ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

٧۶ هزار مدرسه به اینترنت پرسرعت متصل شدند؛ شروع کار رسمی شبکه دانا در کشور

امروز با حضور رئیس‌جمهور و وزیر ارتباطات، ٧۶ هزار مدرسه به اینترنت پرسرعت متصل شد و ۹۴ درصد از مدارس کشور متصل به شبکه دانا متصل شدند؛ شبکه‌ای که بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۰

امروز با حضور رئیس‌جمهور و وزیر ارتباطات، ٧۶ هزار مدرسه به اینترنت پرسرعت متصل شد و ۹۴ درصد از مدارس کشور متصل به شبکه دانا متصل شدند؛ شبکه‌ای که بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در آن صورت گرفته است و قرار است در آن محتواها و برنامه‌های مختلف آموزشی نظیر دانا پلاس از ایرانسل و هفتین و مواردی از این قبیل فعالیت کنند. در ابتدای این مراسم اعلام شد که جمعا اعتباری بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های افتتاح شده در امروز در نظر گرفته شده است. این طرح ها در عرصه روستایی و عشایری در ۱۴ نقطه و استان کشور با حضور رییس جمهوری و وزیران و مسئولین دستگاه‌های زیر به بهره برداری رسیدند.

گروه «مخابرات و همراه اول» در راستای مسئولیت اجتماعی خود ٢۴۴٣١ مدرسه روستایی و ٣٨٣٣٣ مدرسه شهرهای دور افتاده را به اینترنت پرسرعت متصل کرد. همچنین در این پروژه ۶۵٧٣ مدرسه توسط «ایرانسل» و ٧٠۶٣ مدرسه توسط «های وب» به اینترنت متصل شد.

در این مراسم اعلام شد که از قبل انقلاب تا قبل از دولت یازدهم یعنی در سال ۹۲، همیشه افزایش نرخ مهاجرت روستاییان به شهر رخ داده و با اقدامات زیرساختی که در این دو دوره دولت برگزار شده، این مهاجرت کم شده و نرخ جمعیت روستایی که هر سال هفت دهم درصد کاهش داشته است حالا به سالانه کاهش یک دهم جمعیت رسیده است.

«محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات در سخنرانی خود در این مراسم اعلام کرد که تا سال ۹۲ تنها ۱۱ درصد روستاهای کشور پوشش اینترنت سیار داشتند و امروزه پوشش شبکه همراه در ۹۵ درصد روستاهای کشور فراهم است: «اتصال به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت که در دولت جدید شکل گرفته و از سال ۹۴ آغاز شد، با فاصله نه چندان زیادی در ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور فراهم است و همه تلاش دولت معطوف به این است که تا پایان دولت این عدد را به ۱۰۰ درصد برسانیم تاشعار دسترسی همگانی محقق بشود.»

جهرمی گفت آماده کردن زیرساخت‌های تحقق عدالت آموزشی دیگر ماموریت وزارت ارتباطات بوده و امروز بیش از ۱۳ میلیون دانش و آموز و ۱ میلیون معلم و ۴ میلیون دانشجو و بیش از صد هزار استاد دانشگاه اینترنت رایگان را برای آموزش مجازی در اختیار دارند. به گفته جهرمی مبحث دیگر نیز فراهم کردن زیرساخت مدارس هوشمند بوده که وزارت ارتباطات در ماه‌های اخیر و با توجه به نقاط شهری و روستایی مختلف این برنامه را ذیل برنامه ایران هوشمند پیگیری کرده و زیرساخت مدارس هوشمند را آماده ساخته است: «۹۴ درصد مدارس کشور به شبکه دانا متصل می‌شوند و زیرساخت مدارس هوشمند است.»

شبکه دانا با ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه راه‌اندازی شده است

معاون وزیر ارتباطات «امیر ناظمی» در این مراسم از شهر کنارک سیستان و بلوچستان ادامه گزارش وزارت ارتباطات را ارائه داد. او اعلام کرد که امروز قصد دارند اتصال ۷۶ هزار و ۲۰۰ مدرسه به شبکه اختصاصی مدارس با نام شبکه دانا را آغاز کنند. او خطاب به روحانی تاکید کرد «توصیه رییس جمهوری در ۴ ماه گذشته بر تاسیس این شبکه باعث شد با سرعت بیشتری راه‌اندازی این شبکه پیش برود.» به گفته ناظمی ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه سرمایه‌گذاری برای شبکه دانا در نظر گرفته شده که بیشتر تجهیزات آن توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده است. او همچنین از اپراتورهایی چون شرکت‌ ایرانسل، همراه‌اول، مخابرات، رایتل و های‌وب که کوشش بسیاری برای راه‌اندازی این شبکه کرده‌اند تشکر کرد.

ناظمی تاکید کرد که امروز ۹۴ درصد از مدارس کشور متصل به شبکه دانا می‌شوند و اذعان داشت شبکه دانا زیرساخت ایجاد مدارس هوشمند است و پایه‌ای است برای اینکه روی آن خدمات و محتوای مناسب را ارائه داد. آنطور که مدیران وزارت ارتباطات در مراسم افتتاح این پروژه‌ اعلام کردند شبکه دانا با همکاری اپراتورهای بزرگ کشور و با سرمایه‌گذاری ۱۸۰ میلیارد تومانی راه‌اندازی شده است.

در کنار این اتصال از چندین پلتفرم نیز رونمایی شد که یکی از آنها داناپلاس است، پلتفرمی که ایرانسل راه‌اندازی کرده و برای برگزاری کلاس‌های مجازی استفاده می‌شود.

همچنین ناظمی به سرویس «لایوبوک» اشاره کرد که نوعی پلتفرم مجازی برای اشتراک‌گذاری صفحات کتاب درسی است: «هر صفحه درسی که توسط دوربین موبایل و با کمک این اپلیکیشن اسکن می‌شود، تمام مواد آموزشی مربوط به آن برای کاربر ظاهر می‌شود و می‌تواند آن را در اختیار دیگران نیز بگذارد. این سرویس به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان روستاها قرار می‌گیرد.»

ناظمی در ادامه به پلتفرم «هفتین» اشاره کرد و گفت که قرار است این پلتفرم  تولید کنندگان محتوای آموزشی را به دانش آموزان متصل کند: « دو پلتفرم برای ارائه کتاب‌های فوق برنامه به صورت الکترونیکی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که طاقچه و فیدیبو هستند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۱۴ مهر ۱۳۹۹

    چرا میگن اینترنت، اینترنت نمیدن اینترانت میدن و این طرح خیلی هم قدیمیه توی دوره احمدی نژاد کلید خورد و اون زمان قرار بود مجانی باشه ولی مخابرات شروع کرد ماهی چهل پنجاه گرفتن چل پنجاه بابت یه اینترات پر از ایران با اون متور جستجو گر یوز و پارسی جو داغونشون
    شاید این حرفا برای مردم که بی خبر هستن قابل باور باشه ...

  • عزراییل
    عزراییل | ۱۴ مهر ۱۳۹۹

    کرونا نعمتی بود برای راه اندازی اینترنت میلی

مطالب پیشنهادی