ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی موتورولا اج پلاس؛ بازگشت به لیگ قهرمانان [تماشا کنید]

دنیای موبایل به موتورولا مدیون است ولی قواعد بازار به این چیزها وقعی نمی‌نهد. موتورولا طی سال‌های اخیر سهم چندانی از بازار موبایل -چه در ایران و چه در سطح جهان- نداشته است. آخرین گوشی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۸ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

دنیای موبایل به موتورولا مدیون است ولی قواعد بازار به این چیزها وقعی نمی‌نهد. موتورولا طی سال‌های اخیر سهم چندانی از بازار موبایل -چه در ایران و چه در سطح جهان- نداشته است. آخرین گوشی از این شرکت که در دیجیاتو بررسی شد احتمالاً نکسوس ۶ بود که به سال ۱۳۹۳ برمی‌گردد. آخرین پرچمدار درست و حسابی موتورولا هم موتو Z2 فورس بود که سال ۱۳۹۶ معرفی شد. امسال ورق برگشت و موتورولا با معرفی مدل اج پلاس دل به دریا زد. این گوشی تمام ویژگی‌های یک پرچمدار تمام عیار را دارد؛ از نمایشگر ۹۰ هرتزی گرفته تا دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی و سخت‌افزار قدرتمند. در این مطلب می‌خواهیم موتورولا اج پلاس را بررسی کنیم. ابتدا بیایید نگاهی به مشخصات موتورولا اج پلاس داشته باشیم.

مشخصات موتورولا اج پلاس
  • بدنه شیشه‌ای و فریم فلزی
  • نمایشگر ۶.۷ اینچی اولد، رزولوشن تمام اچ‌دی، نرخ رفرش ۹۰ هرتز
  • چیپست اسنپدراگون ۸۶۵
  • ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی
  • دوربین اصلی سه‌گانه با سنسور اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی ۲۵ مگاپیکسلی
  • اندروید ۱۰
  • باتری ۵۰۰۰ میلی‌امپر ساعتی
  • وزن ۲۰۳ گرم
  • قیمت زمان عرضه ۱۰۰۰ دلار

موتورولا اج پلاس هر آن‌چه از یک پرچمدار بخواهید را در اختیار شما می‌گذارد، اما در حال حاضر بین ۲۲ تا ۲۷ میلیون تومان قیمت دارد که بازه قیمتی عجیب و البته زیادیست. آیا موتورولا با این گوشی بازگشت شکوهمندانه‌ای به حوزه پرچمداران خواهد داشت؟ با بررسی موتورولا اج پلاس همراه ما باشید.

بررسی ویدیویی موتورولا اج پلاس

تماشای ویدیو با کیفیت عالی در کانال یوتوب دیجیاتو

طراحی و کیفیت ساخت

متمایزترین ویژگی ظاهری موتورولا اج پلاس -همان‌طور که از نامش هم پیداست- انحنای قابل توجه لبه‌های نمایشگر است. این مقدار خمیدگی را در گوشی‌های مدرن کمتر می‌بینیم. حتی سامسونگ که سال ۲۰۱۴ با گلکسی نوت اج این نوع طراحی را باب کرد، روز به روز خمیدگی نمایشگرهایش را کمتر و کمتر می‌کند. حالا موتورولا تصمیم گرفته محتوا را تا میانه لبه‌های کناری سرریز کند. از آن‌جا که لبه‌های چپ و راست عملاً حاشیه نداریم و حاشیه بالا و پایین هم نسبتاً کم است، نسبت نمایشگر به بدنه در اج پلاس به حدود ۹۶ درصد می‌رسد که رقم فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. برای مقایسه، این رقم در گلکسی نوت ۲۰ اولترا فقط ۹۲ درصد است.

فریم آلومینیومی موتورولا اج پلاس بسیار باریک است و به‌سختی دکمه‌های پاور و ولوم را در خود جا داده است. دکمه پاور بافت کاملاً متمایزی دارد و به‌راحتی پیدا می‌شود. کلیک‌پذیری دکمه‌ها هم عالیست و فشردن آنها حس خوبی به شما می‌دهد. نکته جالب دیگری که به‌چشم می‌خورد، فرورفتگی محسوس لبه‌های بالا و پایین گوشی است که احتمالاً دلیل خاصی ندارد. اگر می‌خواهید بدانید موتورولا اج پلاس سرپا می‌ایستد یا خیر، جواب مثبت است. تفاوت دیگر اج پلاس با دیگر پرچمداران هم حضور مسرت‌بخش جک هدفون است و هدفون بسیار باکیفیت داخل جعبه هم لذت را دوچندان می‌کند.

به سراغ پشت گوشی برویم که موتورولا اج پلاس را به یکی از زیباترین و شیک‌ترین گوشی‌های بازار تبدیل کرده است. رنگ خاکستری کبود این گوشی به‌شدت چشم‌نواز است و با اینکه افکت عجیب و غریبی برای بازتاب نور ندارد ولی دل شما را خواهد ربود. لوگوی زیبای موتورولا هم وسط پنل پشتی جا خوش کرده است. برآمدگی ماژول دوربین سه‌گانه در مقایسه با دیگر گوشی‌های پرچمدار امسال، چندان زیاد نیست ولی می‌تواند تعادل گوشی را روی سطح صاف به‌هم بزند. حتی قاب محافظ همراه گوشی هم برای رفع این مسئله کمکی به شما نخواهد کرد.

موتورولا اج پلاس برخلاف اکثر پرچمداران پریمیوم بازار، گواهی‌نامه مقاومت در برابر آب و گرد و غبار را دریافت نکرده است. سازنده فقط از پوشش دافع قطرات آب نام برده که نمی‌دانیم چه تأثیری روی مقاومت گوشی دارد. بنابراین خودتان اقدامات حفاظتی ویژه را در نظر بگیرید.

نمایشگر

موتورولا اج پلاس نمایشگر ۶.۷ اینچی اولد با رزولوشن تمام اچ‌دی (۲۳۴۰‍×۱۰۸۰ پیکسل) دارد. نسبت تصویر این پنل ۱۹.۵:۹ است ولی به‌خاطر انحنای زیاد لبه‌ها، تصویری که از نمای روبرو می‌بینید به باریک‌تر و کشیده‌تر به نظر می‌رسد. نرخ رفرش صفحه ۹۰ هرتز است که اگرچه به پای پنل‌های ۱۲۰ هرتزی سامسونگ نمی‌رسد ولی باز هم تجربه اندروید را لذت‌بخش‌تر از قبل می‌کند. این پنل از فناوری +HDR10 هم پشتیبانی می‌کند که البته محتوای مناسب‌اش به‌سختی گیر می‌آید.

کیفیت نمایشگر موتورولا اج پلاس -همانند اکثر صفحه‌های اولد- بسیار خوب است و محتوا را جذاب و چشم‌نواز نشان می‌دهد. گوشی سه حالت اصلی برای نمایش رنگ دارد: طبیعی، تقویت‌شده و اشباع. طبق تجربه من حالت طبیعی جذابیت زیادی ندارد و بهتر است یکی از دو حالت دیگر را انتخاب کنید. همچنین گزینه‌ای برای انتخاب نرخ رفرش صفحه بین ۶۰ و ۹۰ هرتز وجود دارد اما شما نگران شارژدهی گوشی نباشید و از صفحه ۹۰ هرتزی لذت ببرید.

وقتی نمایشگر را تا این حد خمیده می‌کنید، باید کاربردی هم برایش بیابید. موتورولا از لبه‌های نمایشگر برای آگاه‌سازی شما از تماس، هشدار، اعلان و میزان شارژ باتری استفاده می‌کند که البته هیچ‌کدام به اندازه کافی کاربردی نیستند.

اگر بخواهید محتوای اپلیکیشن شما به لبه‌ها سرازیر نشود، گزینه‌ای برای غیرفعال کردن این حالت برای تمام یا بخشی از اپ‌ها وجود دارد. با غیرفعال کردن اج دیسپلی برای اپلیکیشن، نسبت تصویر از ۲۰:۹ به ۲۱:۹ تغییر می‌کند و فضای اپ کمی کشیده‌تر می‌شود. قابلیت مشابهی برای اجرای اپلیکیشن‌ها در حالت تمام صفحه نیز وجود دارد. همچنین می‌توانید وضعیت نمایش اعلان‌ها روی صفحه قفل و نحوه تعامل با آنها را مشخص کنید.

البته تمام مواردی که در بالا گفتیم بیشتر قابلیت‌های نرم‌افزاری هستند. حالا به خود نمایشگر برگردیم. حداکثر روشنایی صفحه موتورولا اج پلاس در حالت دستی به حدود ۴۵۰ و در حالت خودکار به حدود ۶۵۰ نیت می‌رسد که اختلاف محسوسی با رقبا دارد. اکثر پرچمداران بازار با صفحه اولد یا امولد معمولاً به روشنایی ۸۰۰ نیت یا بیشتر می‌رسند. البته همچنان می‌توانید زیر نور خورشید هم از گوشی استفاده کنید و محتوا را ببینید.

در مجموع، نمایشگر پرچمدار جدید موتورولا رضایت‌بخش نیست و نمونه‌های بسیار بهتری را در دنیای موبایل خواهیم یافت. انحنای بیش از حد لبه‌ها، دقت پایین رنگ سفید، روشنایی کمتر از انتظار و تغییر محسوس رنگ و نور در لبه‌ها، همگی باعث می‌شوند تا نمایشگر موتورولا اج پلاس نتواند با دیگر پرچمداران بازار رقابت کند.

نرم‌افزار و رابط کاربری

موتورولا اج پلاس با اندروید ۱۰ عرضه می‌شود. خوش‌بختانه رابط کاربری گوشی شباهت بسیار زیادی به اندروید خام دارد و موتورولا فقط تعدادی قابلیت کاربردی را به آن اضافه کرده است. خبری هم از برنامه‌های اضافه نیست و به‌جز اپ‌های گوگل و دیگر موارد ضروری هیچ اپلیکیشن دیگری روی گوشی دیده نمی‌شود.

موتورولا تمام قابلیت‌های اختصاصی خودش را در قالب اپلیکیشن Moto روی صفحه هوم قرار داده تا به‌راحتی به آنها دسترسی پیدا کنید. در برنامه Moto مجموعه‌ای از نکات کاربردی و میانبرهایی به قابلیت‌های ویژه را خواهید یافت که تمامی آنها با انیمیشن‌های آموزشی همراه هستند.

در بحث شخصی‌سازی می‌توانید تمام ویژگی‌های تم از جمله فونت متن، رنگ اصلی، نوع ایکن‌ها و دیگر موارد را به دلخواه تغییر دهید و نتیجه کار را به‌عنوان یک تم ذخیره کنید. موتورولا هم مثل شیائومی امکان تغییر انیمیشن حسگر اثر انگشت را نیز به شما می‌دهد.

موتو اکشنز یکی از بخش‌های جدانشدنی گوشی‌های موتورولا محسوب می‌شود. با اکشن اول می‌توانید گوشی را دو مرتبه سریع در دست بچرخانید تا دوربین باز شود. اکشن دوم هم چراغ‌قوه را با دو حرکت سریع چاپینگ (معادل فارسی مناسبی برایش پیدا نکردم) باز می‌کند. لمس صفحه با سه انگشت، اسکرین‌شات می‌گیرد و سپس می‌توانید آن را ویرایش کنید. اگر گوشی را هنگام زنگ خوردن بردارید، بی‌صدا می‌شود و نهایتاً می‌توانید از صفحه قفل با دکمه‌های ولوم،‌ آهنگ را عوض کنید.

قابلیت دیگری هم به نام موتو گیم‌تایم وجود دارد که هنگام اجرای بازی فعال می‌شود. با استفاده از گیم‌تایم می‌توانید دو دکمه نرم‌افزاری به لبه نمایشگر اضافه کنید و در بعضی بازی‌ها از آنها استفاده کنید. قابلیت حذف اعلان‌ها و تماس‌ها هنگام بازی یا استفاده از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان هم بخش‌های دیگر گیم‌تایم هستند.

از این قابلیت‌ها که بگذریم، هنگام کار کردن با موتورولا اج پلاس به مشکل غیرمنتظره‌ای برخوردیم. این گوشی گاهی اوقات دچار لگ‌های عجیبی می‌شود که بعید است سخت‌افزاری باشد. این لگ‌ها معمولاً هنگام اتصال گوشی با کابل به کامپیوتر شروع می‌شوند و به‌ندرت در حالت عادی پیش می‌آیند، اما به‌هرحال از یک گوشی پرچمدار انتظار چنین مشکلاتی نمی‌رود.

سخت‌افزار

موتورولا اج پلاس ترکیب سخت‌افزاری بسیار قدرتمندی دارد که از چیپست اسنپدراگون ۸۶۵، ۱۲ گیگابایت حافظه رم LPDDR5 و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی پرسرعت از نوع UFS 3.0 تشکیل شده است. این گوشی از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند ولی بعید است کسی به بیش از ۲۵۶ گیگابایت حافظه نیاز داشته باشد.

برای ارزیابی توان سخت‌افزاری موتورولا اج پلاس ابتدا سراغ اپلیکیشن‌های بنچمارک اصلی یعنی آنتوتو، گیک‌بنچ ۵، پی‌سی‌مارک و تری‌دی‌مارک رفتیم. نتایج به‌دست آمده را در ادامه می‌بینید.

همان‌طور که می‌بینید موتورولا اج پلاس یکی از قوی‌ترین گوشی‌های بازار است. این گوشی در تست‌های آنتوتو و تری‌دی‌مارک رکورددار نتایج بررسی‌های دیجیاتو محسوب می‌شود. جدول زیر مقایسه نتایج موتورولا اج پلاس با چند پرچمدار دیگر را نشان می‌دهد.

بدین ترتیب موتورولا اج پلاس به‌مراتب بیشتر از نیاز کاربران حرفه‌ای قدرت‌مند است و از عهده انجام هر کاری برمی‌آید. اجرای آنی اپلیکیشن‌ها و اجرای بی‌نقص تمام بازی‌های روز برای این گوشی مثل آب خوردن است و حتی اگر تعداد زیادی برنامه را در حافظه نگه‌دارید، خم به ابرو نمی‌آورد. تنها مسئله‌ای که هنگام اجرای اپ‌های بنچمارک به آن برخوردیم، داغ شدن گوشی حین تست و کاهش توان سخت‌افزاری پس از اجراهای متعدد بود. البته این مشکل هنگام اجرای بازی اصلاً به‌وجود نمی‌آید و حتی پس از یک ساعت اجرای کال‌آودوتی موبایل، گوشی به اندازه‌ای گرم نمی‌شود که با افت کارآیی مواجه شویم.

پخش صدا

موتورولا اج پلاس از اسپیکر استریو بهره می‌برد که صدا را به‌کمک اسپیکر اصلی و اسپیکر مکالمه پخش می‌کند. نکته عجیبی در مورد این گوشی این است که شکاف اسپیکر مکالمه هیچ حفاظی ندارد و با حفره‌ای نسبتاً بزرگ روبرو هستیم. این حفره به‌شدت مستعد جذب گرد و غبار است و حتی ممکن است دانه‌های شن هم داخلش برود. از این که بگذریم، کیفیت صدای اسپیکر کاملاً مطلوب است و می‌توانید برای تماشای فیلم در محیطی آرام یا گوش دادن به پیام‌های صوتی در محیط‌های شلوغ روی آن حساب کنید.

البته استفاده از اسپیکر گوشی برای پخش موزیک چندان معقول نیست چون در ولوم‌های بالا صدای درهم و نامفهومی را خواهید شنید. خوشبختانه این گوشی به جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون مجهز شده تا علاوه بر هدفون بسیار باکیفیت داخل جعبه، بتوانید از هدفون‌های حرفه‌ای خودتان برای گوش دادن به موسیقی استفاده کنید.

دوربین

دوربین اصلی موتورولا اج پلاس واقعاً سه‌گانه است، یعنی خبری از حسگرهای تزئینی عمق‌سنج و ماکرو نیست. این گوشی دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی دارد که یک دوربین تله‌فوتو ۸ مگاپیکسلی و یک دوربین فوق عریض ۱۶ مگاپیکسلی آن را همراهی می‌کنند. سنسور زمان پرواز سه‌بعدی (ToF 3D) و فلاش دوگانه دورنگ نیز در کنار ماژول دوربین اصلی قرار گرفته‌اند. مشخصات این دوربین‌ها و دوربین سلفی را در ادامه می‌بینید.

  • دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۱.۳۳ اینچی، ضریب اف ۱.۸، فوکوس خودکار PDAF، لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین تله‌فوتو ۸ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۴، بزرگ‌نمایی اپتیکال سه‌برابری، فوکوس خودکار PDAF، لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین فوق عریض ۱۶ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۲، فوکوس خودکار
  • دوربین سلفی ۲۵ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۰

رابط کاربری دوربین کمی با دیگر پرچمداران فرق دارد و به‌نظر من ساده‌تر و کاربردی‌تر است. در قسمت پایین فقط گزینه عکاسی و فیلم‌برداری را داریم و باقی حالت‌ها به شکل جداگانه دسته‌بندی شده‌اند. سه دکمه هم سمت چپ کادر قرار گرفته‌اند که دسترسی به دوربین‌ها را ممکن می‌سازند. هوش مصنوعی هم گاهی اوقات پیشنهادهایی به شما می‌دهد که شاید کاربردی باشند. مثلاً اگر زیاد به سوژه نزدیک شوید، پیشنهاد می‌دهد که حالت ماکرو را انتخاب کنید. این گوشی از دوربین فوق عریض برای ثبت ماکرو استفاده می‌کند که نتیجه بسیار خوبی هم دارد.

ابتدا سراغ دوربین اصلی و همه‌کاره موتورولا اج پلاس برویم، یعنی دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی با سنسور بسیار بزرگ که توسط سامسونگ ساخته شده است. موتورولا از سنسور HMX استفاده کرده که با ترکیب چهارگانه پیکسل‌ها خروجی ۲۷ مگاپیکسلی تولید می‌کند، درحالی‌که سنسور HM1 در اولتراهای سامسونگ با ترکیب نه‌گانه پیکسل‌ها خروجی ۱۲ مگاپیکسلی به شما می‌دهد.

دوربین اصلی موتورولا اج پلاس در شرایط نوری مناسب، عالی عکس می‌گیرد. جزئیات در تمام تصویر و حتی در سایه‌ها فوق‌العاده ثبت می‌شود و کنتراست و بازه دینامیکی هم مطلوب است. نرم‌افزار گوشی در ثبت رنگ‌ها اغراق نمی‌کند و خروجی کاملاً طبیعی به شما می‌دهد. تصاویر زیر با دوربین اصلی این گوشی و روی حالت HDR خودکار ثبت شده‌اند.

البته گاهی اوقات هم خطاهای عجیب و غریبی در تصاویر دوربین اصلی این گوشی به چشم می‌خورد که دلیل آن مشخص نیست. در یکی از تصاویر زیر هاله خاکستری رنگی آسمان را به دو بخش تقسیم کرده و دیگری هم از غلظت رنگ، کنتراست و بازه دینامیکی بی‌بهره است. البته این مشکلات به‌ندرت رخ می‌دهند.

راستش را بخواهید از دوربین اصلی موتورولا اج پلاس در محیط تاریک انتظار بسیار بیشتری داشتم که برآورده نشد. این دوربین در حالت عادی توانایی کافی برای ثبت جزئیات و رنگ محیط ندارد و بخش‌های پرنور تصویر معمولاً با نوردهی بیش از حد مواجه می‌شوند. فعال کردن نایت‌ویژن کمی وضعیت رنگ و نور را بهبود می‌دهد ولی باز هم جزئیات تصویر به شکل آب‌رنگی ثبت می‌شوند. عکس زیر تفاوت حالت عادی و نایت‌ویژن را نشان می‌دهد.

image

در ادامه چند تصویر دیگر از دوربین اصلی موتورولا اج پلاس در محیط تاریک ببینید که بیشتر آنها در حالت نایت‌ویژن ثبت شده‌اند.

دوربین فوق عریض موتورولا اج پلاس در شرایط نوری مناسب بسیار خوب عکس می‌گیرد. این دوربین معمولاً رنگ‌ها را با غلظت بیشتر و کمی گرم‌تر از دوربین اصلی ثبت می‌کند و بازه دینامیکی نسبتاً کمتری دارد. به همین دلیل حالت HDR باعث ایجاد هاله‌های نور در تصویر می‌شود. در محیط تاریک اما کار زیادی از دست این دوربین برنمی‌آید و معمولاً عکس‌های بی آب‌ورنگی می‌گیرد. این دوربین از نایت‌ویژن هم بی‌بهره است.

یکی از ویژگی‌های جالب و کاربردی دوربین فوق عریض موتورولا اج پلاس، توانایی ثبت تصاویر ماکرو است که به لطف فوکوس خودکار و قابلیت‌های نرم‌افزاری محقق شده است. اگر به عکاسی ماکرو علاقه دارید، با کمی صبر و حوصله می‌توانید تصاویر ماکرو بسیار زیبایی با این دوربین ثبت کنید. نتیجه کار به‌مراتب بهتر از دوربین‌های اختصاصی ماکرو با سنسور ۲ یا ۵ مگاپیکسلی خواهد بود. البته احتمالاً باید چند بار فرایند عکاسی را تکرار کنید تا به فوکوس درست برسید.

دوربین تله‌فوتو ۸ مگاپیکسلی موتورولا اج پلاس امکان ۳ برابر بزرگ‌نمایی اپتیکال را برای شما فراهم می‌کند. این دوربین هم در نور کافی عکس‌های خوبی می‌گیرد که برای استفاده عادی یا اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی قابل قبول هستند. در محیط تاریک با نویز زیاد و جزئیات کم روبرو هستیم و بهتر است روی این دوربین برای عکاسی شبانه حساب نکنید.

موتورولا اج پلاس برای ثبت پرتره از دوربین اصلی با کراپ 2x استفاده می‌کند و نتیجه کار هم چندان مطلوب نیست. جالب است بدانید دوربین اصلی در حالت عادی و با فوکوس روی چهره می‌تواند بوکه کاملاً طبیعی را ایجاد کند. دوربین تله‌فوتو هم گزینه دیگری برای ثبت تصاویر پرتره با بوکه طبیعی محسوب می‌شود.

دوربین سلفی موتورولا اج پلاس در حالت عادی عکس‌های خوبی می‌گیرد و جزئیات چهره معمولاً قابل قبول است. افکت زیباسازی چهره خیلی شدید و مصنوعی نیست. حالت HDR عملکرد ضعیفی دارد و اگر اختلاف نوری زیادی در کادر وجود داشته باشد، نرم‌افزار دوربین ترجیح می‌دهد چهره را در اولویت قرار دهد. به همین دلیل جزئیات پشت از دست خواهند رفت. حالت پرتره هم خطای کمی دارد و چهره را به‌خوبی از زمینه جدا می‌کند ولی بین حالت HDR و پرتره باید یکی را انتخاب کنید.

در مجموع امکانات تصویربرداری موتورولا اج پلاس راضی‌کننده است ولی نمی‌توان این گوشی را در میان بهترین‌های بازار قرار داد. اولتراهای سامسونگ و پرچمداران اخیر هواوی در مجموع، تجربه بهتری از عکاسی و فیلم‌برداری را در اختیار شما می‌گذارند..

باتری و شارژ

موتورولا اج پلاس به باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده که ظرفیت بسیار خوبی برای یک گوشی پرچمدار محسوب می‌شود. با توجه به سخت‌افزار فوق‌العاده قدرتمند و نمایشگر بزرگ ۹۰ هرتزی انتظار شارژدهی بالایی را از این گوشی نداشتیم ولی در کمال تعجب با نتیجه فوق‌العاده‌ای روبرو شدیم. پرچمدار جدید موتورولا با روشنایی ۵۰ درصدی نمایشگر و وای‌فای روشن توانست نزدیک به ۱۸ ساعت در تست سنگین پی‌سی‌مارک دوام بیاورد. این مقدار شارژدهی را فقط در گوشی‌های اقتصادی مثل آنر 9A یا ردمی ۸ دیده بودیم. نمودار تصویر زیر هم نشان می‌دهد سخت‌افزار گوشی در تمام مدت تست، پایداری عملکردش را حفظ کرده است.

سرعت شارژ موتورولا اج پلاس به‌هیچ‌وجه به پای پرچمداران رقیب نمی‌رسد. درحالی‌که اکثر پرچمداران بازار در زمانی نزدیک به یک ساعت به‌طور کامل شارژ می‌شوند، این گوشی به حدود ۳ ساعت برای شارژ کامل نیاز دارد که زمان بسیار زیادیست. ظاهراً موتورولا نتوانسته از فناوری شارژ سریع ۱۸ واتی به شکل بهینه استفاده کند چون اج پلاس با شارژر همراهش طی نیم ساعت فقط ۳۰ درصد شارژ می‌شود. البته این گوشی از شارژ وایرلس سریع ۱۵ واتی و شارژ معکوس وایرلس ۵ واتی هم پشتیبانی می‌کند که شاید کاربرد زیادی برای خیلی از کاربران نداشته باشند.

جمع‌بندی

موتورولا با یک گوشی قدرتمند و البته گران‌قیمت به دنیای پرچمداران بازگشته است. اج پلاس بین گوشی‌هایی که در دیجیاتو بررسی کرده‌ایم، قوی‌ترین است ولی اختلاف کمی با شیائومی می ۱۰ و پوکو F2 پرو دارد. شارژدهی اج پلاس هم یک سر و گردن بالاتر از رقباست. جک هدفون و زیبایی خیره‌کننده هم از جمله ویژگی‌های متمایز این گوشی پرچمدار محسوب می‌شوند.

نمایشگر موتورولا اج پلاس بین پرچمداران اصلی بازار، حرف چندانی برای گفتن ندارد و خمیدگی بیش از حد لبه‌های نمایشگر هم ممکن است به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید. فقدان گواهی مقاومت در برابر آب و گردوغبار، سرعت شارژ پایین و عملکرد کمتر از انتظار دوربین‌ها در نور کم را هم به مجموعه نقاط ضعف این گوشی اضافه کنید.

در کنار تمام موارد فوق، مسئله مهم‌تر این است که قیمت موتورولا اج پلاس در بازار ما مشخص نیست. همین حالا این گوشی را می‌توان با قیمتی در بازه ۲۲ الی ۲۹ میلیون تومان خریداری کرد که همگی با گارانتی هما تلکام عرضه شده‌اند. بسته به قیمت، ارزش خرید گوشی و رقبای احتمالی‌اش هم عوض می‌شوند. در کف قیمت، موتورولا اج پلاس در کنار شیائومی می ۱۰ و گلکسی S20 (پلاس) گزینه ارزشمندی محسوب می‌شود ولی در سقف قیمت باید با رقبای پرآوازه‌ای نظیر اولتراهای سامسونگ یا حتی وان‌پلاس ۸ پرو روبرو شود و کار سختی پیش رو خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Baback Mohamadi
    Baback Mohamadi | ۱۰ مهر ۱۳۹۹

    30 f**king million Tumans ?

  • mehrdad6878
    mehrdad6878 | ۹ مهر ۱۳۹۹

    سلطانه

مطالب پیشنهادی