ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نتیجه یک تحقیق: حیوانات خانگی در دوران قرنطینه سلامت ذهنی را بهبود می‌بخشند

همه گیری بیماری «کووید 19» در دنیا باعث شده، تحقیقات مختلف از جنبه‌های متفاوتی روی این بیماری انجام شود. آخرین بررسی‌های انجام شده توسط محققان دانشگاه «یورک» نشان می‌دهد، داشتن حیوان خانگی در شرایط پاندمی ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۰

همه گیری بیماری «کووید 19» در دنیا باعث شده، تحقیقات مختلف از جنبه‌های متفاوتی روی این بیماری انجام شود. آخرین بررسی‌های انجام شده توسط محققان دانشگاه «یورک» نشان می‌دهد، داشتن حیوان خانگی در شرایط پاندمی کرونا، به سلامت روان کمک شایانی می‌کند و باعث می‌شود فرد کمتر احساس تنهایی کند.

در تحقیق انجام شده، 6000 شهروند بریتانیایی مورد بررسی قرار گرفتند. 90 درصد شرکت کنندگان در این مطالعه، حداقل یک حیوان خانگی داشتند. یافته‌ها نشان داد که شهروندانی که حیوان خانگی دارند، کمتر از بقیه از تنهایی رنج می‌برند و از نظر سلامت روان در وضعیت بهتری قرار دارند.

«النا راستچن» یکی از محققان این مطالعه اعلام کرد:

«فرقی نمی‌کند که چه حیوان خانگی در منزل نگهداری می‌کنید. داشتن حیوان خانگی در شرایط همه گیری کرونا باعث می‌شود فرد کمتر از تنهایی رنج ببرد و از نظر سلامت روان، وضعیت بهتری نسبت به افرادی که حیوان خانگی ندارند، برخوردار باشد.»

البته در تحقیق انجام شده، مشخص شد که نگهداری حیواناتی مانند سگ، گربه و حتی اسب، تاثیر مثبت بیشتری روی صاحبان آنها دارد، ولی درنهایت همه حیوانات خانگی می‌توانند اثر مطلوب و خوبی به همراه داشته باشند.

معلوم نیست شرایط کرونایی چه زمانی به پایان برسد و محققان در تلاش هستند، اثرات جانبی این بیماری را در سراسر دنیا کاهش دهند. نتایج تحقیق می‌گوید داشتن حیوان خانگی می‌تواند تا حد یادی برخی اثرات روانی مضر کرونا را کاهش دهد ولی تضمین کننده سلامت روان نیست. در واقع به صرف داشتن حیوان خانگی نمی‌توان گفت که فرد از سلامت روان برخوردار است.

در بخش دیگری از مطالعه انجام شده، محققان اعلام کردند که داشتن حیوان خانگی در برخی موارد می‌تواند باعث افزایش اضطراب شود. در بین جامعه آماری بررسی شده، افرادی بودند که به نه تنها نسبت به سلامتی خود دچار استرس شده بودند، بلکه نگران سلامت حیوان خانگی‌شان نیز بودند. برخی شرکت کنندگان حتی اعلام کرده بودند که در چنین شرایطی نمی‌توانند سگ یا گربه‌‌شان را به مراکز درمانی حیوانات ببرند و از این بابت دچار نگرانی مضاعف شده‌اند.

بی‌شک، نمی‌توان نسخه‌ای واحد برای همه افراد پیچید و رفتار افراد در شرایط مشابه، می‌تواند متفاوت باشد. اما آنچه مسلم است، در جریان دنیا گیری کرونا، توجه به موضوعاتی از جمله تنهایی، استرس‌های بی‌مورد، وسواس و مشکلات روحی و روانی می‌تواند شدت پیدا کند و باید راهکاری برای کنترل این وضعیت‌ درنظر داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی