ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نماینده مجلس: ایران گران‌قیمت‌ترین اینترنت دنیا را دارد/ وزارت ارتباطات: اشتباه است

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در برنامه‌ای تلویزیونی اعلام کرد ایران ناامن‌ترین و گران‌ترین اینترنت دنیا را دارد؛ ادعایی که درست یا غلط بودن آن جای بحث زیادی دارد. «سجاد بنابی» نایب رییس شرکت ارتباطات ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۵

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در برنامه‌ای تلویزیونی اعلام کرد ایران ناامن‌ترین و گران‌ترین اینترنت دنیا را دارد؛ ادعایی که درست یا غلط بودن آن جای بحث زیادی دارد. «سجاد بنابی» نایب رییس شرکت ارتباطات زیرساخت اما در واکنش به این اظهارات، این اطلاعات را اشتباه خوانده و معتقد است که ایران از کشورهای همسایه نیز اینترنت ارزان‌تری را به مردم ارائه می‌دهد.

«نصرالله پژمان‌فر» رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در برنامه صدا و سیما با نام دست خط اعلام کرد که اینترنت ایران گران‌ترین اینترنت دنیاست: «ما امروز گرانترین اینترنت را به مردم ارائه می‌دهیم. هزینه‌ای که در موضوع اینترنت مردم پرداخت می‌کنند در مقایسه با دنیا و حتی در مقایسه با کشور افغانستان اینترنت گرانی است و ناامن‌ترین خدمات را ارائه می‌کنیم که مسائل مختلف دارد. کافی است کار کسی به پلیس فتا بیفتد، تا بداند چه خبر است و چه اجحافاتی رخ می‌دهد.»

پژمانفر در این مصاحبه همچنین اعلام کرده که وزارت ارتباطات بعد از وزارت نفت بیشترین درآمد را در اختیار دارد و درآمد این وزارتخانه را فقط از فضای مجازی سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان توصیف کرده است:

«باید بخشی به این سمت بیاید که به مردم توسعه زیرساخت بدهد.‌ می‌گویند توسعه زیرساخت انجام می‌دهیم؛ یعنی فیبر نوری می‌کشیم و یکسری کابل و سیم انجام می‌دهیم؛ اینکه شبکه ملی اطلاعات نیست. شبکه ملی اطلاعات یعنی حاکمیت و همه این موارد. بعد می‌گویند ما وزارت زیرساخت هستیم و باید زیرساخت‌ها را تامین کنیم؛ تولید محتوا کار دیگری است. می‌گوییم شما مقصر هستید که نتوانسته‌ایم تولید محتوا داشته باشیم. امروز در فضای مجازی تولیدکننده محتوا و مصرف کننده محتوا هر دو پول پرداخت می‌کنند. مثلاً من عکاس حرفه‌ای هستم؛ من ۵ عکس حرفه‌ای می‌گیرم و این تعداد را می‌خواهم در فضای مجازی بارگذاری کنم. باید پولی پرداخت کنم و اینترنت بخرم و این عکس‌ها را بارگذاری کنم. شما هم به عنوان کسی که علاقه‌مند به این عکس‌ها هستید پول می‌دهید و اینترنت می‌خرید، عکس‌ها را می‌بینید. پس هم تولیدکننده و هم مصرف کننده پول پرداخت می‌کند. طبیعی است کسی در این فضا رغبتی برای تولید ندارد.»

«سجاد بنابی» نایب رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت اما در توییتر خود اعلام کرد که اینترنت کشورهای همسایه نظیر افغانستان هزینه بسیار بیشتری نسبت به نرخ تمام شده اینترنت در کشور دارد: «رییس کمیسیون اصل ٩٠ گفته‌اند قیمت اینترنت در ایران از افغانستان (مگه افغانستان چشه؟) بالاتره. به‌تره این گزارش باشگاه خبرنگاران رو مطالعه کنن که ٢ گیگ اینترنت بعد از ۵٠٪کاهش،حدود ۸۰هزار تومن. آیا سایرطرح‌های ایشان برای فجازی، هم برمبنای همین اطلاعات غلط بنا شده؟»

در اینکه اینترنت ایران در حال حاضر با توجه به وضعیت نرخ ارز یکی از ارزانترین قیمت‌ها را دارد شکی نیست. به عنوان مثال شرکت مخابرات ایران و یا بسیاری از شرکت‌های دیگر ارائه دهنده اینترنت، اینترنت ۱۶ مگابیت خود را با قیمت ماهانه ۸۰ هزار تومان (تقریبا سه دلار) عرضه می‌کند که همین اینترنت در کشورهای دیگری نظیر امارات بیش از ۱۰۰ دلار هزینه راه‌اندازی دارد. از آنجایی که تمام هزینه‌ها در شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس اینترنت به دلار بوده و درآمد آنها به تومان است، ثبات قیمت‌ها در این حوزه امری سخت بوده و شرکت‌ها نیز توانسته‌اند باوجود این هزینه‌ها، کمترین تغییرات قیمت را به ویژه در حوزه فروش اینترنت ثابت داشته باشند. از آنسو نباید از این مساله غافل شد که کیفیت اینترنت ارائه شده در کشور ما چندان با کشوری مانند امارات که اینترنت گران‌تری می‌دهد قابل مقایسه نیست.

به عنوان مثال در همین مثال که چند سطر بالاتر بیان شد، اینترنت ۱۶ مگابیت با اینکه توسط FCPها عرضه می‌شود ولی در بیش از هشتاد درصد منازل به علت قدیمی بودن خطوط تلفن و داشتن خطوط مسی کاربردی ندارند؛ مشکلی که وزیر ارتباطات نیز همواره به آن اذعان داشته و وزارت ارتباطات در چند ماه اخیر با راه‌اندازی طرح‌هایی چون توسعه VDSL در کشور و با کمک چند FCP مانند شاتل و آسیاتک برای کشیدن خطوط فیبر نوری از کافوها به منازل، سعی در برطرف کردن این مشکل برآمده است. در این حالت قرار است که در بیشترین حالت نیز هزینه اینترنت در ماه در بیشترین سرعت یعنی 50 مگابایت بر اساس مصوبه ۲۶۶ بیشتر از ماهانه ۳۰۰ هزار تومان تجاوز پیدا نکند، رقمی که ۳۰ دلار در ماه می‌شود و همچنان جزو ارزانترین نرخ‌ها محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • Rayanlap
    Rayanlap | ۲۳ مهر ۱۳۹۹

    قیمت نت رو اگه بلدی مقایسه کنی با کشور ها همسایه حقوق هم مقایسه کن آقا زرنگه?

  • digiato-2019
    digiato-2019 | ۲۳ مهر ۱۳۹۹

    اینترنت Adsl خیلی گرون شده و سرعت نت هم پایین اومده و قطعی هم جدیدا زیاد شده.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی