ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نتیجه یک پژوهش: گرمایش جهانی تاثیر متفاوتی روی دمای شب دارد

از قطب گرفته تا مناطق گرمسیری و از اقیانوس‌ها تا شهرها، نوسانات دمایی را ثبت کرده‌ایم که منجر به بحران اقلیمی می‌شوند و حالا طبق پژوهشی جدید، تاثیر گرمایش جهانی روی دمای شب نسبت به ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

از قطب گرفته تا مناطق گرمسیری و از اقیانوس‌ها تا شهرها، نوسانات دمایی را ثبت کرده‌ایم که منجر به بحران اقلیمی می‌شوند و حالا طبق پژوهشی جدید، تاثیر گرمایش جهانی روی دمای شب نسبت به دمای روز متفاوت است.

طبق این تحقیق، محیط اطراف ما در شب سریعتر از روز در حال گرم شدن است. پس از تحلیل داده‌های دمایی روزانه از سراسر جهان در بیش از سه دهه، محققان دانشگاه «اکستر» به این موضوع پی بردند که زمین در هنگام چرخش در محور خود، با یک عدم تقارن در گرمایش مواجه است.

سوابق آب و هوایی در سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۱۷ مورد بررسی قرار گرفته‌اند و یک پایگاه داده عظیم در اختیار تیم قرار گرفت. در برخی مناطق روزها بطور قابل قابل توجهی گرم می‌شوند، در حالی که دمای شب به ندرت تغییر می‌کند. در برخی مناطق دما در شب کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند.

با وجود چنین موضوعی، یافته کلی کمی عجیب به نظر می‌رسد. در بیش از نیمی از سطح کره زمین، میانگین افزایش سالانه دما در شب نزدیک به یک چهارم درجه سلسیوس از روز بیشتر بوده است. شاید این میزان چندان قابل توجه نباشد، اما با گذر زمان این اختلاف بیشتر شده و می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی اکولوژی داشته باشد.

نویسنده ارشد این مقاله، «دنیل کاکس» اعلام کرده:

«این افزایش دما روی گونه‌هایی که تنها در شب یا روز فعال هستند، تاثیر می‌گذارد.»

گرمایش جهانی

این تیم برای درک بهتر نیروهای محیطی، اطلاعات سایر عوامل تاثیرگذار روی اقلیم مانند رطوبت و بارندگی را نیز جمع آوری کردند. با قرار دادن تمام اطلاعات در کنار یکدیگر، یک چیز ساده مانند پوشش ابر بیشتر می‌تواند باعث عدم تعادل در گرمایش شود.

گرمایش جهانی مقادیر اضافی انرژی نزدیک به سطح زمین را به دام می‌اندازد و جو را به نگه داشتن رطوبت بیشتر ترغیب می‌کند که سپس به ابر تبدیل می‌شوند. ابرها طول موج‌های خاصی از نور را به سمت فضا یا زمین بازتاب می‌کنند. در طول روز این موضوع می‌تواند از زمین در برابر نور خورشید محافظت کند، اما در شب روند معکوس شده و سطح زمین گرمتر باقی می‌ماند.

با وجود چنین پژوهشی، برای درک کامل نوسانات روزانه دما و همچنین تشکیل ابر به تحقیقات بیشتری نیاز است. مقاله اخیر در ژورنال «Global Change Biology» چاپ شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی