاحبه استخدامی

شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ، پیشرفت خود را مدیون پرسنل توانمند و متخصصی هستند که از هر نظر برای جایگاه شغلی به درستی انتخاب شده‌‌اند. یکی از رمز و رازهای موفقیت شرکت‌ها، استخدام نیروی متخصص و ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۴

شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ، پیشرفت خود را مدیون پرسنل توانمند و متخصصی هستند که از هر نظر برای جایگاه شغلی به درستی انتخاب شده‌‌اند. یکی از رمز و رازهای موفقیت شرکت‌ها، استخدام نیروی متخصص و توانمند است. اما چگونه و به چه روشی می‌توان استعدادهای شاخص و برتر را شناسایی کرد؟ چطور می‌توان به روند شناسایی استعدادهای برتر سرعت بخشید؟

وقتی کسی برای مصاحبه استخدامی وارد شرکت یا سازمانی می‌شود، قطعا روی پیشانی‌اش ننوشته که وی فرد با استعداد و توانمندی است و مدیران باید بتوانند خودشان از لابه لای صحبت‌ها و با دیدن رزومه فرد، نیروی کاری متخصص و ماهر را استخدام کنند.

سوالاتی که در مصاحبه استخدامی پرسیده می‌شود، بسیار مهم هستند و می‌توانند در ارزیابی درست نیروی متخصص بسیار تاثیرگذار باشند. در ادامه قصد داریم چهار سوال مهم را با پاسخ‌های آن که در هر آزمون استخدامی باید پرسیده شود، با شما به اشتراک بگذاریم.

سوال اول: از مصاحبه شوند بخواهید در مورد شرایطی که در کار فیدبک منفی دریافت کرده و واکنشی که به آن نشان داده توضیح بدهد.

وقتی چنین سوالی در مصاحبه مطرح می‌شود و مصاحبه شونده تجربه‌ای از چنین وضعیتی ندارد، نشان می‌دهد که وی تجربه کافی شغلی ندارد.

حالت دوم زمانی است که مصاحبه شونده صادقانه می‌تواند احساسات خود را بیان کند. قدرت بیان خوبی دارد و به شکلی جذاب داستان را تعریف می‌کند. مصاحبه کننده باید بتواند از طریق نحوه پاسخ دهی، متوجه شود که این فرد چقدر احساساتی با موضوع برخورد می‌‌‌کند.

حالت سوم، زمانی است که مصاحبه شونده با حالتی از دلخوری و عصبانیت، قصد دارد دیگران را مقصر بداند یا حتی سعی می‌کند داستان را در نقطه‌ای که حق با خودش هست موضوع را به اتمام برساند.

سوال دوم: از مصاحبه شونده بخواهید در مورد موقعیتی که در کار به موفقیت بزرگی رسیده است، صحبت کند.

حالت اول، وضعیتی است که مصاحبه شونده چنین تجربه‌ای ندارد یا اشتیاق زیادی از خود نشان نمی‌دهد که در مورد موفقیت‌های خود صحبت کند. افراد با استعداد عموما از بیان موفقیت‌های شغلی‌شان هیجان زده می‌شوند و این موضوع به شکل محسوسی در ادبیات و روش صحبت کردن آن دیده می‌شود.

وقتی مصاحبه شوند داستان موفقیت را تعریف می‌‌‌کند، ببینید آیا از همکاران خودش هم نامی می‌برد؟ آیا بقیه را هم در این موفقیت سهیم می‌داند؟ روحیه رقابت طلبی بیشتری دارد یا روحیه همکاری؟ افراد با استعداد و توانمند عموما از نظر اخلاقی تعادل دارند و اصول اخلاقی را در کار رعایت می‌کنند.

سوال سوم: از مصاحبه شونده بپرسید که چرا برای همکاری در این جایگاه شغلی رزومه فرستاده‌ است. 

معمولا افراد توانمند و متخصص، برای هر شرکتی رزومه ارسال نمی‌کنند. بلکه رزومه خود را به صورت هدفمند برای شرکت‌ها می‌فرستند. باید در لابه لای صحبت‌های مصاحبه شونده به دنبال شواهدی باشید که نشان دهد اطلاعاتی در مورد شرکت و مجموعه شما دارد و دقیقا می‌داند برای چه پست شغلی رزومه ارسال کرده است.

علاوه بر این، ببینید آیا رابطه‌ای بین اهداف زندگی و شغلی مصاحبه شوند و جایگاه شغلی مورد نظرش وجود دارد یا خیر. افراد توانمند عموما اهداف روشنی دارند. اگر مصاحبه شونده دقیقا بداند چه اهداف و برنامه‌هایی را برای 5 سال آینده دنبال می‌کند، نشان می‌دهد وی فرد توانمندی است.

سوال چهارم: از مصاحبه شونده بپرسید وقتی در محل کار احساساتش جریحه‌دار می‌شود، چه احساسی دارد و چه واکنشی نشان می‌دهد؟

در جستجوی افراد قوی باشید. نیروهایی که خود را نمی‌بازند و میدان را خالی نمی‌کنند. فردی با ذهنیت قربانی، همین ذهنیت منفی را با خودش به هر شغلی می‌برند. افراد توانمند از مهارت‌های ارتباطی، حل مساله و با کمک هوش هیجانی کار خود را پیش می‌برند.

ورود افراد سمی در بین کارمندان و تیم کاری می‌‌تواند تبعات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. در نتیجه دقت در انتخاب فرد مناسب و مستعد از اهمیت بالایی برخوردار است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mohammad Amin
    Mohammad Amin | ۷ مهر ۱۳۹۹

    ممنون از مطالب مفیدتون ، ولی تنها دانستن این مطالب کافی نیست و تجربه و هوش اجتماعیست که به همراه علم به این مطالب باعث موفقیت میشود

  • arash
    arash | ۷ مهر ۱۳۹۹

    بسیار جالب بود، با تفکر در لابلای سناریوها می تونم حس کنم که در چه اتمسفر کاری مریضی کار میکنم.

مطالب پیشنهادی