ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بانک مرکزی اروپا ممکن است به استفاده از ارز دیجیتال یورو روی آورد

بانک مرکزی اروپا ممکن است اواسط سال ۲۰۲۱ میلادی به صورت جدی به بررسی ابعاد مختلف یورو دیجیتال بپردازد. در گزارشی که اخیرا منتشر شده، بانک مرکزی اروپا بررسی کرده که یوروی دیجیتال چطور می‌تواند ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۲

بانک مرکزی اروپا ممکن است اواسط سال ۲۰۲۱ میلادی به صورت جدی به بررسی ابعاد مختلف یورو دیجیتال بپردازد.

در گزارشی که اخیرا منتشر شده، بانک مرکزی اروپا بررسی کرده که یوروی دیجیتال چطور می‌تواند مبادلات مالی در خرده‌فروشی‌ها را دگرگون کند و چطور می‌توان از مبادلات مالی در آینده محافظت کرد. با این گزارش به نظر می‌رسد که ارزهای مجازی افق‌های روشنی در اکوسیستم اروپا خواهند داشت، اما هنوز معلوم نیست که ارزهای مجازی با چه مدلی در اروپا به کار گرفته خواهند شد و اینکه آیا بانک مرکزی اروپا به طراحی ارز دیجیتال مخصوص به خود می‌پردازد یا خیر.

بنابر آنچه تا این لحظه اعلام شده، بانک مرکزی مورد اشاره ممکن است تا اواسط سال آتی میلادی یک برنامه ارز مجازی آزمایشی به راه بیندازد «تا از دریافت پاسخ‌های معنادار برای بزرگ‌ترین سوالات» اطمینان یابد. پیش از این فاز نیز احتمالا شاهد یک فاز توسعه یورو دیجیتال و آزمون و خطاهای گسترده باشیم. از سوی دیگر بانک مرکزی افزوده که پیش از هر کاری، باید با نقطه نظرات سهام‌داران مختلف را نیز شنید.

اگر همه‌چیز به خوبی پیش برود، ارز دیجیتال یورو فرصتی برای بهبود ثبات مالی خواهد بود. در بخشی از این گزارش آمده:

مزایای احتمالی یوروی دیجیتال و تغییر سریع در چشم‌انداز مبادلات خرده‌فروشی حاکی از آن است که یوروسیستم باید برای مقابله با چالش‌های آتی آماده باشد. یورو دیجیتال می‌تواند با ایجاد دسترسی به فرمی امن از پول در جهان دیجیتال، به شهروندان و همینطور اهداف یوروسیستم کمک کند. این کار به اروپا در دست زدن به ابداعات مداوم کمک خواهد کرد. علاوه بر این با ایجاد یک جایگزین سریع و بهینه برای سیستم‌های پرداخت خارجی، استقلال استراتژیک اروپا نیز حفظ خواهد شد.

بانک مرکزی اروپا می‌گوید که یورو دیجیتال چندین پیش‌نیاز دارد. نخست اینکه ارز باید با تکنولوژی‌ها همگام باقی بماند و از استانداردهای راهکارهای فرانت‌اند در تمام اروپا پشتیبانی کند و با راهکارهای پرداختی خصوصی نیز سازگاری داشته باشد. دیگر اینکه باید مشخصه‌هایی متفاوت از پول نقد داشته باشد، استفاده از آن برای همه آسان باشد، هیچ هزینه‌ای به شهروندان متحمل نکند و از حریم شخصی آن‌ها نیز حفاظت نماید. یورو دیجیتال ضمنا باید قابلیت‌هایی داشته باشد که «آن را حداقل به اندازه راهکارهای پرداختی در دسترس برای ارزهای خارجی» جذاب کند. به همین ترتیب، ارز باید از کانال‌هایی متمایز از سایر سرویس‌های پرداختی در دسترس قرار بگیرد و در شرایط وخیم مانند پاندمی جهانی نیز کارآمد باقی بماند.

بانک مرکزی اروپا عقیده دارد که یورو دیجیتال باید بیرون از مرزهای اروپا نیز مورد استفاده قرار گیرد، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند و دوست‌دار محیط‌ زیست نیز باشد؛ به این معنا که با تکنولوژی‌هایی ساخته شود که آلودگی محیط زیست را به کمترین مقدار ممکن می‌رسانند. مهم‌ترین نکته نیز برای بانک مرکزی این بوده که یوروی دیجیتال به عنوان راهی برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته نشود و ساز و کاری متفاوت از ارزهای دیجیتال سنتی مانند بیت‌کوین و اتریوم داشته باشد. در واقع یورو دیجیتال باید صرفا فرمی از پرداخت پول باشد تا از نوسانات ارزی جلوگیری شود.

کریستین لاگارد، مدیر بانک مرکزی اروپا در روز دهم سپتامبر گفت که یوروسیستم هنوز راجع به استفاده یا عدم استفاده از یورو دیجیتال تصمیمی قاطع نگرفته، اما می‌گوید که خودش حامی این برنامه است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی