ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شرکت Boom Supersonic از نسخه آزمایشی جت فراصوت و مسافربری خود رونمایی کرد

استارتاپ Boom Supersonic که در زمینه هوانوردی فعالیت دارد امروز از جت مسافربری و فراصوت خود رونمایی کرد که قرار است نقس نسل بعدی هواپیماهای کنکورد را ایفا کند. هواپیمای جدید XB-1 تا پیش از ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۶

استارتاپ Boom Supersonic که در زمینه هوانوردی فعالیت دارد امروز از جت مسافربری و فراصوت خود رونمایی کرد که قرار است نقس نسل بعدی هواپیماهای کنکورد را ایفا کند. هواپیمای جدید XB-1 تا پیش از سال ۲۰۲۱ میلادی به پرواز در نخواهد آمد، اما Boom Supersonic ترجیح داده به صورت زودهنگام از شمایل آن پرده بردارد.

با طولی معادل ۲۱ متر، آنچه از XB-1 به نمایش درآمده در واقع ورژنی کوچک‌تر از مدل نهایی است که Boom امید دارد تا سال ۲۰۲۹ برای جابه‌جایی مسافران آماده به کار باشد. این پروتوتایپ فعلا تنها برای خلبان جا دارد اما مدل نهایی قادر به حمل حداکثر ۴۴ مسافر نیز خواهد بود.

آن‌طور که استارتاپ مورد اشاره می‌گوید، روند تست XB-1 طی سال آتی میلادی آغاز خواهد شد. انتظار می‌رود مدل پروتوتایپ کنونی به لطف سه موتور J85-15 که توسط جنرال الکتریک و مشخصا برای هواگردهای نظامی ساخته شده‌اند، قادر به دستیابی به سرعت ۱.۳ ماخ باشد. البته Boom اندکی از برنامه عقب است. این کمپانی برای نخستین بار طی سال ۲۰۱۶ میلادی از XB-1 رونمایی کرد و وعده داد که پروازهای آزمایشی هواپیما در سال ۲۰۱۷ اجرا می‌شوند و در سال ۲۰۲۰ هم می‌توان مسافران واقعی را جابه‌جا کرد. اما اکنون برنامه‌ زمانی این استارتاپ برای نزدیک به یک دهه به تعویق افتاده است.

اگر همه‌چیز برای XB-1 خوب پیش برود، Boom سپس تمرکز را معطوف نخستین هواپیمای مسافربری‌اش خواهد کرد که Overture نام گرفته. این هواپیما ۶۰ متر طول خواهد داشت، می‌تواند بین ۶۵ الی ۸۸ مسافر را حمل کند و با سرعتی دو برابر بیشتر از جت‌های مسافربری معمول حرکت خواهد کرد. این استارتاپ مدعی شده که جت‌های فراصوتش در نهایت می‌توانند مسیر میان نیویورک تا لندن -که معمولا ۷ ساعت طول می‌کشد- را در ۳.۵ ساعت طی کنند و مسیر لوس آنجلس تا سیدنی -مسیری معمولا ۱۵ ساعته- نیز تنها ۶ ساعت و ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. بلیت‌های این جت‌ها نیز ۵ هزار دلار به ازای هر صندلی خواهد بود.

اما Boom تا آن زمان باید بر چالش‌های متعددی فائق بیاید. از زمانی که کنکورد توسط شرکت فرانسوی Aérospatiale و شرکت بریتانیایی British Aircraft Corporation ساخته شد و بعد از ۲۷ سال، در سال ۲۰۰۳ کنار گذاشته شد، هیچ جت مسافربری فراصوتی نداشته‌ایم. چند فاکتور مختلف باعث شد که کنکورد کنار گذاشته شود. یکی از آن فاکتورها تنها سقوط هواپیما در سال ۲۰۰۰ بود و دیگر اینکه شرکت ایرباس در نهایت تصمیم به توقف پشتیبانی از این هواگردها گرفت. ضمنا کنکورد مصرف سوخت بسیار زیادی داشت و عملا به ایرباس ضرر می‌رساند.

Boom ضمنا مشغول تست تکنولوژی‌های تازه‌ایست که می‌توانند از شدت انفجار صوتی به هنگام عبور هواپیما از دیوار صوتی بکاهند. در واقع همین شکسته شدن دیوارهای صوتی بود که باعث شد کنگره آمریکا در سال ۱۹۷۳ میلادی، پرواز هواپیماهایی با سرعت بیشتر از سرعت صوت را بر فراز خاک ایالات متحده ممنوع کند. اما در ماه اکتبر ۲۰۱۸، دونالد ترامپ لایحه‌ای را امضا کرد که خواستار برداشته شدن این ممنوعیت از سوی سازمان هوانوردی فدرال بود تا این صنعت قادر به تنفس یک هوای تازه باشد.

بنابراین Boom حساب زیادی را روی تمایل دوباره دولت به پرواز با سرعت فراصوت باز کرده و تاکنون توانسته ۱۶۰ میلیون دلار سرمایه از ویرجین گروپ (که آن نیز جت فراصوت خودش را می‌سازد) و خطوط هوایی جاپان دریافت کند. در ماه جولای شنیدیم که این استارتاپ برای طراحی موتورهای Overture با رولزرویس همکاری می‌کند و چند ماه بعد نیز، Boom قراردادی با نیروی هوایی آمریکای امضا کرد تا دست به طراحی یک جت فراصوت برای «جابه‌جایی افراد ارشد نیروی هوایی» بزند - به این معنا که شاید در آینده رییس جمهور ایالات متحده با جت‌های فراصوت پرواز کند.

البته که Boom تنها شرکت علاقه‌مند به احیای پرواز با سرعتی بالاتر از سرعت صوت نیست. ناسا هم قصد دارد هواگرد آزمایشی X-59 QueSST را در سال ۲۰۲۳ میلادی بر فراز چند شهر بزرگ آمریکا تست کند. چند استارتاپ دیگر مانند Aerion و Spike Aerospace هم مشغول طراحی هواپیماهایی هستند که مدت‌ زمان پرواز‌های طولانی را به نصف خواهند رساند. جنرال الکتریک علاوه بر همکاری با Boom، در حال طراحی موتور جت مسافربری و فراصوت شرکت Aerion نیز هست.

اما گروه‌های فعال در حوزه محیط زیست نگران هستند که این هواپیماهای سریع‌تر، کربن بیشتری وارد محیط زیست خواهند کرد. صنعت هواگردی در سراسر جهان، سهمی ۲ درصدی از تمام تولیدات گاز دی‌اکسید کربن دارد و جت‌های فراصوت این رقم را حتی از پیش هم بیشتر خواهند کرد. Boom می‌گوید که یکی از اهدافش، کاهش تولید کربن است، اما در نهایت برای اینکه سریع‌تر حرکت کنید، باید سوخت بیشتری بسوزانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی