ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

خداحافظی مرسدس بنز با گیربکس دستی و موتورهای درون‌سوز

اگر پیگیر اخبار صنعت خودرو باشید، احتمالا در جریان هستید که مرسدس بنز با شتاب بالایی به سمت پیشرانه‌های الکتریکی حرکت می‌کند. این خودروساز با سابقه آلمانی با سرمایه‌گذاری‌های هنگفت قصد دارد در آینده نه ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۸ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

اگر پیگیر اخبار صنعت خودرو باشید، احتمالا در جریان هستید که مرسدس بنز با شتاب بالایی به سمت پیشرانه‌های الکتریکی حرکت می‌کند. این خودروساز با سابقه آلمانی با سرمایه‌گذاری‌های هنگفت قصد دارد در آینده نه چندان دور، علاوه بر مدل‌های تولیدی خود، محصولات مزین به نشان AMG و مایباخ را هم به پیشرانه‌های الکتریکی عرضه کند.

در اقدام جدیدی که البته چندان جای تعجبی ندارد، مرسدس بنز می‌خواهد استفاده از گیربکس‌های دستی را کنار بگذارد تا از هزینه‌های شرکت کاسته شود. مدیر دپارتمان تحقیق و توسعه مرسدس بنز یعنی آقای مارکوس شافر (Marcus Schaeffer) در مصاحبه اخیر با یکی از خبرنگاران نشریه اتوکار (Autocar) انگلستان گفته، این کمپانی به تدریج از گیربکس‌های دستی فاصله گرفته و ساخته‌های خود را با جعبه‌دنده اتوماتیک به فروش خواهد رساند.

این تصمیم بیشتر مدل‌های موجود در بازار اروپا را تحت تاثیر قرار خواهد داد، چرا که پس از بازنشستگی SLK250 مدل 2015، تمامی محصولات مرسدس بنز در ایالات متحده با گیربکس خودکار تولید می‌شوند.

دیگر اقدامی که در راستای کاهش هزینه‌ها انجام خواهد شد، حذف برخی پیشرانه‌ها از لیست است. آنطور که آقای شافر اشاره کرده، حجم سرمایه‌گذاری در توسعه موتورهای احتراق داخلی سریعا کاهش خواهد یافت. این اقدام در واقع بخشی از یک استراتژی گسترده‌تر که هدف آن حذف 70 درصد از مدل‌های درون‌سوز تا پایان دهه کنونی است، محسوب می‌شود.

با توجه به سختگیرانه‌تر شدن قوانین در اروپا، به احتمال زیاد موتورهای دیزلی قربانیان اصلی استراتژی مرسدس بنز خواهند بود.

خداحافظی مرسدس بنز با گیربکس دستی

مصاحبه آقای شافر با خبرنگار اتوکار حاوی یک نکته جالب دیگر بوده و آن اینکه اشتوتگارتی‌ها در نظر دارند تعداد پلتفرم‌های خود را نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند. این مساله طبیعتا سبب خواهد شد اکثر مدل‌های مرسدس بنز با پلتفرمی یکسان طراحی و تولید شوند.

در حال حاضر سبد محصولات مرسدس بنز متنوع‌تر از هر زمان دیگری است، از این رو شاید سیاست جدید کمپانی مدل‌های تولیدی را هم قربانی کند. هر چند هنوز خبری رسمی در این رابطه منتشر نشده، اما آقای شافر در مصاحبه‌های قبلی از بازنگری در تعداد مدل‌ها سخن گفته است. بد نیست اشاره کنیم S کلاس کوپه و S کلاس کانورتیبل اخیرا قربانی این سیاست شده و با خطوط تولید خداحافظی کرده‌اند.

هدف کوتاه‌مدت مرسدس بنز کاهش هزینه‌های ثابت به میزان 20 درصد تا اواسط دهه فعلی است. تا آن موعد هزینه تحقیق و توسعه این شرکت هم در مقایسه با سال 2019 باید 20 درصد کمتر شده باشد، همچنین سایر هزینه‌های متغیر نیز در مقایسه با سال قبل، باید به اندازه یک درصد کاهش پیدا کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی