ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وسترن دیجیتال با اس‌اس‌دی‌های جدیدش، سامسونگ را حسابی به چالش می‌کشد

شرکت وسترن دیجیتال اخیرا از نخستین اس‌اس‌دی PCIe 4.0 خود رونمایی کرده که Black SN850 نام گرفته. با سرعت خواندن و نوشتنی که به ترتیب با ۷۰۰۰ و ۵۳۰۰ مگابایت بر ثانیه برابری می‌کنند، Black ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۸ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۴

شرکت وسترن دیجیتال اخیرا از نخستین اس‌اس‌دی PCIe 4.0 خود رونمایی کرده که Black SN850 نام گرفته. با سرعت خواندن و نوشتنی که به ترتیب با ۷۰۰۰ و ۵۳۰۰ مگابایت بر ثانیه برابری می‌کنند، Black SN850 قرار است حتی از اس‌اس‌دی Samsung 980 Pro که تازگی معرفی شد و سرعت خواندن و نوشتن ۷۰۰۰ و ۵۰۰۰ مگابایت بر ثانیه دارد نیز سریع‌تر باشد. مهم‌تر از این، اس‌اس‌دی وسترس دیجیتال قرار است ارزان‌قیمت‌تر هم باشد و مدل پایه ۵۰۰ گیگابایتی و بدون هیت‌سینک آن با قیمت ۱۳۰ دلار به دست مشتریان خواهد رسید. برای مقایسه، اس‌اس‌دی سامسونگ ۱۵۰ دلار قیمت‌گذاری شده است.

البته که ۱۳۰ دلار هنوز به شکل دردناکی برای یک درایو NVMe و ۵۰۰ گیگابایتی گران است، اما گذار از استاندارد PCIe 3.0 به استاندارد PCIe 4.0 تغییراتی شگرف با خود به همراه می‌آورد و حتی از گذار از SATA به PCIe 3.0 NVMe نیز انقلابی‌تر بوده است.

در حال حاضر در نخستین روزهای تکنولوژی PCIe 4.0 به سر می‌بریم و تنها AMD است که به صورت کامل از این اکوسیستم پشتیبانی می‌کند. اینتل اخیرا تایید کرد که نسل بعدی محصولاتش، یعنی پردازنده‌های راکت لیک هم از PCIe 4.0 پشتیبانی خواهند کرد، اما این پردازنده‌ها تا پیش از سال آتی میلادی از راه نخواهند رسید. بنابراین درحالی که تقاضا برای PCIe 4.0 هنوز محدود است، اما به زودی به استاندارد تازه پی‌سی‌های گیمینگ تبدیل خواهد شد. هر دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵ نیز با این تکنولوژی توسعه یافته‌اند.

وسترن دیجیتال می‌گوید Black SN850 قرار نیست صرفا یک ورژن جدید و پر زرق و برق‌تر از اس‌اس‌دی SN750 باشد. این کمپانی مدعی شده که توجه ویژه‌ای به بهبود عملکرد در عمق صف کم نشان داده و اس‌اس‌دی هنگامی که مشغول خواندن و نوشتن یا انتقال فایل‌های کوچک‌تر باشید، پرفورمنس بهتری از خود نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، وظایفی که به صورت روزمره و معمول از کامپیوتر خود انتظار دارید،‌ احساسی سریع‌تر خواهند داشت. اما در هر صورت باید تا عرضه اس‌اس‌دی به بازار و بررسی پرفورمنس آن در دنیای واقعی صبر کرد.

Black SN850 تنها اس‌اس‌دی جدیدی نبود که امروز معرفی شده و وسترن دیجیتال از اکسپنشن کارت Black AN1500 NVMe نیز رونمایی کرده. با قیمت پایه ۲۳۰ دلار، این اس‌اس‌دی با ظرفیت‌های ۱ ترابایت، ۲ ترابایت و ۴ ترابایت به دست مشتریان می‌رسد و «عملکرد نسل بعد را روی کامپیوترهای نسل فعلی به ارمغان می‌آورد». درحالی که درایو NVMe کنونی شما از ۴ لین PCIe 3.0 استفاده می‌کند، AN1500 این رقم را دو برابر کرده و با عمل کردن به عنوان یک درایو PCIe 3.0 x8، سرعت خواندن و نوشتن را به ۶۵۰۰ و ۴۱۰۰ مگابایت بر ثانیه می‌رساند.

و در نهایت نوبت به Black D50 Game Dock NVMe SSD می‌رسد که طراحی شده تا از توانایی‌های لپتاپ‌های مجهز به تاندربولت ۳ بیشترین استفاده را ببرد. این درایو حسابی گران‌قیمت است و مدل پایه ۱ ترابایتی آن با قیمت ۵۰۰ دلار عرضه می‌شود، اما در صورت تمایل می‌توانید به سراغ مدل HDD بروید که ۳۲۰ دلار قیمت‌گذاری شده.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی