ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

رونمایی روسیه از طرح راکت فضایی چندبار مصرف Amur با ظاهر شبیه به فالکون ۹

آژانس فضایی دولتی روسیه، «Roscosmos» امروز از برنامه‌های خود برای توسعه یک راکت جدید پرده برداشت. این کشور می‌تواند از راکت «Amur» چندین بار استفاده کند. قدرت این بوستر توسط موتورهای راکت جدید که هنوز ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۵

آژانس فضایی دولتی روسیه، «Roscosmos» امروز از برنامه‌های خود برای توسعه یک راکت جدید پرده برداشت. این کشور می‌تواند از راکت «Amur» چندین بار استفاده کند.

قدرت این بوستر توسط موتورهای راکت جدید که هنوز توسعه پیدا نکرده‌اند، تامین می‌شود و از متان استفاده خواهند کرد. روسیه برای اولین بار به دنبال ساخت یک راکت مرحله اول قابل استفاده مجدد است. Roscosmos می‌خواهد هزینه پرتاب راکت Amur بسیار پایین و نزدیک به ۲۲ میلیون دلار باشد و با هربار پرتاب محموله‌ای به وزن ۱۰.۵ تن را روانه مدار پایین زمین کند.

مدیر اجرایی برنامه‌های پیشرفته و علوم Roscosmos، «الکساندر بلاشنک» اعلام کرده:

«ما می‌خواهیم راکتی تولید ‌کنیم که مانند اسلحه کلاشینکف قابل اعتماد باشد.»

راکت Amur طراحی شبیه به نسخه کوچک فالکون ۹ اسپیس ایکس دارد. راکت شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک قادر به حمل محموله‌ای با وزن دو برابر نمونه روسی است. شباهت‌ها از طراحی بخش بالایی شروع می‌شود که پهن‌تر از سایر بخش‌های بدنه است.

هردو راکت دارای مجموعه‌ای از پره‌های شبکه‌ای در بالای مرحله اول و پایه‌های فرود هستند. در حالی که فالکون ۹ به ۹ موتور مجهز شده، بوستر Amur از ۵ موتور «RD-169» استفاده خواهد کرد. راکت‌ مرحله اول فالکون ۹ اسپیس ایکس به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند به محل پرتاب خود بازگردد یا در مکان دیگری فرود بیاید، اما Amur فرایند متفاوتی را طی می‌کند.

بوستر Amur از پایگاه فضایی «وستوچنی» در خاور دور روسیه پرتاب خواهد شد و احتمالا در منطقه‌ای در دریای «اختسک» فرود خواهد آمد. در حال حاضر این کشور برنامه‌ای برای فرود بوستر روی دریا ندارد، چرا که اغلب شرایط دریای اختسک مناسب نیست.

طبق اعلام Roscosmos، هزینه توسعه راکت Amur بیش از ۹۰۰ میلیون دلار نخواهد بود و این راکت‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که قادر به انجام ۱۰ ماموریت در فاز آزمایش اولیه باشند. با وجود برنامه خوش‌بینانه این سازمان فضایی، این راکت تا سال ۲۰۲۶ آماده پرواز نخواهد شد.

ایلان ماسک در توییتر این اقدام Roscosmos را یک قدم در مسیر درست اعلام کرده، اما گفته هدف آن‌ها باید ساخت یک راکت با قابلیت استفاده مجدد کامل تا سال ۲۰۲۶ باشد. طبق اعلام ماسک، هدف باید به حداقل رساندن هزینه به ازای هر تن مفید برای ارسال به مدار باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۶ مهر ۱۳۹۹

    ? ? ? ?

  • s.s.b
    s.s.b | ۱۶ مهر ۱۳۹۹

    جای تاسف بر انگیزش اینجاست این راکت 6 سال دیگه اماده بشه بازم به فاکون 9 نمیرسه این نشون میده روسها نمیخواند زیاد رو فضا تلاش سرمایه گذاری کنند رقابت فضایی دهه های اینده بر دوش شرکتهای خصوصی خواهد بود تا دولتها

مطالب پیشنهادی