ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نوبل پزشکی ۲۰۲۰ به کاشفان ویروس هپاتیت سی تعلق گرفت

جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۰ به طور مشترک به سه دانشمند به نام‌های «هاروی جی.آلتر»، «مایکل هوتون» و «چارلز ام. رایس» برای کشف ویروس هپاتیت سی رسید. جایزه نوبل یکی از پرطرفداران افتخارات در جهان محسوب ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۵

جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۰ به طور مشترک به سه دانشمند به نام‌های «هاروی جی.آلتر»، «مایکل هوتون» و «چارلز ام. رایس» برای کشف ویروس هپاتیت سی رسید.

جایزه نوبل یکی از پرطرفداران افتخارات در جهان محسوب می‌شود و ورود افراد به معتبرترین باشگاه‌ها را در پی دارد. مجمع نوبل با انتشار خبری اعلام کرد این سه دانشمند با کشف‌های خود منجر به شناسایی یک ویروس جدید شدند. طبق گفته این مجمع، این دانشمندان کمک قاطعی به مبارزه با هپاتیت خون کرده‌اند که یک مشکل اساسی در جهان محسوب می‌شود و سیروز و سرطان کبد را در پی دارد.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در سراسر جهان تقریبا ۷۱ میلیون نفر به ویروس هپاتیت سی مبتلا هستند. تعداد قابل توجهی از افراد که به نوع شدید این بیماری مبتلا شده‌اند، از سیروز یا سرطان کبد رنج می‌برند. یکی از اساتید «امپریال کالج لندن» اعتقاد دارد که این بیماری به اندازه ویروس کرونا یا بیش از آن جان افراد را در سراسر جهان گرفته و یک مشکل اساسی است.

نوبل پزشکی

دبیر مجمع نوبل، «توماس پرلمن» اعلام کرده که پیش از دسترسی به آلتر و رایس، چندین بار با برندگان تماس گرفته است:

«من آن‌ها را از خواب بیدار کردم و آن‌ها تعجب کردند. آن‌ها پشت تلفن نبودند چرا که قبل از آن چندین بار تماس گرفتم اما پاسخی نشنیدم. در نهایت به آن‌ها دسترسی کردم و آن‌ها واقعا متعجب و خوشحال بودند و تقریبا نمی‌توانستند حرف بزنند، بنابراین صحبت با آن‌ها لذت‌بخش بود.»

مطالعات دانشمند آمریکایی، آلتر نشان داد که یک ویروس ناشناخته یکی از دلایل رایج هپاتیت مزمن است. هوتون، دانشمند بریتانیایی از یک استراتژی آزمایش نشده برای جداسازی ژنوم جدید که هپاتیت سی نام گرفت، استفاده کرد. رایس، دیگر دانشمند آمریکایی شواهد نهایی برای نمایش این موضوع که ویروس هپاتیت سی به تنهایی می‌تواند منجر به هپاتیت شود را ارائه کرد. در نهایت این کشف باعث شد که این سه دانشمند برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۰ شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی