ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نیمی از زنان فعال در حوزه فناوری تا ۳۵ سالگی کارشان را ترک می‌کنند

با وجودی که به نظر می‌رسد حضور بانوان در عرصه‌های اجتماعی بیشتر شده است، ولی اطلاعات آماری نشان می‌دهد از سه دهه گذشته تاکنون، هنوز حضور بانوان در حوزه فناوری کمرنگ است. آخرین گزارش‌ تحلیلی ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۹ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

با وجودی که به نظر می‌رسد حضور بانوان در عرصه‌های اجتماعی بیشتر شده است، ولی اطلاعات آماری نشان می‌دهد از سه دهه گذشته تاکنون، هنوز حضور بانوان در حوزه فناوری کمرنگ است.

آخرین گزارش‌ تحلیلی «Accenture» موسسه مشاور حوزه فناوری اطلاعات و موسسه آموزش فناوری «Girls Who Code» نشان می‌دهد که نیمی از بانوانی که در مشاغل فنی مشغول به فعالیت می‌شوند، تا سن 35 سالگی شغل خود را ترک می‌کنند.

چرا باید بانوان وارد مشاغل فنی بشوند و بعد کار خود را ترک کنند؟ آیا فرهنگ نادرست و نگاه جنسیتی باعث بروز چنین وضعیتی شده است؟ نتیجه مطالعه انجام شده نشان می‌دهد 37 درصد از خانم‌هایی که در مشاغل فنی مشغول به فعالیت بوده‌اند و کار خود را ترک کرده‌اند، به مشکلات فرهنگی در حوزه کاری خود اشاره داشته‌اند.

در مطالعه تحقیقاتی،  وضعیت شغلی 1990 نیروی کار خانم حوزه فناوری، 500 نفر مسئول بخش منابع انسانی در مشاغل فناوری، همچنین 2700 دانشجو مورد بررسی قرار گرفت. با وجودی که حوزه فناوی نیازمند حضور بانوان است ولی در بخشی از گزارش تحلیلی آمده است:

« درست در شرایطی که نیازمند حضور فعال‌تر بانوان در حوزه فناوری هستیم و اقتصاد ایالات متحده به چنین نیروهایی نیازمند است، ولی آمارها نشان می‌دهد حضور بانوان کمتر از آن حدی است که انتظار می‌رود.»

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که شرکت‌های فعال در حوزه فناوری از نظر استخدام نیروی متخصص زیر ذره بین هستند. شرکت‌های بزرگی همچون گوگل، فیسبوک، اپل، مایکروسافت و سایر شرکت‌ها، موظف هستند هر سال گزارش وضعیت نیروی کاری خود را از نظر تنوع جنسیتی ارائه دهند. البته شرکت‌هایی همچون اوبر هم دیده می‌شوند که هنوز درگیر مسایل تبعیض جنسیتی هستند.

در بررسی انجام شده مشخص شد، با وجودی که بسیاری از شرکت‌ها نیروی فنی خانم استخدام می‌کنند ولی بانوان تنها 21 درصد نیروی کار فنی شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند. این آمار در مورد بانوان رنگین پوست به 8 درصد می‌رسد.

ظاهرا فرهنگ نادرست کاری، عدم رعایت حقوق بانوان در محیط کاری و نگاه جنسیتی باعث بروز چنین وضعیتی شده است. هر سال، «جشن گریس هاپر» با حضور بانوان حوزه فناوری برگزار می‌شود و امسال نیز قرار است این مراسم با حضور 3000 زن حوزه فناوری برگزار شود. با این وجود آمارها نشان می‌دهد حضور زنان در مشاغل فنی هنوز بسیار کمرنگ است.

اگر تبعیض‌های جنسیتی کنار گذاشته شود، به نظر می‌رسد تا سال 2030 در ایالات متحده حداقل 3 میلیون نیروی خانم فنی باید بتوانند در این حوزه فعالیت کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • molavy
    molavy | ۹ مهر ۱۳۹۹

    نگاه جنسیتی چه حرفیه دیگه، برای اکثر خانم ها اینکه برنامه بنویسند و فقط کاری انجام بدن که از صبح تا شب همش با منطق و ریاضی سر و کار داشته باشه و یک مانیتور نگاه کنند و ماشین صرفا کار کنند بدون ارتباط یا حداقل ارتباط با بقیه آدم ها از مرگ بدتره.
    مجبور کردنشون به همچین کارهایی واقعا ظلم بزرگیه

    • expire expre
      expire expre | ۹ مهر ۱۳۹۹

      مولوی مولوی حمایتت میکنیم زیر ک ... نت ...چیز میزاریم منفجرت می کنیم

    • محمد جواد
      محمد جواد | ۱۰ مهر ۱۳۹۹

      تو ببرشون مطبخ و پستو ...

      • molavy
        molavy | ۱۰ مهر ۱۳۹۹

        مثل شما به خودشون اجازه میدن تعیین تکلیف میکنند برای زن ها، خود خانم ها میدونند چه کاری براشون بهتره، منم اون چیزی که تو تجربه محیط کار دیدم و چندین دوستم که برنامه نویس خانم استخدام کردن صحبت میکردیم نوشتم، کمتر خانمی از کار با ماشین صرف لذت میبره، اکثر دنبال کاری هستند که توش حداقل ارتباطی با بقیه باشه، از مدیریت و منشی گری و کار های اجتماعی. حتی تو محیط های فنی هم خانم ها از مستند سازی بیشتر از ور رفتن صرف با دستگاه ها بیشتر لذت مینویسند چون مستلزم سوال و جواب و ارتباط با بقیه است

        • sinagoogle
          sinagoogle | ۱۰ مهر ۱۳۹۹

          گاهی اوقات سکوت اختیار کردن بهترین گزینه هست.

          • molavy
            molavy | ۱۰ مهر ۱۳۹۹

            واقعا در مقابل این جاهل ها، انگار سر جنگ دارن، میخوان افکار رو زور چپون کنند، خوبه من خودم یک مدت برنامه نویسی تدریس میکردم، اونم به کلاسی که نصف بیشترش خانم بودن

    • Rayanlap
      Rayanlap | ۱۰ مهر ۱۳۹۹

      هیچوقت خودت رو نماینده اکثر خانم ها ندون.
      "اگر تبعیض‌های جنسیتی کنار گذاشته شود، به نظر می‌رسد تا سال 2030 در ایالات متحده حداقل 3 میلیون نیروی خانم فنی باید بتوانند در این حوزه فعالیت کنند." و "تیجه مطالعه انجام شده نشان می‌دهد 37 درصد از خانم‌هایی که در مشاغل فنی مشغول به فعالیت بوده‌اند و کار خود را ترک کرده‌اند، به مشکلات فرهنگی در حوزه کاری خود اشاره داشته‌اند."
      حالا خوبه گفته چرا ترک میکنن.باز بیا تز بده که خانم ها خوششون نماید کار رایانه کنند.

مطالب پیشنهادی