ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

کپی‌کاری شرکت چینی سانگ‌سان از شورولت کوروت C1؛ جنرال موتورز قصدی برای شکایت ندارد

خودروسازان چینی سابقه درخشانی در کپی‌کاری از انواع مدل‌های مطرح و پرفروش دارند! به همین جهت تعداد شکایاتی که توسط کمپانی‌های بزرگ جهان از آنها شده، کم نیست. اما در مواردی هم با وجود محرز ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

خودروسازان چینی سابقه درخشانی در کپی‌کاری از انواع مدل‌های مطرح و پرفروش دارند! به همین جهت تعداد شکایاتی که توسط کمپانی‌های بزرگ جهان از آنها شده، کم نیست. اما در مواردی هم با وجود محرز بودن کپی‌کاری خودروسازان چینی، شرکت‌های غربی بی‌تفاوت ظاهر شده و از خیر اقدامات قانونی گذشته‌اند.

کپی‌کاری لندویند از رنجرور ایووک یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های سال‌های اخیر محسوب می‌شود. برخلاف اکثر کشمکش‌های حقوقی که معمولا به نفع طرف چینی تمام می‌شود، در این پرونده دادگاه ناحیه چاویانگ پکن با محکوم کردن شرکت مادر لندویند، از فروش کراس‌اوور X7 ممانعت به عمل آورد.

اما با وجود این، خودروسازان چینی ظاهرا نمی‌توانند هنوز دست از کپی‌کاری بردارند، چرا که نمایشگاه خودروی پکن، امسال هم در کنار محصولاتی با هویت مستقل، میزبان مدل‌هایی عجیب و غریب و بعضا کپی‌شده از خودروهای غربی بود.

اس‌اس دلفین (SS Dolphin) جزو خودروهایی است که در دسته فوق ‌می‌گیرد. این خودرو توسط شرکتی کم‌نام و نشان به نام سانگ‌سان موتورز (Songsan Motors) رونمایی شده و با دیدن آن بلافاصله شورولت کوروت C1 مدل 1958 در ذهن مجسم می‌شود!

شورولت کوروت C1
سانگ‌سان موتورز اس‌اس دلفین

با آنکه کپی‌کاری سانگ‌سان موتورز از شورولت کوروت C1 کاملا مشهود و عیان است، ولی ظاهرا جنرال موتورز تصمیمی برای شکایت علیه برند چینی ندارد. با توجه به شدت شباهت موجود بین دو مدل، شاید فکر کنید سانگ‌سان موتورز مجوزهای لازم را از جنرال موتورز اخذ کرده، اما آقای کوین کِلی (Kevin Kelly) – مدیر روابط عمومی بخش خودروهای سواری و کراس‌اوور کمپانی جنرال موتورز –  این موضوع را رد نموده است.

نکته عجیب و تامل‌انگیز اینکه آقای کلی گفته طراحی اس‌اس دلفین دقیقا مشابه با کوروت C1 نبوده و شرکت سازنده از نام‌ها یا لوگوهای تجاری برای این خودرو استفاده نکرده است! از این رو جنرال موتورز قصد ندارد پرونده‌ای حقوقی علیه سانگ‌سان موتورز به جریان بیندازد.

با مقایسه تصاویر کوروت C1 و اس‌اس دلفین احتمالا حق را به آقای کلی خواهید داد، زیرا C1 از هر زاویه یک اتومبیل زیبا و جذاب است، حال آنکه مدل کپی‌شده بدون تناسب، بدقواره، بدترکیب و زشت دیده می‌شود! البته باید گفت این خودرو در نمای جانبی قابل تحمل بوده و به اندازه سایر نماها تهوع‌آور نیست!

اس‌اس دلفین در مقایسه با C1 به اندازه 300 میلی متر طولانی‌تر است

اگرچه سانگ‌سان موتورز اس‌اس دلفین در نمای بیرونی با نیم‌نگاهی به گذشته خلق شده، ولی کابین آن طراحی مدرن و بروزی دارد. این خودروی چینی از نمایشگر دیجیتال پشت فرمان، نمایشگر دیجیتال سیستم اینفوتینمنت و فرمان D شکل سود می‌برد.

از لحاظ قوای محرکه هم اس‌اس دلفین اتومبیلی بروز است. این خودرو نیروی خود را از یک پیشرانه هیبریدی شارژی (Plug-in) دریافت می‌کند. پیشرانه مذکور مشتمل بر موتور بنزینی 1.5 لیتری و موتور برقی بوده و توسط BYD توسعه یافته است.

درباره خروجی پیشرانه اطلاعاتی منتشر نشده، اما می‌دانیم که باتری 16 کیلووات ساعتی وظیفه تغذیه موتور الکتریکی را بر عهده دارد. سانگ‌سان موتورز ادعا می‌کند با تکیه بر این باتری می‌توان مسافتی بین 90 الی 100 کیلومتر را بدون نیاز به روشن شدن موتور بنزینی پشت سر گذاشت. چینی‌ها می‌گویند اس‌اس دلفین در عرض 4.9 ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر در ساعت می‌رساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • jim kabir
    jim kabir | ۱۶ مهر ۱۳۹۹

    کپی کاری بنیان صنعت چین هست.
    مگه فرش ایرانی رو کپی نکردن ، کسی هم چیزی نگفت.

مطالب پیشنهادی