ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف ۲۴ سیاره فراخورشیدی که احتمالاً در مقایسه با زمین برای زندگی مناسب‌ترند

گروهی از محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن بیش از بیست سیاره فراخورشیدی شناسایی کرده‌اند که احتمالاً شرایط زندگی روی آن‌ها بهتر از زمین است. محققان تاکنون بیش از ۴ هزار سیاره فراخورشیدی (Exoplanet) را شناسایی و ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

گروهی از محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن بیش از بیست سیاره فراخورشیدی شناسایی کرده‌اند که احتمالاً شرایط زندگی روی آن‌ها بهتر از زمین است.

محققان تاکنون بیش از ۴ هزار سیاره فراخورشیدی (Exoplanet) را شناسایی و از بین آن‌ها تعدادی را قابل سکونت معرفی کرده‌اند. سیاره‌های قابل سکونت به سیاره‌های سنگی گفته می‌شود که در فاصله مناسبی از ستاره میزبان قرار گرفته و دمای آن‌ها به حدی است که آب بدون یخ زدن یا جوشیدن به شکل مایع در سطح یافت خواهد شد.

حال گروهی از محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن با بررسی دقیق‌تر سیارات فراخورشیدی موفق به کشف ۲۴ سیاره شبیه زمین شده‌اند که نه تنها قابل سکونت هستند، بلکه شرایط زندگی روی آن‌ها در مقایسه با زمین احتمالاً بهتر هم هست. این سیارات در فاصله بیش از ۱۰۰ سال نوری از زمین قرار گرفته‌اند و به گفته محققان ویژگی‌هایی دارند که ممکن است آن‌ها را به گزینه بهتری برای زندگی تبدیل کنند.

یکی از ویژگی‌هایی که به گفته محققان می‌تواند یک سیاره را در مقایسه با زمین زیست پذیرتر کند، ستاره میزبان آن است. باور عمومی این است که گردش سیاره در نزدیگی ستاره‌های «نوع G» مثل خورشید می‌تواند آن را به بهترین مکان برای کشف حیات تبدیل کند. اما مشکل این است که طول عمر ستاره‌هایی مثل خورشید بین ۸ تا ۱۰ میلیارد سال بوده و شکل گیری حیات به شکل پیچیده ممکن است روی آن‌ها اتفاق نیفتد. برای مثال فرگشت حیات روی زمین حدوداً ۴ میلیارد سال طول کشیده است.

اما دسته دیگری از ستاره‌ها که محققان از آن‌ها تحت عنوان کوتوله سفید نوع K یاد می‌کنند، با اینکه در مقایسه با خورشید دما و جرم کمتری دارند، ولی طول عمر آن‌ها به ۷۰ میلیارد سال هم می‌رسد و بنابراین حیات زمان بسیار بیشتری برای شکل گیری و فرگشت خواهد داشت.

فاکتورهای بعدی اندازه و جرم سیاره هستند. از عوامل زیست‌پذیری زمین می‌توان به ابعاد مناسب و فعالیت‌های زمین‌شناسی، میدان مغناطیسی که همانند سپر در برابر اشعه‌های خورشید عمل می‌کند و همچنین نیروی گرانش کافی برای حفظ اتمسفر اشاره کرد.

به گفته محققان اگر سیاره‌ای ۱۰ درصد از زمین بزرگ‌تر باشد، جمعیت بیشتری را در خود جای خواهد داد و اگر جرم آن ۱.۵ برابر زمین باشد، هسته آن گرمای بیشتری از واپاشی هسته‌ای جذب خواهد کرد، مدت زمان بیشتری فعال خواهد ماند و اتمسفر را برای مدت زمان طولانی‌تر حفظ خواهد کرد. علاوه بر این اگر سیاره‌ای ۵ درجه سانتی گراد از زمین گرم‌تر بوده و آب بیشتری داشته باشد، میزان جنگل‌های بارانی تقریباً تمام سطح سیاره را پوشش خواهند داد.

محققان می‌گویند هیچ کدام از ۲۴ سیاره کشف شده تمام ویژگی های فوق را ندارند، ولی یکی از آن‌ها ۴ فاکتور مهم را دارد. محققان می‌گویند در هر صورت این ۲۴ سیاره در آینده با تسکوپ بیشتر مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی