ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل واچ در ۹۰ درصد موارد کاربران سالم را روانه بیمارستان می‌کند

بسیاری از کاربرانی که پس از دریافت هشدارهای مربوط به پایش ضربان قلب اپل واچ به بیمارستان مراجع می‌کنند، از نظر قلبی سالم تشخیص داده می‌شوند. قابلیت پایش ضربان قلب اپل واچ، یکی از ویژگی‌هایی ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۱ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۹

بسیاری از کاربرانی که پس از دریافت هشدارهای مربوط به پایش ضربان قلب اپل واچ به بیمارستان مراجع می‌کنند، از نظر قلبی سالم تشخیص داده می‌شوند.

قابلیت پایش ضربان قلب اپل واچ، یکی از ویژگی‌هایی است که کوپرتینویی‌ها در زمان معرفی ساعت هوشمند خود مانور زیادی روی آن دادند اما بررسی‌های انجام شده روی مراجعه کنندگان به برخی مراکز درمانی ایالات متحده نشان می دهد که تنها در 10 درصد از کاربرانی که هشدارهای مربوط به پایش ضربان قلب را دریافت کرده‌اند، مشکل قلبی تشخیص داده شده است. «هدر هیتون»، استادیار طب اورژانس در دانشگاه علوم پزشکی کلینیک «مایو» اعلام کرد:

«بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که گجت‌های نظارت بر سلامت در منزل می‌توانند به اشتباه کاربران را راهی مراکز بهداشتی و درمانی کنند. مراجعه بی‌دلیل به دکتر هم برای بیماران هزینه‌های اضافی تولید می‌کند و هم می‌تواند بی‌دلیل وقت کادر درمان را بگیرد.»

هیتون و تیم تحقیقاتی‌اش، سوابق درمانی بیماران کلینیک مایو و برخی مطب‌های پزشکان در آریزونا، فلوریدا، ویسکانسین و آیووا را مورد بررسی قرار دادند. طی شش ماه گذشته از دسامبر 2018 تا آوریل 2019، بیمارانی با عارضه بی‌نظمی ضربان قلب و نگرانی در مورد فیبریلاسیون دهلیزی به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند.

بعد از بررسی پرونده 264 بیمار، مشخص شد که نتایج پایش ضربان قلب اپل واچ، این افراد را راهی مراکز درمانی کرده بود. در پرونده 41 بیمار، صراحتا اعلام شده بودند که اپل واچ به آنها هشدار داده است. البته ممکن است از این تعداد بیمار، افرادی هم باشند که ساعت هوشمند اپل به آنها هشدار داده باشد، ولی در پرونده به صراحت این موضوع درج نشده باشد.

نیمی از بیماران، از قبل سابقه بیماری قلبی داشتند و 58 نفر آنها از قبل مشکل فیبریلاسیون دهلیزی‌شان تشخیص داده شده بود. حدود دو سوم این تعداد، علائمی از جمله احساس سبکی سر یا درد قفسه سینه را اعلام کرده بودند.

از بین این تعداد، تنها 30 بیمار پس از مراجعه، واقعا مشکل داشتند. نتایج نشان می‌دهد که اکثر داده‌های مربوط به پایش ضربان قلب احتمالاً نادرست بوده‌اند. مراجعه بی‌دلیل به پزشک می‌تواند باعث استرس و اضطراب بی‌مورد شود. «کرک ویات»، استادیار متخصص اطفال در کلینیک مایو معتقد است:

«وقتی فردی هشدار مبنی بر بیماری قلبی را دریافت می‌کند، نمی‌تواند از کنار آن ساده عبور کند و آن را جدی نگیرد.»

اما سوال مهم این است که آیا گجت‌های پوشیدنی می‌توانند جان کاربران خود را نجات دهند یا بیشتر باعث ایجاد استرس بیشتر در کاربران خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۱۲ مهر ۱۳۹۹

    مراجعه بی مورد به مراکز درمانی در زمان حال احتمال ابتلا به کرونارو ده برابر میکنه،یکی از اشناهای ما شش ماه تو خونه بود از ترس کرونا،دوبار بخاطر همسرش ک بیمارستان بود رفت بیمارستان و کرونا گرفت و فوت کرد

  • mchkzdgn
    mchkzdgn | ۱۲ مهر ۱۳۹۹

    منتظر درفشانی شیپل ها در کامنت ها هستیم

  • molavy
    molavy | ۱۱ مهر ۱۳۹۹

    اصلا اینطوری نیست، مگه محصولات آمریکایی مثل محصولات چینی فیک هستند، حتما درست میگفته پزشک ها اشتباه کردن

  • Mehrdad A.S.H
    Mehrdad A.S.H | ۱۱ مهر ۱۳۹۹

    حالا هی بگید اپل واچ خخخخخخخ

  • Ali Nazari
    Ali Nazari | ۱۱ مهر ۱۳۹۹

    خودشن نمیفهمن حالشون خوبه یا نه؟! عین گوسفند دنبال یه دستگاه راه افتادن

    • نیما
      نیما | ۱۱ مهر ۱۳۹۹

      احتیاط شرط عقله

مطالب پیشنهادی