ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نتیجه یک تحقیق: نوشتن در مقایسه با تایپ کردن کودکان را باهوش‌تر می‌کند

مطالعات جدید محققان نروژی نشان می‌دهد نوشتن تکالیف با دست در مقایسه با تایپ کردن کودکان را باهوش‌تر می‌کند. محققان نروژی از مدارس این کشور درخواست کرده‌اند تا در برنامه درسی کودکان فعالیت‌های نوشتنی را ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

مطالعات جدید محققان نروژی نشان می‌دهد نوشتن تکالیف با دست در مقایسه با تایپ کردن کودکان را باهوش‌تر می‌کند.

محققان نروژی از مدارس این کشور درخواست کرده‌اند تا در برنامه درسی کودکان فعالیت‌های نوشتنی را بیشتر کنند چرا که به یادگیری کودکان کمک کرده و منجر به بهبود حافظه می‌شود. تحقیقات فعلی نشان می‌دهند فعالیت‌هایی که حین نوشتن در مغز رخ می‌دهند با فعالیت‌هایی که حین تایپ کردن رخ می‌دهند، تفاوت داشته و این مورد برای کودکان و بزرگسالان صدق می‌کند.

محققان دانشگاه علم و فناوری نروژ با در نظر گرفتن تحقیقات قبلی در مورد تفاوت فعالیت‌های مغزی حین نوشتن و تایپ کردن، دستگاه ثبت نوار مغزی را روی سر کودکان نصب کرده و از آن‌ها خواستند تا تکالیف را با دست بنویسند.

این روزها تایپ کردن در مدارس کشورهای دنیا بسیار رایج است و کودکان معمولاً از لپ تاپ‌ها و کروم بوک‌ها برای انجام تکالیف و فعالیت‌های کلاسی استفاده می‌کنند. محققان با انجام تحقیق جدید به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال بودند که آیا تایپ کردن با کیبورد به جای نوشتن با دست می‌تواند بر توانایی کودکان در یادگیری و یادآوری درس‌های آموخته شده تأثیر منفی بگذارد یا خیر.

محققان برای یافتن پاسخ سوال فوق، دستگاه الکتروانسفالوگرافی (EEG) یا دستگاه ثبت نوار مغزی با بیش از ۲۵۰ الکترود را به منظور ثبت فعالیت‌های مغزی روی سر کودکان نصب کردند. در این آزمایش از کودکان خواسته شد تا تکالیف را با دست و با تایپ کردن انجام دهند. محققان پس از اتمام آزمایش نوشتن تکالیف با دست را به عنوان روش برتر اعلام کردند.

به گفته محققان امواج مغزی در کودکانی که تکالیف را با دست انجام داده بودند به طور چشمگیری فعال‌تر بودند و همین مساله به کودکان کمک می‌کند تا نوشته‌ها را بهتر به خاطر بیاورند.

«Audrey van der Meer»، محقق اصلی تحقیق در این رابطه می‌گوید: «نوشتن با دست، فعالیت‌های بسیار بیشتری در قسمت‌های sensorimotor مغز ایجاد می‌کند. بسیاری از حواس با فشردن خودکار روی کاغذ، دیدن کلماتی که می‌نویسید و صدای ایجاد شده حین نوشتن فعال می‌شوند. این تجربیات سبب برقراری ارتباط بین قسمت‌های مختلف مغز شده و آن را برای یادگیری آماده‌تر می‌کنند. با نوشتن هم بهتر یاد می‌گیریم و هم بهتر به خاطر می‌آوریم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۴ مهر ۱۳۹۹

    جالب بود، ممنون

مطالب پیشنهادی