ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بزرگ‌ترین موتور جت تجاری دنیا از اداره هوانوردی فدرال آمریکا مجوز گرفت

«جنرال الکتریک» روز دوشنبه اعلام کرد بزرگ‌ترین موتور جت تجاری دنیا از اداره هوانوردی فدرال آمریکا مجوز گرفته است. «John Slattery»، مدیرعامل جنرال الکتریک در بیانیه‌ای گفت: «هیچ جایگزین دیگری وجود ندارد که بتواند از ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۸ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

«جنرال الکتریک» روز دوشنبه اعلام کرد بزرگ‌ترین موتور جت تجاری دنیا از اداره هوانوردی فدرال آمریکا مجوز گرفته است.

«John Slattery»، مدیرعامل جنرال الکتریک در بیانیه‌ای گفت: «هیچ جایگزین دیگری وجود ندارد که بتواند از لحاظ ابعاد، قدرت و بهره وری سوخت با GE9X رقابت کند. این موتور ارزش و اعتماد بی‌حد و مرز را برای مشتریان به ارمغان خواهد آورد.»

این خبری مسرت‌بخش برای شرکت بوئینگ است که هواپیمای مسافربری جدید آن به نام 777X به موتور GE9X مجهز خواهد شد. این شرکت هنوز بیانیه‌ای در این رابطه منتشر نکرده اما در توییتر به جنرال الکتریک تبریک گفت.

برای آزمایش Ge9x یکی از موتورهای بوئینگ 747 با آن تعویض شد.

GE9X مشخصات شگفت انگیزی دارد. این موتور دارای ۱۶ پره است و قطر فن آن ۳.۴ متر بوده و از این لحاظ تقریباً به پهنای بدنه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ است. این موتور حین برخاستن هواپیما قادر به تولید ۱۱۰ هزار پوند نیرو پیشران، یعنی تقریباً دو برابر بیشتر از قدرت دو موتور نسخه قدیمی هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ است.

جنرال الکتریک می‌گوید GE9X کم‌صدا‌ترین موتور جتی است که این شرکت تاکنون ساخته و ۱۰ درصد سوخت کمتری مصرف می‌کند. برخی از قطعات این موتور از جمله تیغه‌های توربین از مواد کامپوزیتی ساخته شده و توسط شرکت ایتالیایی Avio Aero با پرینتر سه بعدی چاپ شده‌اند.

بروز برخی مشکلات فنی در موتور GE9X روند توسعه هواپیمای 777x را به تأخیر انداخت. بوئینگ در نمایشگاه هوایی پاریس ۲۰۱۹ اعلام کرد که ساییدگی بیش از حد در داخل موتور این شرکت را وادار کرده تا اولین پرواز 777x را به تعویق بیندازد.

هواپیمای 777x که بسته به نوع پیکربندی قادر به حمل ۳۸۴ تا ۴۳۶ مسافر است و اولین هواپیمای مسافربری دنیا با بال‌های تاشو به شمار می‌رود، اوایل بهمن ماه سال ۹۸ سرانجام برای اولین بار به پرواز درآمد. این هواپیما ابتدا قرار بود از سال ۲۰۲۱ به خدمت گرفته شود اما بوئینگ تابستان امسال اعلام کرد این هواپیما تا سال ۲۰۲۲ به بهره‌برداری تجاری نخواهد رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی