ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ابداع روشی برای شارژ خودکار ربات‌ها در محیط‌های چالش برانگیز

محققان دانشگاه «پوردو» موفق به طراحی سیستم داک متحرکی برای شارژ باتری ربات‌های زیرآب شدند. ربات‌های زیر آب که معمولا با مشکل شارژ باتری روبرو هستند، از طریق این سیستم و بدون دخالت و حضور ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰

محققان دانشگاه «پوردو» موفق به طراحی سیستم داک متحرکی برای شارژ باتری ربات‌های زیرآب شدند. ربات‌های زیر آب که معمولا با مشکل شارژ باتری روبرو هستند، از طریق این سیستم و بدون دخالت و حضور انسان‌ها می‌توانند باتری خود را شارژ کنند و داده‌های جمع آوری شده خود را بارگذاری کنند.

طی سال‌های اخیر، انواع مختلف ربا‌ت‌ها توانسته‌اند جای خود را در مأموریت‌های جستجو و اکتشاف، نجات و مطالعات زیست محیطی باز کنند. با توجه به اینکه ربات‌ها با باتری کار می‌کنند، باید برای شارژ مجدد باتری و همچنین ارائه داده‌هایی که احیانا حین عملیات جمع آوری کرده‌اند به پایگاه کاری خود بازگردند.

یکی از انواع رباتهایی که در ماموریت‌های مختلف شرکت می‌کند، ربات‌های زیر آب یا (AUV)  هستند که در اعماق اقیانوس‌ها به کاوش می‌پردازند. برای چنین ربات هایی برگشتن به پایگاه اصلی برای شارژ شدن کار ساده‌ای نیست.

محققان دانشگاه «پوردو» در تلاش هستند از همین سیستم برای ربات‌های زیر آب در ماموریت‌های اکتشافی دریاچه‌های زیرزمینی در قمرهای مشتری و زحل استفاده کنند. «نینا محمودیان»، دانشیار مهندسی مکانیک در این مورد گفت:

«در حال تحقیق در مورد روش‌هایی برای عملکرد پیوسته ربات‌ها در محیط‌های چالش برانگیز هستیم. شاید در شرایط فعلی هیچ محیطی چالش برانگیزتر از زیر آب نباشد.»

زمانی که ربات زیر آب غوطه ور می‌شود، توانایی انتقال و دریافت سیگنال‌های رادیویی از جمله داده‌های مربوط به موقعیت مکانی را از دست می‌دهد. در چنین شرایطی برخی ارتباط‌ها از طریق صوتی برقرار می‌شود که روشی دشوار و غیر قابل اعتماد است.  به همین دلیل در حال حاضر ربات‌های زیر آب عملکرد محدودی دارند. محمودیان اضافه کرد:

«معمولا این ربات‌ها برنامه اکتشافی برنامه ریزی شده‌ای زیر آب دارند. وقتی کارشان تمام شد، به سطح زمین می آیند. بعد داده‌های آنها توسط نیروی انسانی ذخیره می‌شود  و باتری آنها شارژ می‌شود. چنین کاری بسیار گران قیمت است.»

با کمک سیستم جدید،‌ ربات‌ها می‌توانند بدون نیاز به دخالت انسان،‌ داده‌های خود را روی سیستم بارگذاری کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی