ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هابل لحظه انفجار باشکوه یک ستاره را ثبت کرد [تماشا کنید]

تلسکوپ فضایی هابل لحظه انفجار یک ستاره در کهکشانی در فاصله ۷۰ میلیون سال نوری از زمین را ثبت کرد. ستاره مورد بحث که SN 2018gv نام دارد، در کهکشان مارپیچی میله‌ای NGC 2525 در ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۰

تلسکوپ فضایی هابل لحظه انفجار یک ستاره در کهکشانی در فاصله ۷۰ میلیون سال نوری از زمین را ثبت کرد.

ستاره مورد بحث که SN 2018gv نام دارد، در کهکشان مارپیچی میله‌ای NGC 2525 در جنوب صورت فلکی «کشتی‌دم» (Puppis) در فاصله تقریباً ۷۰ میلیون سال نوری از زمین قرار گرفته است. اخترشناسان این ستاره را برای محاسبه نرخ انبساط گیتی مطالعه می‌کنند.

ناسا تصاویری که هابل از ستاره SN 2018gv ثبت کرده را در قالب ویدیویی کوتاه منتشر کرده که انفجار آن در گذر زمان را نشان می‌دهد:

تایم‌لپس فوق، بازه تقریباً یک ساله را در برگرفته و درخشش SN 2018gv به عنوان یکی از درخشان‌ترین ستاره‌ها در لبه بیرونی کهکشان را نشان می‌دهد. ستاره سپس به سرعت کم فروغ شده و تقریباً خاموش می‌شود.

ستاره SN 2018gv یک «کوتوله سفید» است و در مقطعی از زمان، ستاره دیگری در نزدیکی آن قرار داشته که با همدیگر یک سیستم دوگانه (Binary system) را تشکیل می‌داده‌اند. ستاره SN 2018gv به مرور زمان مواد ستاره دوم را جذب و شروع به داغ شدن و منبسط شدن کرده است و به عبارتی به یک بمب هسته‌ای فوق العاده قدرتمند تبدیل شده و انفجار «ابرنواختر نوع یکم ای» (type Ia supernova) را به وجود آورده است.

«آدام ریس» (Adam Riess)، اخترفیزیکدان مؤسسه علوم تلسکوپ فضایی (Stsci) و برنده جایزه نوبل فیزیک در سال ۲۰۱۱ می‌گوید: «هیچ آتش‌بازی در روی زمین نمی‌تواند به پای این ابرنواختر برسد. کم نور شدن باشکوه ستاره نیز توسط تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده است.»

ستاره‌شناسان از رویدادهایی از این دست به عنوان روشی برای اندازه گیری نرخ انبساط گیتی استفاده می‌کنند که به آن «ثابت هابل» (Hubble constant) هم گفته می‌شود. تلسکوپ فضایی هابل به لطف تقریباً ۳۰ سال رصد اعماق فضا به محققان کمک کرده تا نرخ انبساط عالم را بهتر درک کرده و اطلاعات خود در مورد منشأ و سرآغاز عالم هستی را افزایش دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Seyyedhojjatollah musavi
    Seyyedhojjatollah musavi | ۱۴ مهر ۱۳۹۹

    چقد ما کوچولوییم

مطالب پیشنهادی