محرومیت دانشجویان متقلب از وام مسکن و اینترنت پرسرعت در چین

محرومیت دانشجویان متقلب از وام مسکن و اینترنت پرسرعت در چین

با توسعه ی بیشتر برنامه ی بحث برانگیز حکومت چین تحت عنوان سیستم اعتبار اجتماعی، دانشجویان چینی که دست به تقلب بزنند ممکن است از دریافت وام مسکن، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دسترسی به اینترنت پرسرعت محروم شوند.

این کشور قصد دارد تقلب های دانشگاهی را هم مشمول سیستم اعتبار اجتماعی خود سازد، سیستمی که افراد را بر اساس رفتارشان رتبه بندی می کند و استحقاق آن ها برای برخورداری از وسایل نقلیه عمومی، وام مسکن، تحصیلات دانشگاهی و حتی ترفیع شغلی را تعیین می سازد.

وزرای آموزش و دارایی چین در بیانه ی مشترک خود با کمیته ملی توسعه و اصلاحات چین اعلام کردند: «انجام هر گونه اقدام فریب آمیز از جمله جعل مدارک تحصیلی در اعتبار یک شخص در پلتفرم ملی اشتراک گذاری اطلاعات لحاظ خواهد شد.»

چین برنامه ی بحث برانگیز اعتبار اجتماعی خود را در سال ۲۰۰۹ به صورت آزمایشی در سطح منطقه ای راه اندازی کرده و سپس در سال ۲۰۱۴ کار آزمایش آن در سطح ملی را آغاز کرد. این سیستم گرچه هنوز در حال توسعه است، اما چین قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۰ آن را تکمیل و نهایی سازد. طبق اعلام بانک خلق چین، تا پایان سال گذشته ی میلادی، ۱/۰۲ میلیارد نفر از جمعیت این کشور تحت پوشش این سیستم درآمدند.

دولت های محلی می توانند برنامه ی مخصوص به خود را داشته باشند، به این معنی که چینی ها در مناطق مختلف برای رفتارهای مختلفی تنبیه و جریمه می شوند. مثلاً شهر گوانگژو تنبیه متقلبان امتحانی را از اوت ۲۰۱۹ آغاز کرد.

دیگر رفتارهای «منفی» ای که باعث کاهش اعتبار افراد در برنامه های محلی می شود عبارتند از رفتارهای مالی فریبکارانه و شیادانه، گوش دادن به موسیقی با صدای بلند یا خوردن غذا در وسایل نقلیه عمومی، تفکیک نکردن زباله ها، تخطی از قوانین راهنمایی و رانندگی، تقلب در بازی های ویدئویی و عدم استفاده از رزرو خود در رستوران ها یا هتل ها.

در مقابل، شهروندان می توانند با اهدای خون، اهدای پول به مراکز خیریه، انجام کارهای داوطلبانه و تمجید از حکومت در شبکه های اجتماعی، اعتبار خود را افزایش دهند.

با این حال، برنامه ی ملی که قرار است تقلب های دانشگاهی هم به آن افزوده شود، موارد محدودتری را شامل می شود و بیشتر عدم تسویه ی بدهی، احکام دادگاه ها و رفتارهای غیر اجتماعی در وسایل نقلیه عمومی را دربرمی گیرد.

مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در سال ۲۰۱۸ این برنامه را «سیستمی اورولی (اشاره به نویسنده ی سرشناس، جورج اورول و کتاب معروفش به نام ۱۹۸۴) مبتنی بر کنترل مجازی تمام وجوه زندگی انسانی» توصیف کرد.

طبق اعلام کمیته ملی توسعه و اصلاحات چین، تا ژوئن ۲۰۱۹، چینی هایی که بر اساس این سیستم در دسته ی افراد «غیر قابل اعتماد» یا در فهرست سیاه آن قرار گرفتند، در مجموع از ۲۶/۸۲ میلیون بلیط هواپیما و ۵/۹۶ میلیون بلیت قطار تندرو محروم شده بودند.

و تنها در سپتامبر سال گذشته ی میلادی، ۵۱۳ چینی به دلیل مصرف سیگار در بخش های سیگار ممنوع ایستگاه های قطار یا سوار شدن به قطار بدون خرید بلیط، از سفر با قطار محروم شدند.

بیشتر بخوانید:

تحقق دنیای سیاه «۱۹۸۴» جورج اورول؛ سیستم اعتبار اجتماعی چین چگونه کار می کند؟

 

تماشای این ویدئو را به شما پیشنهاد می کنیم:

منبع: businessinsider
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • امیر مهر ۱۴, ۱۳۹۹

    چین

    هر چی نوشتید بدرک.
    ما چینی نمیشیم

    • عرشیا آذر ۴, ۱۳۹۹

      چرا یه عده از شما چینی هارو بی ادب و بی فرهنگ میدونید و امریکایی هایی که اصلا تاریخی ندارن رو باکلاس میدونید. از بس تو رسانه گفتن که شما اونارو خوب و باکلاس میدونید. شما حکومتشون را با خود مردم یکی نکنید. خارجیا مارو با حکومت یکی میکنن و میگن ملت ایران از ج.ا حمایت میکنه به همین دلیل میگن حکومت، حکومت مردمی هست که اصلا این شکلی نیست