ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیاره زهره
علمی

نظریات اخترشناسان درباره دلیل وجود فسفین در جو سیاره زهره

کشف فسفین در جو سیاره زهره، محققان و طرفداران فضا در سراسر جهان را به هیجان آورد. دلیل هیجان‌زدگی مردم از این کشف این است که فسفین به وجود حیات اشاره دارد. با این حال، ...

حسین رجب‌چالی
نوشته شده توسط حسین رجب‌چالی | ۸ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۵

کشف فسفین در جو سیاره زهره، محققان و طرفداران فضا در سراسر جهان را به هیجان آورد. دلیل هیجان‌زدگی مردم از این کشف این است که فسفین به وجود حیات اشاره دارد. با این حال، زمانی که فسفین در جو زهره کشف شد، محققان از نحوه ورود آن به این سیاره عاجز بودند؛ اما حالا آن‌ها نظریه‌هایی برای چگونگی به وجد آمدن این ماده دارند.

بیشتر فسفین موجود در زمین توسط میکروب‌های زنده تولید می‌شود؛ به همین دلیل، امکان وجود حیات در سیاره زهره را نمی‌توان انکار کرد. طبق گفته SlashGear، دانشمندان دیگر احتمالات قابل تصور برای توجیه وجود فسفین در جو این سیاره از جمله رعد و برق، آتشفشان‌ها و شهاب سنگ‌ها را نیز بررسی کرده‌اند اما هیچ‌کدام از این عوامل نمی‌تواند تا این حد فسفین در جو زهره تولید کند.

سرپرست تحقیق این پروژه که اخترشناسی انگلیسی به نام «جین گریوز» است می‌گوید که کشف آن‌ها شواهد محکمی برای وجود حیات در سیاره زهره نیست. به عقیده او کشف فسفین «پدیده شیمایی غیر عادی و غیر قابل توضیح» است و خاطر نشان می‌کند که فرایندهای بیولوژکی فقط یکی از احتمالات است. سطح زهره نیز تقریبا مانند مریخ در زمان‌های دور، دارای دریاچه یا حتی اقیانوس‌های آبی و شرایط ملایم بوده است.

با کشف حیات در زهره، آینده اکتشافات فضایی در این سیاره چه خواهد بود؟

محققان می‌گویند که اگر زندگی در این سیاره قرن‌ها پیش شکل می‌گرفت؛ می‌توانست درون ابرها گسترش پیدا کند. نظریه دیگر محققان این است که احتمالا فسفین موجود در جو زهره از زمین آمده است. در گذشته سیارات منظومه شمسی با یکدیگر تبادل مواد داشته‌اند؛ به عنوان مثال، زمانی که شهاب سنگ‌ها به سیاره‌ای سقوط می‌کنند، می‌توانند سنگ‌های سیاراتی که از مدار آن عبور کرده‌اند با خود منتقل کنند.

محققان بر این عقیده‌اند که سنگ‌های زمین ممکن است حاوی حیات میکروبی باشند که برای زندگی در ابرهای بسیار اسیدی سیاره زهره سازگار شده‌اند. میکروب‌های شناخته شده‌ای در زمین وجود دارند که قادر به زندگی در محیط‌های بسیار اسیدی هستند. احتمال دیگر این است که واقعا حیات بیگانه‌ای در سیاره زهره وجود داشته باشد که بتواند در دمای ۴۰۰ درجه سانتیگراد زنده بماند و در آنجا رونق پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۸ مهر ۱۳۹۹

    برادر گرامی زهره یا ناهید
    که البته تو ادبیات ما هزاران بیت داریم که توش زهره امده

    مولانا:
    زهره عشق هر سحر بر در ما چه می‌کند
     دشمن جان صد قمر بر در ما چه می‌کند

    حافظ:
    خورشید وشی، ماه رخی، زهره جبینی
    یاقوت لبی، سنگ دلی، تنگ دهانی

  • داش غلام
    داش غلام | ۸ مهر ۱۳۹۹

    دوست گرامی اون سیاره ناهید هستش، این قدر نگو زهره.

مطالب پیشنهادی