ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

برندگان جایزه نوبل فیزیک در سال ۲۰۲۰ مشخص شدند

سه دانشمند به دلیل کشفیات تحول آفرین در مورد سیاه چاله‌ها به عنوان برندگان جایزه نوبل فیزیک در سال ۲۰۲۰ انتخاب شدند. «راجر پنروز» (Roger Penrose)، فیزیک‌دان و ریاضیدان برجسته انگلیسی، «راینهارد گِنتزِل» (Reinhard Genzel)، ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۵

سه دانشمند به دلیل کشفیات تحول آفرین در مورد سیاه چاله‌ها به عنوان برندگان جایزه نوبل فیزیک در سال ۲۰۲۰ انتخاب شدند.

«راجر پنروز» (Roger Penrose)، فیزیک‌دان و ریاضیدان برجسته انگلیسی، «راینهارد گِنتزِل» (Reinhard Genzel)، دانشمند اهل آلمان و «اَندریا اِم. گِز» (Andrea M. Ghez)، اخترشناس اهل ایالات متحده آمریکا به دلیل کشفیات تحول‌آفرین در زمینه سیاه چاله‌ها، روز سه شنبه به عنوان برندگان جایزه نوبل فیزیک معرفی شدند. این سه دانشمند در مجموع برنده جایزه تقریباً ۱.۱۱ میلیون دلاری شدند.

از چپ به راست: راجر پنروز، اندریا گز، راینهارد گنتزل

راجر پنروز از دانشگاه آکسفورد ثابت کرد که سیاه چاله‌ها نتیجه اجتناب‌ناپذیر نظریه نسبیت عام آلبرت انیشتین هستند. یکی از اعضای کمیته بنیاد نوبل در مورد دستاورد پنروز گفت: «او ریاضیات سیاه چاله‌ها را درک کرد، ابزارهای جدیدی را معرفی کرد و سپس ثابت کرد که این پروسه [تشکیل سیاه چاله] می‌تواند به صورت طبیعی رخ دهد، اینکه یک ستاره پس از فروپاشیدن به سیاه چاله تبدیل می‌شود.»

پنروز سال ۱۹۳۱ در «کولچستر» انگلستان در خانواده‌ای اهل علم به دنیا آمد. پدر او روان پزشک و متخصص ژنتیک و مادرش فرزند یکی از متخصصان فیزیولوژی شناخته شده انگلستان است.

راینهارد گنتزل و اندریا گز باورپذیرترین سند از وجود یک سیاه چاله کلان‌جرم (Supermassive) در مرکز کهکشان راه شیری تا به امروز را ارائه کرده‌اند. آن‌ها دریافتند که این جرم فوق العاده بزرگ که «کمان‌ای استار» (*Sagittarius A) نام دارد، ستاره‌های اطراف را با نیرویی باورنکردنی به سمت خود می‌کشد.

پروفسور گز که در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس تدریس می‌کند از برنده شدن جایزه نوبل بسیار خوشحال است. او چهارمین زنی است که جایزه نوبل فیزیک را از آن خود می‌کند. راینهارد گنتزل که در مؤسسه ماکس پلانک آلمان فعالیت می‌کند، با همکاری خانم گز بوسیله بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های دنیا مرکز کهکشان راه شیری را از طریق گازهای بین ستاره‌ای عظیم رصد کردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی