ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بیش از 14 میلیون تن پلاستیک در اعماق اقیانوس وجود دارد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که حداقل 14 میلیون تن پلاستیک با قطری در حدود 5 میلی متر در اعماق اقیانوس‌های جهان نشست کرده است. توجه به محیط زیست از جمله حفظ اقیانوس‌ها از موضوعات مهمی ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که حداقل 14 میلیون تن پلاستیک با قطری در حدود 5 میلی متر در اعماق اقیانوس‌های جهان نشست کرده است.

توجه به محیط زیست از جمله حفظ اقیانوس‌ها از موضوعات مهمی است که فعالان محیط زیست بدان توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند. هر سال میلیون‌ها تن زباله پلاستیکی از طریق رودخانه‌ها و آبراه‌ها وارد اقیانوس‌ها می‌شوند. تجزیه و تحلیل رسوبات اعماق اقیانوس در عمق 3 کیلومتری نشان می‌دهد که حجم زباله‌های پلاستیکی اعماق اقیانوس‌ها در حدود 30 برابر زباله‌های پلاستیکی شناور در سطح اقیانوس‌های جهان است.

«آژانس علمی دولت استرالیا» (CSIRO) در تحقیقی جدید به تجزیه و تحلیل حجم زباله‌های پلاستیکی موجود در اعماق اقیانوس‌ها پرداخت. CSIRO ابتدا شش موقعیت مکانی دورافتاده و در ۳۰۰ کیلومتری سواحل جنوبی این کشور را به عوان سایت‌هایی که قرار است مورد بررسی قرار گیرند، مشخص کرد.

محققان پروژه در این مناطق به جمع آوری ۵۱ نمونه پرداخته و پس از بررسی‌ها نمونه‌های جمع آوری شده، دریافتند که پس از حذف وزن آب، در هر گرم رسوب به صورت متوسط ۱.۲۶ قطعه میکروپلاستیک به قطر ۵ میلی متر یا کمتر وجود دارد.

جزر و مد در آبراه‌ها و اقیانوس‌ها باعث می‌شود که زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس‌های جهان پخش شوند. در واقع جزر و مد به یکی از  چالش‌های بزرگ و بین‌المللی در موضوع رسیدگی به زباله‌های پلاستیکی تبدیل شده است.

«دکتر دنیس هاردستی» یکی از دانشمندان آژانس علمی دولت استرالیا و از محققان اصلی این بررسی، در گفتگویی با گاردین اعلام کرد که یافتن میکروپلاستیک‌ها در چنین مکان‌های دور افتاده‌ای، خبر از حجم زیاد زباله‌های پلاستیکی می‌دهد که در اعماق اقیانوس‌های جهان نشست کرده‌اند.

تجزیه این حجم زیاد زباله پلاستیکی ممکن است قرن‌ها زمان ببرد. بخشی از این زباله‌ها روی سطح آب شناور شده و بخشی از آن در اعماق اقیانوس‌ها نشست می‌کنند. این حجم از زباله توسط انسان‌‌هایی که روی همین کره خاکی زندگی می‌کنند تولید و در طبیعت رها شده‌اند. باید ببینیم سهم هر یک از ساکنین زمین در تولید زباله‌های پلاستیکی چقدر است؟ آیا شما هم سهمی در تولید این زباله‌ها دارید یا خیر؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • jim kabir
    jim kabir | ۱۶ مهر ۱۳۹۹

    انسان کثیف ترین موجود زنده در سیاره زمینه

مطالب پیشنهادی