ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویروس کرونا
علمی

یک پژوهش ۳۵ ساله از مصونیت کوتاه‌مدت در برابر ویروس کرونا خبر می‌دهد

ویروس کرونا تبدیل به بزرگترین بحران کنونی بشر شده و بسیاری از شرکت‌ها به دنبال تولید واکسن هستند. با این حال طبق پژوهشی جدید، در صورت ابتلا به این بیماری تضمینی برای مصونیت در برابر ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۰

ویروس کرونا تبدیل به بزرگترین بحران کنونی بشر شده و بسیاری از شرکت‌ها به دنبال تولید واکسن هستند. با این حال طبق پژوهشی جدید، در صورت ابتلا به این بیماری تضمینی برای مصونیت در برابر آن وجود ندارد.

در حالی که SARS-CoV-2 نوع جدید ویروس کرونا محسوب می‌شود و جامعه جهانی توجه ویژه‌ای به آن دارد، از چندین دهه پیش با چندین نوع آن مواجه شده‌ایم که نه تنها انسان‌ها به آن‌ها مبتلا می‌شوند، بلکه به صورت فصلی افراد را مبتلا می‌کنند.

محققان ۴ نوع از ویروس کرونا فصلی را در ۳۵ سال گذشته مورد بررسی قرار داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که ابتلای مجدد به آن‌ها امکان‌پذیر است و تقریبا یکسال پس از اولین ابتلا، افراد دوباره به آن دچار می‌شوند. با وجود اینکه نمی‌توان چنین نتیجه‌ای را مربوط به کووید-۱۹ دانست، نشانه خوبی برای مصونیت بلندمدت در برابر این بیماری کشنده نیست.

پژوهشگران در این تحقیق ۵۱۳ نمونه سرم از دهه ۸۰ میلادی از ۱۰ مرد سالم ساکن «آمستردام» را جمع آوری کرده‌اند و توانسته‌اند در آن‌ها چندین شاخک یک آنتی‌بادی مرتبط با ویروس کرونا را شناسایی کنند که هریک از این شاخک‌ها به معنای ابتلای مجدد به بیماری است. در این پژوهش ۴ ویروس فصلی شامل HCoV-OC43 ،HCoV-229E ،HCoV-NL63 و HCoV-HKU1 مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد هر بیمار ۳ تا ۱۷ بار به آن‌ها مبتلا شده‌ است.

ویروس کرونا

برخی از نمونه‌های نادر ابتلای مجدد به این ویروس نشان می‌دهد که افراد ۶ ماه پس از ابتلای اولیه، دوباره به آن دچار شده‌اند، اما به طور معمول پس از یکسال دوباره به بیماری مبتلا شده‌اند که از مصونیت کوتاه مدت خبر می‌دهد.

در حال حاضر چندین مورد ابتلای مجدد به کرونا تایید شده و هنوز نمی‌دانیم مصونیت در برابر آن تا چه مدت طول می‌کشد. متاسفانه پژوهش جدید نشان می‌دهد که مصونیت در برابر ویروس کرونا نه تنها موقت، بلکه کوتاه مدت است.

این تحقیق محدودیت‌های مخصوص به خود را دارد و در آن تنها از سطح آنتی‌بادی برای مقاومت در برابر عفونت استفاده شده، در حالی که نمی‌توان به طور قطع افزایش سطح آنتی‌بادی را دلیلی برای ابتلای مجدد به ویروس درنظر گرفت. علاوه بر این مورد، این پژوهش روی شمار اندکی از افراد صورت گرفته و برای دستیابی به نتیجه بهتر باید شمار افراد حاضر در آن افزایش پیدا کند.

با توجه به گزارش‌ها مبنی بر کاهش سطح آنتی‌بادی بدن تنها ۲ ماه پس از ابتلا به ویروس کرونا و همچنین پژوهش جدید، این احتمال وجود دارد که واکسن کرونا نتواند مصونیت بلندمدت ایجاد کند و شاید مانند واکسن آنفلوانزا مجبور شویم سالانه یکبار آن را دریافت کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • hosseinbu1000
    hosseinbu1000 | ۱۴ مهر ۱۳۹۹

    این ویروس چینی چ میکنه??????

مطالب پیشنهادی