ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گوگل پیکسل 4a 5G
تکنولوژی

با ناکامی در بازار پرچمداران، شرایط برای گوگل در بازار موبایل‌های میان‌رده چطور خواهد بود؟

شب گذشته گوگل بالاخره از دو موبایل پیکسل ۵ و پیکسل 4A با قابلیت پشتیبانی از شبکه 5G رونمایی کرد. البته این‌طور نبود که شاهد یک رونمایی غافلگیرکننده باشیم و گوگل از زمان عرضه نخستین ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۰ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

شب گذشته گوگل بالاخره از دو موبایل پیکسل ۵ و پیکسل 4A با قابلیت پشتیبانی از شبکه 5G رونمایی کرد. البته این‌طور نبود که شاهد یک رونمایی غافلگیرکننده باشیم و گوگل از زمان عرضه نخستین مدل پیکسل 4A در ماه آگوست گفته بود که باید منتظر این دو موبایل باشیم. علاوه بر این، تقریبا هرآنچه لازم بود راجع به پیکسل ۵ بدانیم از پیش لو رفته بود.

تنها چیزی که تا پیش از برگزاری مراسم دیشب از آن بی‌خبر بودیم، قیمت‌گذاری پیکسل ۵ بود. اما باز هم گمان می‌رفت که دستگاه ۶۹۹ دلار قیمت داشته باشد که همین‌طور بود. و قیمت ۶۹۹ دلاری، تصمیمی است که حکایت از اتفاقات فراوان دارد: گوگل می‌خواهد به جای رقابت مستقیم با پرچمداران سامسونگ و اپل، به سمت بازار میان‌رده عقب‌نشینی کند.

چنین قیمتی، همسوتر با ذات واقعی پیکسل به حساب می‌آید. اما بازار میان‌رده هم قرار نیست یک زمین بازی لزوما بهتر برای گوگل باشد. بازار میان‌رده‌ای که گوگل به سمت آن حرکت می‌کند، پر شده از رقبایی که یا قیمت‌گذاری بهتری نسبت به پیکسل ۵ دارند، یا مشخصات فنی بهتر و یا اصلا هر دو.

همین حالا گلکسی اس ۲۰ فن ادیشن سامسونگ را داریم که چند روزی است از راه رسیده و با قیمت ۶۹۹ دلار، دیوایسی بسیار معقول و مقرون به صرفه به نظر می‌رسد. وان‌پلاس ۸ هم این‌ روزها با قیمت ۵۹۹ دلار فروخته می‌شود و موبایل ارزان‌تر Nord هم احتمالا راهش را به بازار ایالات متحده باز کند. از سوی دیگر، آیفون ۱۱ هم ۶۹۹ دلار است و اصلا جای تعجب نخواهد داشت اگر بزودی شاهد عرضه یک آیفون دیگر در این رنج قیمت باشیم.

اما در هر صورت حرکت به سمت بازار میان‌رده، حرکتی هوشمندانه است. در این بازار، انتظارات از بی‌نقص بودن تمام ابعاد دستگاه پایین‌تر است و ضمنا می‌توان بحث کرد که بسیاری از کاربران اکنون اشتیاق خود نسبت به موبایل‌های شدیدا پریمیوم با قیمت‌گذاری‌های شدیدا بالا را از دست داده‌اند. از سوی دیگر، گوگل با مشکلات فراوانی در بازار پرچمداران مواجه شده، بازاری که دیوایس‌های موجود در آن بیشتر از ۱۰۰۰ دلار قیمت‌گذاری می‌شوند و هر قابلیتی که بتوان تصور کرد را در خود جای داده‌اند.

خانواده پیکسل هیچوقت از منظر میزان فروش، یارای رقابت با امثال گلکسی و آیفون را در ایالات متحده نداشته است.بالعکس، موبایل پیکسل 3A  عملکرد به مراتب بهتری از خود به جای گذاشته و می‌توان تصور کرد که همین شرایط با پیکسل 4A نیز تکرار شده. اما همچنان خبری از یک تاثیرگذاری بزرگ روی بازار نیست.

فرانیسیکو جرونیمو، تحلیلگر موسسه آماری IDC تخمین زده که گوگل در سال ۲۰۱۹ میلادی توانسته بالغ بر ۷.۲ میلیون موبایل پیکسل بفروشد. در قیاس با فروش جهانی موبایل‌های هوشمند، ۷.۲ میلیون مثل یک قطره در سطلی پر از آب می‌ماند. جرونیمو اما اضافه می‌کند که این رقم به معنای رشد ۵۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۸ بوده و همه این‌ها به لطف توانمندی پیکسل 3A در بازارهای جدید.

وقتی تصمیم به خرید یک موبایل جدید می‌گیرید، میزان فروش دستگاه نباید برایتان هیچ اهمیتی داشته باشد، همانطور که قیمت سهام شرکت سازنده نباید مهم باشد. سهم از بازار تنها زمانی اهمیت می‌یابد که از آن به عنوان معیاری برای دو چیز استفاده کنیم: میزان دسترسی‌پذیری تجهیزات جانبی مانند قاب‌های محافظ و چیزهایی از این دست، و اینکه چه میزان از دستگاه پشتیبانی خواهد شد. در هر دو مورد اما می‌توان بحث کرد که گوگل بسیار مسئولیت‌پذیر ظاهر شده.

اما در هر صورت راجع به سهم از بازار صحبت می‌کنیم چون اعداد و ارقام به ما نشان خواهند داد که گوگل چه مسیری برای واحد سخت‌افزار خود و خانواده پیکسل در پیش گرفته است. اخیرا از ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل پرسیده شد که چرا این شرکت به ساخت سخت‌افزار موبایل مخصوص به خودش روی آورده و او چنین پاسخی داد:

تاکنون سه دلیل برای این کار داشته‌ایم. دلیلی اول به پیش راندن تکنولوژی رایانش است. دلیل دوم اینست که اکوسسیستم‌مان را تقویت کنیم. و دلیل سوم اینست که یک تجارت سخت‌افزار پایدار خلق کنیم.

اگر مشغول عملکرد گوگل در این سه حوزه باشیم، امتیازی که شرکت زیرمجموعه آلفابت دریافت می‌کند آنقدرها بالا نخواهد بود. اما این امتیاز فارغ از کیفیت خود موبایل‌هاست. پیکسل 3A و 4A هر دو معجزه‌هایی نه‌چندان گران‌قیمت هستند و حتی پیکسل ۴ هم مورد انتقادات فراوان قرار گرفت کماکان تجربه بهتری نسبت به موبایل‌های قدرتمند دیگر تولیدکنندگان دیوایس‌های اندرویدی ارائه می‌کند. البته که هنوز برای نتیجه‌گیری راجع به پیکسل ۵ و 4A 5G زود است و باید آن‌ها را در دست خودمان تست کنیم. اما مشخصات سخت‌افزاری دو دستگاه، به مراتب بهتر از آن‌چیزی است که انتظارش را داشتیم.

بیایید به بررسی عملکرد گوگل در هر حوزه بپردازیم. وقتی صحبت از به پیش راندن تکنولوژی رایانش و همین‌طور اکوسیستم باشد، پیکسل آنقدرها موفق نیست. بله، نخستین مدل‌های پیکسل توانستند سر و صدای زیادی در صنعت موبایل به پا کنند و کیفیت دوربین‌هایشان آنقدر خوب بود که رقبا هم مجبور به بهبود دیوایس‌های خود شدند.

اما از آن زمان به بعد، موبایل‌های پیکسل عمدتا متمرکز بر استفاده از ورژنی از اندروید بوده‌اند که باعث آزار مخاطب نمی‌شود. و ظاهرا سایر تولیدکنندگان این حقیقت را نادیده گرفته‌اند. گوگل ضمنا آنقدر دیر از موبایل‌های هوشمند خود رونمایی می‌کند که معمولا در همان سال چندین موبایل اندرویدی با آخرین چیپ‌های کوالکام داشته‌ایم و پیکسل پیش از اینکه رقابت را آغاز کند، می‌بازد. تلاش برای امن کردن قابلیت تشخیص چهره نیز ظاهرا به هیچ نقطه خاصی نرسیده است.

آنچه هدف‌گذاری‌های گوگل با خانواده پیکسل را جالب می‌کند اینست که کمپانی قبلا هم موبایل‌هایی با همین اهداف داشته است: موبایل‌های خانواده نکسوس. و حقیقت اینست که موبایل‌های نکسوس معمولا با نمایش اینکه اندروید روی چیپ‌های جدید قادر به انجام چه کارهایی است بهتر «رایانش را به پیش می‌راندند» و بهتر از موبایل‌های پیکسل کنونی نیز قادر به هدایت اکوسیستم بودند.

تنها تفاوت اینست که گوگل مستقیما موبایل‌های نکسوس را نمی‌ساخت و در عوض با شرکای سخت‌افزاری همکاری می‌:رد. و تفاوت دیگر هم اینست که گوگل هیچوقت نگفت که می‌خواهد به فروشی بسیار بالا با موبایل‌های نکسوس دست پیدا کند و به کمک‌شان یک «تجارت سخت‌افزار پایدار» بسازد.

آمار حقیقی فروش خانواده پیکسل هرچه که باشد،‌ تردیدی نیست که در قیاس با نام‌های بزرگ رقیب، آنقدرها چشمگیر نخواهد بود. هنوز مطمئن نیستیم پیکسل چطور توانسته به یک «تجاری سخت‌افزار پایدار» تبدیل شود. اما به نظر می‌رسد روند رشد قابل قبول است و گوگل هم به یک استراتژی بسیار واضح روی آورده: موبایلی واقعا خوب در ازای قیمتی معقول بفروش.

می‌توان پذیرفت که عملکرد ضعیف گوگل در سه هدفی که خودش ترسیم کرده، احتمالا به خاطر برنامه‌ریزی‌هایش برای سال آتی میلادی بود. اخیرا در اخبار خوانده‌ایم که گوگل در همکاری با سامسونگ مشغول کار روی پردازنده سیلیکونی مخصوص خودش است و خبرگزاری Axios هم گفت که این چیپست با نام رمز «Whitechapel» شناخته می‌شود و احتمالا سال ۲۰۲۱ میلادی از راه برسد.

کنار گذاشتن چیپ‌های اسنپدراگون شرکت کوالکام، می‌تواند تفاوت‌های فراوانی برای گوگل به وجود آورد. اگر چیپ‌های خودش عملکرد بهتری داشته باشند، گوگل با سهولت بیشتری می‌تواند به بازار پرچمداران باز گردد و توجه‌ها بار دیگر به موبایل‌های پیکسل جلب خواهد شد. البته بعید است که گوگل مودم 5G مخصوص خودش را هم بسازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • alimardaniiii
    alimardaniiii | ۱۱ مهر ۱۳۹۹

    میان رده های امسال با توجه به افزایش رو افزون ....ا..ر..ز
    مطمئنا بالای 16 میلیون تومان قیمت خواهند داشت . مثل نسل جدید A51

  • danial
    danial | ۱۰ مهر ۱۳۹۹

    برای خراب نشدن بازار پیکسل ۵ باید در پیکسل۴a از اسنپ دراگون ۷۵۰ استفاده میشد

  • hector_k2
    hector_k2 | ۱۰ مهر ۱۳۹۹

    دارید در مورد چی صحبت میکنید ؟ در مورد گوشی که اصلا قرار نیست وارد ایران بشه !!!! چه اهمیتی واسه منه مخاطب داره که ایا پیکسل گوشی خوبی هست یا نه ؟ مگه هست که بخریم یا نخریم ؟ همین مدل قبلیش 4a معمولی , اصلا وارد نشد!! فقط تک و توک مسافری یکی با خودش اورد

مطالب پیشنهادی