ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

«اپلیکیشن دوچرخه» برنده جایزه جهانی WeGo شد

«اپلیکیشن دوچرخه»، به عنوان برنده «Special Mention» چهارمین جایزه جهانی WeGo انتخاب شد. در چهارمین جایزه جهانی WeGo که توسط سازمان جهانی شهرهای هوشمند پایدار برگزار می‌شود، پروژه «اپلیکیشن دوچرخه» شهرداری تهران، در بخش جابه‌جایی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۵

«اپلیکیشن دوچرخه»، به عنوان برنده «Special Mention» چهارمین جایزه جهانی WeGo انتخاب شد. در چهارمین جایزه جهانی WeGo که توسط سازمان جهانی شهرهای هوشمند پایدار برگزار می‌شود، پروژه «اپلیکیشن دوچرخه» شهرداری تهران، در بخش جابه‌جایی هوشمند، به عنوان برنده بخش Special Mention برگزیده شد.

این پروژه که به سفارش شهرداری تهران و توسط شرکت راژمان (تولیدکننده مسیریاب نشان) راه‌اندازی شده و در اختیار شهروندان تهرانی قرار گرفته است، حائز شرایط لازم برای شرکت در این مسابقه و در نهایت توسط هیات داوری سازمان جهانی WeGo جزو برگزیدگان این مسابقه شد.

پروژه «اپلیکیشن دوچرخه» با هدف توسعه و تسهیل دوچرخه‌سواری و افزایش سهم دوچرخه از سفرهای درون‌شهری با استفاده از فناوری‌های هوشمند طراحی شده است. در این اپلیکیشن دوچرخه‌سواران می‌توانند به امکاناتی از جمله مسیریابی در شرایط مختلف و به اشتراک‌گذاری داده‌های خود با دیگر دوچرخه‌سواران دسترسی داشته باشند. اطلاع از مسیرهای ویژه دوچرخه، پیمایش مسیر، شرکت در کمپین‌ها، اعلام مشکلات مسیر، اطلاعات فروشگاه‌ها و تعمیرگاه‌های تخصصی دوچرخه و همچنین ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی از دیگر امکانات این اپلیکیشن است.

اولین بار در سومین نمایشگاه تهران هوشمند بود که از اپلیکیشن دوچرخه در کنار دیگر اپلیکیشن‌های شهرداری تهران رونمایی شد و این برنامه موبایلی از خردادماه امسال فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد. از همان ابتدای امر اعلام شد اپلیکیشن دوچرخه قرار نیست به یک سرویس اشتراکی کرایه دوچرخه تبدیل شود و یک همراه برای دوچرخه سواران خواهد بود. آنطور که پیش‌تر و در نمایشگاه تهران هوشمند اعلام شده بود، اپلیکیشن دوچرخه یک شبه شبکه اجتماعی برای دوچرخه سواران پایتخت است و آنها می‌توانند از امکاناتی چون اشتراک‌گذاری مسیرها و مسافت‌ طی شده و ارسال تصاویر از مسیرهای مناسب دوچرخه‌سواری برای دیگر کاربران استفاده کنند. در این شبکه می‌توان با دیگر دوچرخه‌سواران گروه‌هایی تشکیل داد و مسیرهای مناسب و ناب برای دوچرخه سواری را پیدا کرد.

«حسین بخشایی» مدیر استراتژی گروه راژمان و مدیر پروژه اپلیکیشن دوچرخه، در گفتگو با دیجیاتو اعلام می‌کند که در حال حاضر فاز اول این پروژه به اتمام رسیده و نسخه iOS آن نیز عرضه شده است.

بخشایی می‌گوید اگر همکاری با شهرداری در فاز دوم ادامه داشته باشد، ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه خواهد شد. بخشایی در پاسخ به این سوال که هدف از توسعه چنین اپلیکیشنی چه بوده است، اعلام کرد که اپلیکیشن دوچرخه قرار نیست وارد فاز سخت افزاری یا چیزی شبیه به سرویس «بیدود» شود:

«کسب‌وکارها و اپلیکیشن‌های حوزه دوچرخه معمولاً به سرعت به سودآوری نمی‌رسند و به همین دلیل شهرداری احساس کرد که باید خودش در زیرساخت‌های نرم افزاری به این شکل سرمایه‌گذاری کند؛ اپلیکیشنی که بتواند در ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در پایتخت نقش داشته باشد.»

بخشایی همچنین در گفتگو با دیجیاتو اعلام می‌کند که در حال حاضر دو برنامه «دوچرخه» و «نشان» همکاری مشترکی با هم ندارند: «در نشان مسیریابی دوچرخه با توجه به سطح شیب خیابان‌ها در سراسر ایران انجام می‌شود ولی تمرکز اصلی شهرداری در اپلیکیشن دوچرخه، ترویج دوچرخه سواری در شهروندان تهرانی است.»

شایان ذکر است که سازمان جهانی شهرهای پایدار هوشمند (WeGo) در سال ۲۰۱۰ با ۵۰ عضو موسس تاسیس شده است. این سازمان بین‌المللی متشکل از دولت‌ها و نهادهای شهری، ارایه‌دهندگان راهکارهای فناورانه هوشمند و موسسات ملی و منطقه‌ای است که به تحقق چشم‌انداز تبدیل شهرها به شهرهای هوشمند پایدار، متعهد هستند.

در حال حاضر این سازمان بیش از ۲۰۰ شهر عضو دارد و ۱۵۳ شهر جهان در این سازمان عضویت دارند که از جمله آنها می‌توان به پاریس، بروکسل، برلین، بخارست، آنکارا، ابوظبی، مکزیکوسیتی، سئول، اسلام آباد و… اشاره کرد که برای ارتقای کیفیت زندگی، خلاقیت در ارائه خدمات عمومی و تقویت رقابت‌های منطقه‌ای بستر سازی می‌کند. دبیرخانه این سازمان در شهر سئول (کره جنوبی) واقع است و ماموریت آن، کمک به هوشمند سازی و پایداری شهرهای جهان است. گفتنیست در حال حاضر از میان کلانشهرهای ایران، فقط تهران، اصفهان و شیراز در این سازمان عضویت دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • porsesh
    porsesh | ۱۲ مهر ۱۳۹۹

    بیدود رو بی‌دلیل تعطیل کردند که شهرداری خودش وارد بشه

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۱۳ مهر ۱۳۹۹

      همونطور که تو گزارش نوشته شده کار دوچرخه با بیدود اصلا موازی هم نیست مفاوته کاملا. ضمن اینکه بیدود الان دوباره مشغول به کار شده چند وقتیه

مطالب پیشنهادی