ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وقتی یک متخصص امنیت دستگاه قهوه‌ساز را هک می‌کند

در دنیای هوشمند امروزی، در امان ماندن از نفوذ هکرها یکی از موضوعات مهمی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. هر روز لوازم خانگی هوشمند بیشتری به بازار عرضه می‌شوند. اما سوال مهم این ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۰

در دنیای هوشمند امروزی، در امان ماندن از نفوذ هکرها یکی از موضوعات مهمی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. هر روز لوازم خانگی هوشمند بیشتری به بازار عرضه می‌شوند. اما سوال مهم این است که آیا امکان نفوذ هکرها از طریق دستگاه‌های هوشمند وجود دارد؟

«مارتین هرون»، یکی از محققان حوزه امنیت شرکت «Avast»، از طریق مهندسی معکوس، موفق به بررسی انواع روش‌های هک کردن دستگاه قهوه ساز هوشمند شد. وی متوجه شد، امکان هک کردن دستگاه قهوه ساز هوشمند و اتصال آن به شبکه اینترنت غیر ایمن وجود دارد.

مارتین هرون نسخه‌های قدیمی‌تر برنامه قهوه ساز و نسخه‌های جدید آنرا مورد بررسی قرار داد. یکی از بدترین اتفاقاتی که در آزمایش‌ها مشخص شد این بود که دستگاه قهوه ساز هک شده، با اتصال به شبکه وای فای و از طریق اپلیکیشن نصب شده روی گوشی، می‌تواند خودش تبدیل به مسیری برای نفوذ هکرها شود.

تصور کنید صبح می‌‌خواهید با دستگاه قهوه ساز، نوشیدنی مطلوبی تهیه کنید و به محض روشن کردن دستگاه متوجه می‌شوید، قهوه ساز به اتصال غیر ایمن اینترنت وصل شده و از همان طریق با اپلیکیشن نصب شده روی گوشی تلفن همراه ارتباط برقرار کرده و بدون اینکه شما کاری انجام دهید، قهوه ساز برای خودش کار می‌کند.

هر روز در دنیای فناوری اتفاقات عجیب و جالبی می‌افتد. شاید هک کردن دستگاه قهوه ساز کمی عجیب به نظر برسد، ولی شواهد نشان می‌دهد، دیوایس‌های هوشمند خانگی مبتنی بر اینترنت اشیا نیز می‌توانند قابلیت نفوذپذیری داشته باشند و خیلی ساده‌تر از هر ابزار هوشمند دیگری ممکن است مسیر هکرها را برای نفوذ باز کنند و مشکلات امنیتی به وجود بیاورند.

مشکل دستگاه‌‌های مبتنی بر اینترنت اشیا و خصوصا مسایل امنیتی مربوط به آنها، به سال 2015 باز می‌گردد و موضوع جدیدی نیست. محققان شرکت امنیتی «Pen Test» لندن نیز با بررسی همین موضوع، متوجه شدند که امکان هک برنامه «Smarter iKettle» مخصوص قهوه ساز وجود دارد. نسخه‌های بعدی این برنامه نیز مشکلات امنیتی داشتند. یکی از محققان به نام «EvilSocket» به مهندسی معکوس کامل پروتکل عملکرد دستگاه پرداخت و توانست کنترل کامل قهوه ساز را در دست بگیرد.

برخی منتقدان دیوایس‌های هوشمند بر این باورند که همیشه هوشمند شدن تجهیزات به معنی بهتر شدن کارایی آنها نیست و گاهی می‌تواند این هوشمندی مشکلاتی را هم به همراه داشته باشد. اما موافقان این موضوع نظر دیگری دارند و می‌گویند باید کاری برای حفره‌های امنیتی کرد و جلوی نفوذ هکرها را گرفت.

در سراسر دنیا دستگاه‌‌های مختلفی قابلیت اتصال به شبکه‌ اینترنت را دارند. دستگاه قهوه جوش هک شده نیز با اتصال به شبکه وای فای و از طریق اپلیکیشن، قهوه مورد نظر کاربر را تهیه می‌کرد. ولی همیشه هوشمند شدن تجهیزات به معنی بهتر شدن آنها نیست و گاهی می‌تواند این هوشمندی مشکل ساز هم بشود.

نکته مهم این است که اگر همین موضوع هک شدن برای سایر لوازم خانگی هوشمند نیز اتفاق بیفتد، آیا کاربران دیگر تمایلی به خرید چنین محصولاتی خواهند داشت؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Iliya.e
    Iliya.e | ۷ مهر ۱۳۹۹

    دیگه به کجا رسیدیم که قهوه ساز رو هم هک میکنن

مطالب پیشنهادی